i

Aktuální číslo:

2020/10

Téma měsíce:

Hry

Umělá inteligence a počítačové hry

 |  5. 10. 2020
 |  Vesmír 99, 575, 2020/10
 |  Téma: Hry

Podle poslední zprávy ESA1) jen v USA hraje alespoň hodinu týdně 214 milionů lidí, a to bez velkého rozdílu pohlaví a věku. Průměrný věk hráčů je 35 let. Navíc meziročně roste kategorie hráčů nad 65 let, kteří uvádějí, že s digitálními hrami mají maximálně desetiletou zkušenost. Digitální hry jsou bezpochyby sociokulturní fenomén doby.

Ve svých 36 letech se mohu považovat za pamětníka, první hru jsem hrál na 8bitovém ZX Spectru a později na Didaktiku Gama, který mě s procesorem o taktu 3,5 MHz a s 80 kB operační paměti porážel v šachu. Tento fakt mě však tehdy moc nevzrušoval a inteligenci jsem kvůli těmto prohrám počítači nepřipisoval. Skákačky, střílečky, bojové hry, závodní hry – ty všechny byly mnohem zajímavější a z těch jsem povětšinou odcházel jako vítěz. V nich se ostatní postavičky (avataři, boti, agenti, entity, jak kdo chce) nebo umělí hráči chovali buď předvídatelně, nebo hodně nahodile a stačilo si zkrátka počkat na dobrý okamžik. Ani tady se o nějaké inteligenci moc hovořit nedalo.

Mrazení v zádech a strach z neznámého přišel mnohem později, a to se hrou Unreal od Epic Games (1998). Unreal byla 3D akční střílečka na tehdejší dobu s poměrně zajímavým příběhem a atmosférickými lokacemi. Nejzajímavější (pro mě) na ní však byly počítačem řízené postavičky, se kterými bylo třeba bojovat. Do doby Unrealu byla (opět pro mne) nejsměrodatnější střílečka Doom (1993), která ve své době přetěžovala nejednu firemní lokální síť, protože ji lidé hrávali i v pracovní době. Hra byla svižná a vyvolávala návaly adrenalinu. Ale nepřátelé se v ní pořád chovali tak, jak jsem je znal z 8bitů. Schematicky, předvídatelně. I Unreal jsem kdysi spouštěl s tím, že si užiju střílečku, tentokrát s pořádným příběhem a hlavně líbivější grafikou. První střet s nepřátelským botem mě však vyvedl z omylu. Dodnes si pamatuji jeskyni, ve které na mne vyskočil Skaarj (takový humanoidní ještěr) se střelnou zbraní v ruce. Po první výměně několika projektilů zaběhl za centrální obří stalagnát a akce na pár sekund utichla. Ten ještěr se schoval? A já nevěděl, odkud na mne vyskočí příště. Takhle mazaně proti mně ještě počítač předtím nehrál. Schovávat se a přepadat protivníky ze zálohy, to bylo moje eso v rukávu. To, co tentokrát počítač předvedl, jsem vnímal jako chytré. Začal jsem se bát. Co asi vymyslí příště?

Nyní vidíte 18 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
TÉMA MĚSÍCE: Hry
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Informatika

O autorovi

Jakub Gemrot

Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D., (*1983) vystudoval informatiku, obor umělá inteligence, na MFF UK. Zde se pak stal jedním ze zakladatelů oboru vývoje počítačových her, který aktuálně vede a rozvíjí. Ve volném čase se věnuje hraní, vývoji a designu počítačových i deskových her. Je vedoucím programátorem herního projektu Attentat 1942, který byl mimo jiné nominovaný na Oskara počítačových her na festivalu IGF v San Franciscu.

Gemrot Jakub

Další články k tématu

Hra se zodpovědností

Hrajeme si všichni, jak hlásá titulní strana tohoto čísla. Lidé všech kultur (s. 564 a 568) i zvířata (s. 560). Někdo si hraje s provázky, někdo...

S teorií her od šachů po politikuuzamčeno

Šachista musí brát v úvahu možné tahy protihráče. Manažer připravující novou podnikovou strategii by měl předpokládat, že svým rozhodnutím vyvolá...

Kritičtí fanoušci a boj proti „modernímu“ fotbaluuzamčeno

Fanoušci jsou neodmyslitelnou součástí fotbalu. Jejich význam pro atmosféru při zápasech se vyjevil ještě jasněji v nedávných týdnech a měsících,...

Pospěš si! Tak už hraj!uzamčeno

„Potom prý tento král sestoupil zaživa do míst, kde se Řekové domnívají, že je podsvětí, a hrál prý tam v kostky s bohyní Démétér. Vyhrával i...

Dokolečka dokola okolo her zvířatuzamčeno

Když se po dvaceti letech znovu pokouším ve Vesmíru okomentovat stav našeho poznání hry zvířat, vracím se v kruhu k týmž nejistotám (Vesmír 79,...

Hry a lidé

Hra a hraní je základem každé kultury. Přesněji řečeno, hra kulturu předchází. Jak si hrají lidé neznalí písma, jak si osvojují fotbal či kriket,...

Doporučujeme

Ceny Neuron letos netradičně

Ceny Neuron letos netradičně

Ondřej Vrtiška  |  5. 10. 2020
Letošní rok je v mnoha ohledech zvláštní. Nový koronavirus a pandemie covid-19 zasáhla do života každého z nás, ovlivňuje každodenní fungování...
Lekce z pandemie

Lekce z pandemie

Eva Bobůrková  |  5. 10. 2020
Když se objevila zpráva, že pražský taxikář, hospitalizovaný v těžkém stavu s nemocí covid-19, dostal jako první pacient v Česku nový...
Hry a lidé

Hry a lidé

Martin Soukup  |  5. 10. 2020
Hra a hraní je základem každé kultury. Přesněji řečeno, hra kulturu předchází. Jak si hrají lidé neznalí písma, jak si osvojují fotbal či kriket,...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné