i

Aktuální číslo:

2024/11

Téma měsíce:

Strach

Obálka čísla

Umělá inteligence a počítačové hry

 |  5. 10. 2020
 |  Vesmír 99, 575, 2020/10
 |  Téma: Hry

Podle poslední zprávy ESA1) jen v USA hraje alespoň hodinu týdně 214 milionů lidí, a to bez velkého rozdílu pohlaví a věku. Průměrný věk hráčů je 35 let. Navíc meziročně roste kategorie hráčů nad 65 let, kteří uvádějí, že s digitálními hrami mají maximálně desetiletou zkušenost. Digitální hry jsou bezpochyby sociokulturní fenomén doby.

Ve svých 36 letech se mohu považovat za pamětníka, první hru jsem hrál na 8bitovém ZX Spectru a později na Didaktiku Gama, který mě s procesorem o taktu 3,5 MHz a s 80 kB operační paměti porážel v šachu. Tento fakt mě však tehdy moc nevzrušoval a inteligenci jsem kvůli těmto prohrám počítači nepřipisoval. Skákačky, střílečky, bojové hry, závodní hry – ty všechny byly mnohem zajímavější a z těch jsem povětšinou odcházel jako vítěz. V nich se ostatní postavičky (avataři, boti, agenti, entity, jak kdo chce) nebo umělí hráči chovali buď předvídatelně, nebo hodně nahodile a stačilo si zkrátka počkat na dobrý okamžik. Ani tady se o nějaké inteligenci moc hovořit nedalo.

Mrazení v zádech a strach z neznámého přišel mnohem později, a to se hrou Unreal od Epic Games (1998). Unreal byla 3D akční střílečka na tehdejší dobu s poměrně zajímavým příběhem a atmosférickými lokacemi. Nejzajímavější (pro mě) na ní však byly počítačem řízené postavičky, se kterými bylo třeba bojovat. Do doby Unrealu byla (opět pro mne) nejsměrodatnější střílečka Doom (1993), která ve své době přetěžovala nejednu firemní lokální síť, protože ji lidé hrávali i v pracovní době. Hra byla svižná a vyvolávala návaly adrenalinu. Ale nepřátelé se v ní pořád chovali tak, jak jsem je znal z 8bitů. Schematicky, předvídatelně. I Unreal jsem kdysi spouštěl s tím, že si užiju střílečku, tentokrát s pořádným příběhem a hlavně líbivější grafikou. První střet s nepřátelským botem mě však vyvedl z omylu. Dodnes si pamatuji jeskyni, ve které na mne vyskočil Skaarj (takový humanoidní ještěr) se střelnou zbraní v ruce. Po první výměně několika projektilů zaběhl za centrální obří stalagnát a akce na pár sekund utichla. Ten ještěr se schoval? A já nevěděl, odkud na mne vyskočí příště. Takhle mazaně proti mně ještě počítač předtím nehrál. Schovávat se a přepadat protivníky ze zálohy, to bylo moje eso v rukávu. To, co tentokrát počítač předvedl, jsem vnímal jako chytré. Začal jsem se bát. Co asi vymyslí příště?

Nyní vidíte 18 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
TÉMA MĚSÍCE: Hry
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Informatika

O autorovi

Jakub Gemrot

Mgr. Jakub Gemrot, Ph.D., (*1983) vystudoval informatiku, obor umělá inteligence, na MFF UK. Zde se pak stal jedním ze zakladatelů oboru vývoje počítačových her, který aktuálně vede a rozvíjí. Ve volném čase se věnuje hraní, vývoji a designu počítačových i deskových her. Je vedoucím programátorem herního projektu Attentat 1942, který byl mimo jiné nominovaný na Oskara počítačových her na festivalu IGF v San Franciscu.
Gemrot Jakub

Další články k tématu

S teorií her od šachů po politiku

Šachista musí brát v úvahu možné tahy protihráče. Manažer připravující novou podnikovou strategii by měl předpokládat, že svým rozhodnutím vyvolá...

Hra se zodpovědností

Hrajeme si všichni, jak hlásá titulní strana tohoto čísla. Lidé všech kultur (s. 564 a 568) i zvířata (s. 560). Někdo si hraje s provázky, někdo...

Hry a lidé

Hra a hraní je základem každé kultury. Přesněji řečeno, hra kulturu předchází. Jak si hrají lidé neznalí písma, jak si osvojují fotbal či kriket,...

Kritičtí fanoušci a boj proti „modernímu“ fotbaluuzamčeno

Fanoušci jsou neodmyslitelnou součástí fotbalu. Jejich význam pro atmosféru při zápasech se vyjevil ještě jasněji v nedávných týdnech a měsících,...

Pospěš si! Tak už hraj!uzamčeno

„Potom prý tento král sestoupil zaživa do míst, kde se Řekové domnívají, že je podsvětí, a hrál prý tam v kostky s bohyní Démétér. Vyhrával i...

Dokolečka dokola okolo her zvířatuzamčeno

Když se po dvaceti letech znovu pokouším ve Vesmíru okomentovat stav našeho poznání hry zvířat, vracím se v kruhu k týmž nejistotám (Vesmír 79,...

Doporučujeme

Se štírem na štíru

Se štírem na štíru

Daniel Frynta, Iveta Štolhoferová  |  4. 11. 2024
Člověk každý rok zabije kolem 80 milionů žraloků. Za stejnou dobu žraloci napadnou 80 lidí. Z tohoto srovnání je zřejmé, kdo by se měl koho bát,...
Ustrašená společnost

Ustrašená společnost uzamčeno

Jan Červenka  |  4. 11. 2024
Strach je přirozeným, evolucí vybroušeným obranným sebezáchovným mechanismem. Reagujeme jím na bezprostřední ohrožení, které nás připravuje buď na...
Mláďata na cizí účet

Mláďata na cizí účet uzamčeno

Martin Reichard  |  4. 11. 2024
Parazitismus je mezi živočichy jednou z hlavních strategií získávání zdrojů. Obvyklá představa parazitů jako malých organismů cizopasících na...