Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola

Jamek Václav

 

Počet článků: 11

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 11

18. 1. 2007  |  Vesmír 86, 60, 2007/1
Prodáváme svůj jazyk lacino, ale tak snadno se nevykroutíme. Užijme si ještě nahodilého panoptika potvorností, kterými se náš veřejný jazykový...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 10

7. 12. 2006  |  Vesmír 85, 768, 2006/12
Úpadkové jevy v jazyce: snad by se hodilo předvést empirickými příklady, co se tak může jevit, a z nich se dobrat obecnějších rysů, které mohou být...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 9

9. 11. 2006  |  Vesmír 85, 701, 2006/11
Jak může jazyk „upadat“, a jak to případně souvisí s demokratičností promítající se v osvojování jazyka a v péči o něj? Na závěr diskusního pořadu...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 8

12. 10. 2006  |  Vesmír 85, 621, 2006/10
Čím to je, že v naší společnosti se společenský vzestup, a tedy vyšší společenský status jejích členů vůbec nespojují s očekáváním, natožpak s...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 7

10. 8. 2006  |  Vesmír 85, 488, 2006/8
Lidé žíznící po pravdě a moudrosti, jako byli například antičtí stoikové, by si dozajista přáli, aby se lidé nechávali přesvědčit jedině argumenty,...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 6

13. 7. 2006  |  Vesmír 85, 432, 2006/7
O tom, jak by mohl vypadat rajský jazyk, lze spekulovat bezmezně, a vize „yamanštiny“ nabízí jen dílčí pojem, jejž další ohledy zase zpochybňují....
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 5

15. 6. 2006  |  Vesmír 85, 373, 2006/6
Hlavní nesnáz a omezenost veškerého jazyka spočívá v tom, že v něm musíme věci vyjadřovat popořádku, jednu po druhé, a to ještě v pořádku a skladu...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 4

11. 5. 2006  |  Vesmír 85, 309, 2006/5
Přiznám se, že jsem z nedostatku místa posledně trochu podváděl: „nechat jazyk kočkám“ nepřevádí úplně přesně francouzský ustálený obrat; ten jsem...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 3

13. 4. 2006  |  Vesmír 85, 241, 2006/4
Vzato úhrnem, každý obor vědeckého poznání se v nějakém ohledu přímo dotýká člověka, a úměrně tomu se musí zabývat také tím, co je vhodné a...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 2

16. 3. 2006  |  Vesmír 85, 181, 2006/3
Podstatou svého nástroje („rozumu“, inteligence, resp. kognitivně-afektivních komplexů, které ustavují naše vědomí) a přinejmenším svými účinky,...
 

Nechat jazyk kočkám – a cesty vlkům? 1

16. 2. 2006  |  Vesmír 85, 113, 2006/2
Mám-li rozmýšlet o jazyku před publikem složeným alespoň částečně z učenců a většinou pak z těch, kdo se o vědění a učenost zajímají, je dozajista...