Siemens_CWvs2022Siemens_CWvs2022Siemens_CWvs2022Siemens_CWvs2022

Témata měsíce

Evropa

Počet článků tématu: 4

Sluneční kotouč, prastarý symbol spojující pravěké komunity napříč Evropou (viz obálku tohoto čísla Vesmíru) se v podobě žlutého kruhu dostal i na vlajku, kterou v roce 1922 Richard Mikuláš hrabě Coudenhove-Kalergi navrhl pro hnutí Panevropské unie, usilující o sjednocení celé Evropy. Kotouč doplňuje červený křesťanský kříž a později přibyl i hvězdný kruh známý z vlajky Evropské unie.

Rovnováha

Počet článků tématu: 6

Rovnováha žádoucí. Jak vzniká rovnováha v přírodním prostředí a jak ji narušujeme. Jak nastolit energetickou rovnováhu v organismu. Jak je důležitá rovnováha pro ekonomii a co způsobuje poruchy rovnováhy při chůzi.

200 let G. J. Mendela

Počet článků tématu: 4

Od narození Gregora Johanna Mendela letos uplyne 200 let, od formulování jeho zákonů dědičnosti 157 let a od jejich znovuobjevení 122 let. Na cestě k rozpletení složitých interakcí mezi geny a prostředím jsme od té doby došli daleko, k cíli se však zdaleka neblížíme.

3D tisk

Počet článků tématu: 4

Jsou individualizované, vysoce přesné, s vlastnostmi, které nelze získat klasickými výrobními postupy. Výrobky, vytvořené 3D tiskem přinášejí naději pro koncept průmyslové revoluce 4.0.

Suroviny

Počet článků tématu: 10

Surovinová krize je příležitostí znovu promyslet bezpečnou strategii chování ve světě, v němž se vyskytují aktéři s imperiálními aspiracemi. Ekonomická hlediska nemohou být jediným kritériem bezpečnosti.

Povrch

Počet článků tématu: 5

Povrch nemusí být jen pasivní hranicí nějakého objektu. Mnohdy jeho fyzikální a chemické vlastnosti, struktura a tvar rozhodují o tom, jak dotyčný objekt bude interagovat se svým okolím. Ať už se jedná o součást chemické aparatury, o živou buňku, o list rostliny nebo o krajinu formovanou přirozenými i antropogenními geomorfologickými procesy.

Smrt

Počet článků tématu: 10

Zemřít musíme všichni, ale záleží na okolnostech, za jakých se to stane. A co tomu bude předcházet. Zatím se v civilizovaných zemích umírání odehrává hlavně osamoceně v nemocnicích, ale časy se snad mění. Velmi odlišné jsou podoby smrti a smutečních obřadů v různých kulturách napříč zeměkoulí, nejvyšší úctu lze prokázat i snědením nebožtíka. Co bychom rádi věděli, ale neumíme prokázat, je vnímání smrti u zvířat. Musíme se vyvarovat jak zavádějící antropomorfizaci, tak podcenění emocionálního bohatství zvířecí mysli. Co prokázat umíme, je to, že zánik buňky nemusí vést k zániku jedince, naopak může oné „velké“ smrti bránit. A toho se využívá v léčbě rakoviny.

Světlo

Počet článků tématu: 3

Myš a člověk sdílejí zhuba 99 % genů. Proto je myš používána také pro pokusy, které z etických i jiných důvodů nelze provádět na lidech. Příkladem může být výzkum Downovy choroby (viz Eva Bobůrková: Od myší k člověku, Vesmír 96, 200, 2017/4). Nikdo přesně neví, kolik myší je celosvětově používáno k experimentům. Jen v USA se odhaduje, že to jsou (vyšší?) desítky milionů ročně. Na počest důležité role, kterou hrály laboratorní myši při studiu lidských chorob a při vývoji léků, byla v roce 2013 v Novosibirsku odhalena 70 cm vysoká bronzová socha.

Jeskyně

Počet článků tématu: 6

Pozoruhodné geologické útvary, specifické adaptace jeskynních organismů, paleontologické a archeologické nálezy… Při příležitosti končícího Mezinárodního roku jeskyní a krasu, který vyhlásila Mezinárodní speleologické unie (UIS), přinášíme výběr z poznatků několika oborů od speleologie po mikrobiologii.

Velká data

Počet článků tématu: 5

Informace zapsané v knihách by lidstvu nebyly k ničemu, kdyby knihy nebyly široce dostupné a kdyby v nich knihovníci neměli pořádek. S digitálními daty je to stejné, jen jich je řádově víc a ohromující rychlostí přibývají. Jak se mění množství a forma dat, mění se i informační věda a nástroje, s nimiž pracuje. Neutopit se v datovém moři je jeden z nejkomplexnějších úkolů 21. století, těsně spjatý s řešením všech globálních problémů lidstva.