i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Umění nás mění

 |  7. 7. 2025
 |  Vesmír 104, 395, 2025/7
 |  Téma: Umění

Jakou roli či spíše role v našich životech hraje umění? A co to vlastně je? Poznáme ho? Můžeme ho jednoznačně odlišit od všeho, co za umění považovat nelze?

Za hlavní téma letního dvojčísla jsme umění zvolili z důvodu zřejmého už při po-hledu na obálku: 13. července uplyne sto let od nálezu Věstonické venuše. Nahlížet na ni můžeme z mnoha perspektiv. Některé nabízí úvodní článek Martina Olivy, Petra Nerudy a Martiny Lázničkové Galetové (s. 412), ale i další články, byť fenomén pravěkých venuší (s výjimkou článku Kde se to v nás bere) explicitně nezmiňují. Dominika Grygarová, Ladislav Kesner a Jiří Horáček tvrdí, že „s uměleckými stimuly souvisejí skoro všechny oblasti mozku“ (s. 420). Není to překvapivé. Zjištění neurovědců je odrazem skutečnosti, že umění proniká do nejrůznějších sfér lidského snažení na individuální i společenské úrovni a jeho působení je mnohem širší, než si běžně uvědomujeme.

Po přečtení článku Petra Turečka (s. 424) možná začnete interpretovat chování lidí ve svém okolí (i své vlastní) trochu jinak než dříve, zvláště pokud půjde o vaše první setkání s evoluční psychologií. Ondřej Dadejík a Filip Jaroš vám vzápětí (s. 429) vrátí naději, že umělecká tvorba nemusí být pouze utilitární. Není to zdaleka poprvé, kdy se na stránkách Vesmíru objeví odkaz na práce Adolfa Portmanna. Minimálně poslední odstavec však ukazuje, že oba texty nejsou v rozporu. Účelnost má mnoho vrstev a v přírodě i v lidské společnosti je vše netriviálně provázáno.

Motivace k tvorbě uměleckých děl a je jich interpretace „konzumenty“ nabízejí nekonečný prostor k úvahám bez ohledu na to, zda do centra naší pozornosti postavíme pravěkou sošku, nebo třeba některou z instalací Damiena Hirsta. Hned v několika článcích tohoto dvojčísla se objevuje motiv umění jako formy komunikace. A komunikace mezi umělcem, recipientem a prostředím může nabývat všemožných forem. Ondřej Dadejík a Filip Jaroš ve svém článku Krásný jako zvíře píšou, že „lidské umělecké formy počítají s tvořivým záměrem svého původce na jedné straně a adekvátním, tzn. rovněž tvořivým příjemcem (či adresátem) této formy na straně druhé“.

Před mnoha lety jsem v pařížském Centre Pompidou přišel k čemusi, co vypadalo jako technická dvířka bez kliky, asi o třetinu nižší než skutečné dveře. Dva obdélníky vsazené vedle sebe nastojato do zdi, natřené na bílo stejně jako okolní stěna, ale zřetelně od ní ohraničené. A u nich popiska hovořící o uměleckém díle Toniho Granda Double Colonne (Dvojitý sloup) z roku 1982. Práce se prý „vymyká širokým kategoriím současného sochařství“. To tedy ano, pomyslel jsem si. Popiska dále mluvila o „dekonstruktivním čtení tradičních soch“ a o „velké úspornosti použitých prostředků“. Jasně. Dílo prý „evokuje odstup“. Matoucí byla zmínka o „paradoxním spojení přírody a chemie“, ale vše ostatní jsem v oněch dvířkách dokázal najít.

Na co tedy hledím? ptal jsem se sám sebe. Na místně specifické umění vsazené do kontextu moderní galerie a záměrně provokující, nebo na prázdný prostor, v němž dílo popisované na cedulce (dočasně?) chybí? V té době jsem ještě neměl v ruce placku s přístupem k internetu. Až po návratu jsem si dohledal, že Grandovo dílo má ve skutečnosti podobu dvou do prostoru umístěných laminovaných sloupů, nikoli jejich náznaku na zdi. V době mé návštěvy bylo nejspíš zapůjčeno na nějakou dočasnou expozici a galerie se o tom návštěvníky nenamáhala informovat. Možná záměrně. Jen ať si lámou hlavu.

Na místě se tak zrodilo nové umění, autorovou tvorbou iniciované, ale jistě nezamýšlené. Metaumění, které povstalo z absence vystavovaného díla (mimochodem jen pár desítek metrů od Duchampovy Fontány, která svého času sehrála ve vnímání umění zásadní roli). Věřím, že by to Toniho Granda potěšilo.

Ke stažení

TÉMA MĚSÍCE: Umění
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Kultura
RUBRIKA: Úvodník

O autorovi

Ondřej Vrtiška

Původním vzděláním biolog se specializací na hydrobiologii (PřF UK), utekl z oborů žurnalistika a kulturní antropologie (obojí FSV UK). Od r. 2001 pracoval jako vědecký novinář (ABC, Český rozhlas, TÝDEN, iHNed.cz), na téma „věda v médiích“ přednáší pro vědce i pro laickou veřejnost. Věnuje se popularizaci vědy, spolupracuje s Učenou společností České republiky. Z úžasu nevycházející pozorovatel memetické vichřice. Občas napíná plachty, občas staví větrolam.
Vrtiška Ondřej

Další články k tématu

Věstonická superstarvideo

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...

K čemu je umění?uzamčeno

Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...

Kde se to v nás bereuzamčeno

Výjimečnost umění vnímají lidé napříč věky i společnostmi. Střeží ho a pečují o něj, uzavírají ho do trezorů a oceňují horentními sumami, nebo ho...

Krásný jako zvíře

Příroda byla nejen v rámci západní civilizace vždy nevyčerpatelným zdrojem lidského úžasu. Vidíme tvary, útvary, podoby, vzory, které nemohly...

Miniaturyuzamčeno

Milovníky umění zajímají staří mistři, italská renesance, francouzští impresionisté... Jen málokdo však opravdu zná portrétní miniaturu. Většinou...

Krása z říše žížal

O schopnostech či umění našich předchůdců víme díky všemu, co známe od sebe samých. Strach vedl ke skrývání vzácností pod zemský povrch a fakt, že...

Umění dobře žítuzamčeno

Mezi psychologií a uměním se lze pohybovat dvěma směry. První z nich – od psychologie k umění – je zavedenější a známější. Zkoumá umění z hlediska...

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...