Staletý konflikt stále plane
Madagaskar hoří. Každý rok slíznou plameny skoro polovinu ohromné rozlohy savan a tisíce čtverečních kilometrů původních i druhotných lesů. Oheň je jeden z hlavních důvodů, proč se přebohatá madagaskarská příroda rychle mění v chudá políčka a sterilní pastviny. Je ale také klíčovým nástrojem tantsaha1), malgašských farmářů a chovatelů dobytka, kteří s jeho pomocí spravují svou zemi.
Noc vysoko v horách Andringitry. Dřevěný domeček se slaměnou stříškou se krčí u třikrát vyššího balvanu. Nebe plné hvězd neruší žádné umělé světlo ani vzdálená záře měst. Na louce hoří oheň. Kolem něj se pohybují nosiči, průvodci, kuchaři – lidé z nedalekých vesnic, kteří si tu přivydělávají péčí o návštěvníky. Zpívají a tančí po celodenní práci (obr. 2). Ze tmy svítí jen oči tmavých postav.
Střih. Ve dnech, kdy píšu tento článek, se tady doma v Čechách koná noc kostelů. V našem vesnickém kostelíku sv. Anny vystoupil pěvecký sbor. Na repertoáru má i několik afrických písní. Sedím v lavici, poslouchám a vzpomínám na Andringitru. I kdyby těch sborových zpěváků byly stovky, i kdyby se jejich hlas nesl Svatým Vítem či samotným vatikánským Svatým Petrem, nevykouzlí tu zvláštní náladu, s níž každý večer čaruje pár madagaskarských venkovanů pozpěvujících a podupávajících kolem ohně. Nepomáhá ani představa tisícileté tradice katolické víry.
Čím to? Rytmický zpěv u nočního ohně kdesi v Africe rozechvívá dávno umlčené struny z časů, kdy druh Homo sapiens snad teprve vznikal. Mocně působí nedozírná noční obloha, černočerná tma, rytmus hudby, ale hlavně – OHEŇ, živel, o němž Malgaši říkají, že „krmí všechny smysly“.
Ohnivý konflikt
Fascinace ohněm jako by na Madagaskaru byla ještě větší než jinde. Mnozí vnější pozorovatelé hovoří o zemi žhářů a pyromaniaků. Skutečně. Ostrov je neustále v plamenech. Satelitní snímek pořízený v jakémkoli čase a v jakémkoli místě ukáže desítky požárů různého rozsahu (obr. 1). Oheň je na Madagaskaru příčinou staletého konfliktu vládní moci s tantsaha. Je bojem o život nebo alespoň o živobytí. Soupeří se o zdroje a způsob jejich využití.
Na jedné straně stojí široká skupina aktérů, koloniální správci a později politici nezávislého státu a ochranáři, domácí i cizozemští. Věří, že ohně je příliš mnoho a měl by se zastavit nebo alespoň zpomalit. Obviňují ho z mnoha nepěkných věcí – odlesňování, desertifikace, ztráty biodiverzity, degradace půdy či urychlení eroze. V mnohém mají pravdu. K posílení vlastního pohledu na věc využívají své moci včetně zákonů a propagandy. Druhou stranu sporu tvoří tantsaha a jejich stáda. Spoléhají na oheň jako na nástroj krajinného managementu, který jim i jejich rodinám zajišťuje živobytí. Po staletí vzdorují zákonům, zákazům i perzekucím a zakládají požáry.
„Tany misy afo misy olona. Kde je oheň, jsou i lidé.“
(Malgašské přísloví; doslova: Země, která má oheň, má i člověka.)
Oheň ovlivňoval madagaskarskou krajinu i před příchodem člověka. Zhruba před 1500 lety začalo být lidské osídlení ostrova početnější a od té doby jsou požáry častou, stálou, pravidelnou a všudypřítomnou součástí tamní přírody. Přesná plocha zasažená každoročně spalujícím živlem se jen odhaduje, ale podle oficiálních statistik je to 3 000– 30 000 km2 neboli 0,5–5 % rozlohy země. Přes 95 % z toho jsou požáry v savaně, na místech, kde se pase dobytek. Z toho lze odhadnout, že ročně plameny sežehnou čtvrtinu až polovinu všech travních společenstev ostrova.