Restaurování a konzervování Litoměřického graduálu
| 30. 9. 2024Litoměřický latinsky psaný graduál, zhotovený pro litoměřické utrakvistické literátské bratrstvo, je jedním z nejmohutnějších a umělecky nejhodnotnějších kodexů českého původu. Nebyl sice datován, ale na základě mnohých indicií je jeho vznik kladen před rok 1517. Stáří a ne vždy ideální zacházení si na něm vybraly svou daň. Bylo tedy potřeba učinit kroky k uchování této mimořádně cenné archivní památky. Co vše takový záchranný o ochranný proces obnáší?
Graduál o výšce 765 mm, šířce 552 mm, tlošťce 284 mm a hmotnosti přibližně 70 kg (obr. 1) obsahuje chorální sborové zpěvy, které tvoří součást bohoslužeb. Je bohatě iluminován, psán latinsky gotickou minuskulí a je opatřen rombickou notací v čtyřlinkové osnově (obr. 2). V současnosti je uložen ve Státním oblastním archivu v Litoměřicích pod signaturou IV C 1 a v roce 2021 byl prohlášen za archivní kulturní památku.
Měl pravděpodobně dva donátory – hlavním byl Jakub Ronovský z Velnavy, druhým Václav z Řepnice, který je vyobrazen na celostránkovém obraze Upálení mistra Jana Husa jako klečící při okraji folia (obr. 3). Zároveň je vyobrazen také jeho znak (modrý štít s dvěma pozdviženýma rukama v brnění a nápis Vns de Rzepnic).
Malířská výzdoba graduálu je mimořádně bohatá. Nacházíme v něm celostranné iluminace, bohatě figurálně zdobené iniciály s hlavními výjevy, vedlejší výjevy, postavy na postranním i dolním okraji i jednodušší iniciály zdobené pouze vegetativním či zoomorfním ornamentem. Výběr biblických námětů v iniciálách i na bordurách (okrajové výzdobě) se řídí prastarou metodou typologického paralelismu, jejíž podstatou je konfrontace novozákonních jevů s podobnými ději starozákonními. Obrázky lemuje bující vegetativní dekor obohacený iluzivně malovanými květy, opicemi, ptáky, ještěrkami, motýly a dalšími živočichy.
Z dosavadní výzdoby chorálních knih vybočují především dva celostranné husitské obrazy – Disputace v Kostnici a už zmíněné Upálení mistra Jan Husa. A to jak svou monumentalitou, tak svou dramatičností. Tyto scény svými rozměry i svým pojetím přesahují běžná měřítka knižní malby a blíží se deskovému obrazu. Je zřejmé, že se na výzdobě tohoto rukopisu musela podílet výrazná umělecká individualita. Předpokládá se, že výzdobu graduálu vytvořil asi se dvěma pomocníky anonym, tzv. Mistr Litoměřického graduálu, který však byl ovlivněn stejně jako ostatní představitelé podunajské školy Albrechtem Dürerem.
Nevhodné zacházení
V šedesátých letech minulého století byl graduál narychlo restaurován, respektive byla kompletně rekonstruována knižní vazba i s výměnou původních dřevěných knižních desek. Důvodem bylo jeho převezení na výstavu české gotiky do Paříže. V následujících letech byl vystaven v muzeu v Litoměřicích a nevyhovující klimatické podmínky i samotný způsob prezentace památky zapříčinily deformaci vazebního systému a pergamenových folií. Litoměřický graduál byl totiž po celou dobu vystavení otevřený a jeho vysoká hmotnost také přispěla k tomu, že se knihu již nepodařilo zavřít. Velkou neznámou byla míra poškození barevné vrstvy iluminací a zlacení.
Proto byla v roce 1997 vypracována Zpráva o posouzení fyzického stavu Litoměřického graduálu, která navrhovala originál graduálu už dále nevystavovat v okresním muzeu, omezit a případně zakázat jeho fotografování či filmování a zhotovit podrobnou dokumentaci stavu folií i barevné vrstvy iluminací.
Dalším požadavkem bylo vytvoření komise odborníků, kteří provedou podrobný průzkum stavu graduálu a navrhnou technologický postup konzervování a restaurování.1) Tomu nutně předcházel důkladný materiálový průzkum a následoval průzkum stavu jednotlivých folií, iluminací a iniciál, knižní vazby a kování.