Témata měsíce

Propaganda

Počet článků tématu: 5

Lži, polopravdy a dezinformace. „Osvědčené“ a nové metody těch, kdo nás chtějí ovlivnit ve svůj prospěch. Jak se proti nim bránit?

Energetika

Počet článků tématu: 5

Jaká je budoucnost energetiky? Které z nejnovějších technologií se prosadí? A bude to bezpečné?

Mozek

Počet článků tématu: 8

Lidský mozek je nejsložitěji organizovaná hmota ve známém vesmíru. Postupně poznáváme jeho uspořádání od vztahů mezi jednotlivými makroskopickými strukturami po molekulární detaily na membránách neuronů. Ale může vůbec někdy mozek zcela pochopit sám sebe?

Virologie

Počet článků tématu: 7

Viry jsou malé rozměry, ale velké významem. Ovlivňují evoluci ostatních organismů, lidský genom je virových sekvencí plný. Způsobují nemoci, s léčbou jiných mohou pomoci. Sérii článků věnujeme jednomu z otců retrovirologie, nedávno zesnulému prof. Janu Svobodovi. Snímek NIAID, CC BY 2.0

Uhlí

Počet článků tématu: 9

Kdo vidí v uhlí jen kus špinavě černého kamene, kterým se topí a kvůli jehož dobývání už zanikly desítky sídel, bude překvapen. Uhlí jako zpráva o minulosti. Uhlí jako hybatel lidských osudů. Uhlí, jako příčina devastace krajiny, kterou napravujeme jinými devastacemi…

Paměť

Počet článků tématu: 8

Bez paměti by neexistovala civilizace, ale ani život jako takový, protože bez schopnosti zapamatovat si a zrekonstruovat přesnou posloupnost nukleotidů v DNA by nebylo jak uchovat evoluční kontinuitu. Paměť mají buňky, jedinci, společnost i horniny.

Divočina

Počet článků tématu: 7

Víme vůbec, co je divočina? Před debatou o tom, jak se k divočině chovat, není od věci ujasnit si, o čem se bavíme. Pak už můžeme dát prostor vlkovi s Červenou karkulkou, nové divočině uprostřed měst, samoregulačním mechanismům pralesa i divočině internetu.

Chuť

Počet článků tématu: 7

Ovlivňují matky již během těhotenství stravovací návyky svých dětí? Proč děti často odmítají zeleninu a jak se to dá (trochu) změnit? Kam se ztratila chuť rajčat? Jak vnímání hořké chuti ovlivňuje náš jídelníček? A jak mohou chuťové buňky kompenzovat ztrátu zraku?

Jedy

Počet článků tématu: 11

Jedy hrají důležitou roli v evoluci života i v historii lidstva. Proč jeden tři miliardy let starý metabolický vynález vyhubil většinu pozemského života? Jak to bylo s otravou Tychona Brahe? A co jsme se dozvěděli díky metanolové aféře?

Koloběhy

Počet článků tématu: 7

V přírodě se leccos otáčí, opakuje, vrací se periodicky do stavu v minulosti opuštěného. Platí to pro planety, roční období, chemické prvky, metabolické dráhy… Jistou cykličnost lze pozorovat i ve vývoji ekonomiky a celých civilizací.