Témata měsíce

Co kdyby…

Počet článků tématu: 7

Paralelní světy, alternativní historie. Trochu volnější letní čtení, v němž se fakta prolínají s fikcí. Co by byla věda bez fantazie a imaginace, bez schopnosti a touhy nahlížet i tam, kam dostupná fakta sice otevírají dvířka, ale za nimi je zatím tma?

Komunikace

Počet článků tématu: 8

Z mnoha rovin, ve kterých je možné o komunikaci uvažovat, jsme do tohoto čísla Vesmíru vybrali šest námětů – tři se týkají komunikace lidí, dva zvířat a jeden bakterií.

Bolest

Počet článků tématu: 11

Neumíme ji měřit. Nemáme na ni žádný teploměr ani biochemické testy. Máme dotazníky a různé škály a necháváme pacienty zaškrtávat políčka, ale ona sama je natolik subjektivní, že je nesdělitelná. Její velikost nemá žádné jednotky, a proto ji věda, tradičně zaujata daty, má tendenci nebrat vážně, zvláště pokud je jen emocionální nebo sociální nebo spirituální.

Forenzní věda

Počet článků tématu: 6

Jak spolehlivé jsou důkazy svědčící proti pacaheli nebo v jeho prospěch? Kriminalistika se učí kvantifikovat nejistotu a pracovat s vědomím potenciálních zkreslení, která mohou vyšetřování ovlivňovat.

Vznik života

Počet článků tématu: 5

Jak či odkud se na Zemi objevil život? Kde ve vesmíru by mohl existovat? A známe vůbec jeho definici?

Bionika

Počet článků tématu: 5

Lidský mozek plodí úžasné věci. Také moderní technika dokáže divy. Bionika se snaží o propojení obou světů, o využití přírodních struktur a procesů v nových technologiích.

Exkrement

Počet článků tématu: 5

Na exkrementy lidské i živočišné nahlížíme s odporem, ale odpadní produkt jednoho organismu vždy představuje vítaný zdroj živin pro organismy jiné. Pro paleontology, antropology i archeology jsou exkrementy pro změnu zdrojem cenných informací.