mff2024mff2024mff2024mff2024mff2024mff2024

Výchova a vzdělávání

Sociální sítě nejsou pro dospívající tak nebezpečné, jak se tvrdí

Sociální sítě nejsou pro dospívající tak nebezpečné, jak se tvrdí komerce

Josef Tuček | 4. 9. 2023 | Vesmír 102, 507, 2023/9

Obavy z toho, že internet a sociální sítě narušují vývoj dětí a dospívajících, jsou přehnané, říká profesor David Šmahel. Přispívají k nim bohužel...

Nebojme se roztomilosti

Nebojme se roztomilosti

Frederick Curtis Lubbe, Jitka Klimešová | 29. 5. 2023 | Vesmír 102, 352, 2023/6

Mnoho vědeckých témat je velmi vzdáleno lidské zkušenosti složitý předmět a chápání, například molekulární mechanismy, obrovská časová měřítka...

Jediný způsob, jak chránit přírodu, je správně jí rozumět

Jediný způsob, jak chránit přírodu, je správně jí rozumět komerce

1. 3. 2021 | Vesmír 100, 183, 2021/3

Neznalost nebo špatná informovanost bývá velmi často zdrojem problémů mezi lidmi a důvodem jejich nesprávného jednání. Naším cílem je, aby naši...

Filatelistické mikroskopy na pomoc

Filatelistické mikroskopy na pomoc

Jiří Jakl | 2. 11. 2020 | Vesmír 99, 615, 2020/11

Mikrosvět je úžasný, ale klasické mikroskopy, vyžadující přípravu tenkých preparátů mezi podložní a krycí sklíčko, přístup k němu laické...

Dokolečka dokola okolo her zvířat

Dokolečka dokola okolo her zvířat uzamčeno

Marek Špinka | 5. 10. 2020 | Vesmír 99, 560, 2020/10

Když se po dvaceti letech znovu pokouším ve Vesmíru okomentovat stav našeho poznání hry zvířat, vracím se v kruhu k týmž nejistotám (Vesmír 79,...

Česká vědo, pozor na to, po čem toužíš

Clément Lafon Placette | 6. 4. 2020 | Vesmír 99, 240, 2020/4

Česká republika se nachází uprostřed – a to nejen geograficky. Od pádu komunismu prochází ekonomickou, kulturní a vědeckou transformací. Namísto...

Test života na Marsu

Test života na Marsu

Marek Janáč | 3. 3. 2020 | Vesmír 99, 129, 2020/3

Co by se stalo s živými organismy milujícími extrémy, kdyby se dostaly do prostředí Marsu? To bylo hlavní téma dílny pro talentované...

Bob Kartous: No future (Vezeme děti na parním stroji do virtuální reality?)

Ivan Boháček | 6. 1. 2020 | Vesmír 99, 61, 2020/1

Nakladatelství 65. pole, Praha 2019, 246 stran, ISBN 978-80-88268-30-7 Škola nás má nějakým způsobem připravit na budoucnost. Ale kdo ví, jaká...

Bachovo cembalo

Pavel Raška | 9. 12. 2019 | Vesmír 98, 669, 2019/12

ad Vesmír 98, 530, 2019/9 Se zájmem jsem si přečetl esej Martina Markla. Připomněla mi jiné podobné úvahy (za všechny klasickou Obranu historie...

Jak podpořit talentované děti?

Ondřej Vrtiška | 3. 6. 2019 | Vesmír 98, 331, 2019/6

Stejně jako péče o znevýhodněné a postižené děti má výchova nadaných dětí svá specifika, s nimiž si český vzdělávací systém mnohdy neví rady....