i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

K čemu je umění?

 |  7. 7. 2025
 |  Vesmír 104, 424, 2025/7
 |  Téma: Umění

Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi, většinu dne neodpočíváme ve stínu baobabů – tedy pokud zrovna nelovíme, rozuměj „neprogramujeme“. Příslušníci všech lidských kultur zpívají, věnují se výtvarnému umění, vymýšlejí, upravují a předávají si příběhy. Jak se nám to tedy stalo?

Odpovědí se nabízí hned několik. Snad proto, že umění je kompozitní kategorií, k jejíž současné podobě nevede jediná cesta motivovaná jediným selekčním tlakem. To je charakteristika, kterou sdílí například s jazykem. Ptáme-li se, k čemu mají lidé jazyk, dá se krátce odpovědět, že ke komunikaci. Dlouhá odpověď však bude plná fines a paradoxů. Schopnost přesné, a přitom úsporné komunikace se totiž svým nositelům vyplatí hned z několika důvodů. Kdo umí výstižněji formulovat, o co mu jde, dokáže své kroky lépe koordinovat s ostatními. Skupina lidí, co se „dokážou domluvit“, představuje nebezpečnou konkurenci těm, co se tak dobře domluvit nedovedou; vykazují-li jazykové dovednosti vysokou dědivost a má-li každý jedinec tendenci koordinovat se spíše s těmi, kdo jsou mu příbuzní, může selekce na úrovni příbuzenských klanů vytáhnout komunikační dovednosti sociálně žijícího tvora „z nuly na sto“ snad i za pár desítek tisíc let. Rovněž je však pravda, že kdo má „prořízlou pusu“, může přesvědčit ostatní, aby udělali i to, co je pro ně nevýhodné. Alely zvyšující jazykové schopnosti se tak šíří díky tlakům na vyšší koordinaci v rámci skupiny i tlakům na vyšší kompetiční schopnosti v rámci této skupiny. Ve formální rovině jde o dva odlišné procesy, které mohou působit stejným směrem i proti sobě, ďábel je v detailu. Když se pletichařením a vzájemným překecáváním skupiny mluvků příliš vysilují, zbude jim méně energie na efektivní konfrontaci (byť perfektně koordinovanou) mezi skupinami.

Databáze zvířecích paralel

I umění se dá označit za nástroj komunikace, byť poměrně specifické. Na první pohled splývá s čestnou a přitom nákladnou signalizací podložních kvalit, která je u pohyblivých, pohlavně se množících tvorů široce rozšířená. Právě mezi nákladnými signály zvířat, jež se snaží přilákat pohlavního partnera, najdeme nejbližší ekvivalenty umění (viz článek „Krásný jako zvíře“).

To, čemu se věnují samci lemčíků, tedy stavbě loubí (obr. 1) a shromažďování tematicky a barevně příbuzných produktů, je spíše činností galeristickou či muzejnickou než vyloženě výtvarným uměním, ale vokalizace řady pěvců si můžeme troufnout beze studu označit za hudbu.

Tato hudba velmi často slouží k přilákání partnera. Samičky kanárů například porovnávají výkon zpěváků, dostupných hnízdních partnerů v okolí. Některé „slabiky“ zpěvu, v kontextu lidské hudby bychom je asi označili spíše jako krátké opakované motivy či fráze (riffy), samice stabilně hodnotí jako žádoucí. Kanár, který tyto „sexy“ slabiky ovládá, může očekávat více příležitostí k páření. Vkus kanářích samic však není náhodný – ony sexy riffy skutečně napínají samčí schopnosti až k hranicím možného. Kanáří „sexy slabiky“ obsahují rychlé střídání vysokých a nízkých tónů, kterého je pták schopen dosáhnout jedině tak, že střídavě pouští vzduch levou nebo pravou polovinou syringu, zpěvného ústrojí, které se nachází v místě, kde se průdušky vedoucí do plic spojují do jediné průdušnice. [1] Levou polovinu syringu ovládá pravá mozková hemisféra, pravou levá. Ptáci nemají most, který mozkové hemisféry propojuje – trámec (corpus callosum); koordinace výkonu obou mozkových hemisfér je pro ně obtížnější než pro savce. Schopnost produkovat „obtížné riffy“ tedy nese čestnou, nezfalšovatelnou zprávu o kognitivních schopnostech samce, které se mohou blahodárně projevit i v koordinaci letu či v řadě dalších oblastí živobytí.

Nyní vidíte 20 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
TÉMA MĚSÍCE: Umění
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Evoluční biologie

O autorovi

Petr Tureček

Mgr. Petr Tureček, Ph.D., (*1990) je básník, který se v současné době živí jako evoluční biolog, protože jeho básně za moc nestojí. Působí na Přírodovědecké fakultě UK, kde vede několik studentů sdružených do Skupiny pro Evoluci Kultury (SPEK), a v Centru pro teoretická studia, kde pořádá mimo jiné každoroční Aprílový seminář.
Tureček Petr

Další články k tématu

Věstonická superstarvideo

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...

Kde se to v nás bereuzamčeno

Výjimečnost umění vnímají lidé napříč věky i společnostmi. Střeží ho a pečují o něj, uzavírají ho do trezorů a oceňují horentními sumami, nebo ho...

Krásný jako zvíře

Příroda byla nejen v rámci západní civilizace vždy nevyčerpatelným zdrojem lidského úžasu. Vidíme tvary, útvary, podoby, vzory, které nemohly...

Miniaturyuzamčeno

Milovníky umění zajímají staří mistři, italská renesance, francouzští impresionisté... Jen málokdo však opravdu zná portrétní miniaturu. Většinou...

Krása z říše žížal

O schopnostech či umění našich předchůdců víme díky všemu, co známe od sebe samých. Strach vedl ke skrývání vzácností pod zemský povrch a fakt, že...

Umění dobře žítuzamčeno

Mezi psychologií a uměním se lze pohybovat dvěma směry. První z nich – od psychologie k umění – je zavedenější a známější. Zkoumá umění z hlediska...

Umění nás mění

Jakou roli či spíše role v našich životech hraje umění? A co to vlastně je? Poznáme ho? Můžeme ho jednoznačně odlišit od všeho, co za umění...

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...