Výchova a vzdělávání
Kdo umí, učí
Vím, že výrok z titulku zní obvykle jinak. Vím také, že ve své obvyklé podobě bývá nepříjemně často pravdivý. Často, ale zdaleka ne vždy. Snad ani...
Sociální sítě nejsou pro dospívající tak nebezpečné, jak se tvrdí
Obavy z toho, že internet a sociální sítě narušují vývoj dětí a dospívajících, jsou přehnané, říká profesor David Šmahel. Přispívají k nim bohužel...
Nebojme se roztomilosti
Mnoho vědeckých témat je velmi vzdáleno lidské zkušenosti složitý předmět a chápání, například molekulární mechanismy, obrovská časová měřítka...
Jediný způsob, jak chránit přírodu, je správně jí rozumět
Neznalost nebo špatná informovanost bývá velmi často zdrojem problémů mezi lidmi a důvodem jejich nesprávného jednání. Naším cílem je, aby naši...
Filatelistické mikroskopy na pomoc
Mikrosvět je úžasný, ale klasické mikroskopy, vyžadující přípravu tenkých preparátů mezi podložní a krycí sklíčko, přístup k němu laické...
Dokolečka dokola okolo her zvířat
Když se po dvaceti letech znovu pokouším ve Vesmíru okomentovat stav našeho poznání hry zvířat, vracím se v kruhu k týmž nejistotám (Vesmír 79,...
Česká vědo, pozor na to, po čem toužíš
Česká republika se nachází uprostřed – a to nejen geograficky. Od pádu komunismu prochází ekonomickou, kulturní a vědeckou transformací. Namísto...
Test života na Marsu
Co by se stalo s živými organismy milujícími extrémy, kdyby se dostaly do prostředí Marsu? To bylo hlavní téma dílny pro talentované...
Bob Kartous: No future (Vezeme děti na parním stroji do virtuální reality?)
Nakladatelství 65. pole, Praha 2019, 246 stran, ISBN 978-80-88268-30-7 Škola nás má nějakým způsobem připravit na budoucnost. Ale kdo ví, jaká...
Bachovo cembalo
ad Vesmír 98, 530, 2019/9 Se zájmem jsem si přečetl esej Martina Markla. Připomněla mi jiné podobné úvahy (za všechny klasickou Obranu historie...