i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Cesta k udržitelné mobilitě

 |  4. 3. 2024
 |  Vesmír 103, 138, 2024/3
 |  Téma: Elektromobilita

Podíl elektromobilů na celkovém počtu nově registrovaných automobilů postupně roste, loni se v EU přiblížil patnácti procentům. Jednotlivé země tomuto trendu napomáhají dotacemi, daňovými úlevami a dalšími nástroji. Ale přechod k elektromobilům je jen jedním z aspektů snahy o rozvoj udržitelné mobility.

Evropská unie (ale i Čína a valná většina ekonomicky rozvinutých zemí) chápe podporu elektromobility jako jeden z hlavních nástrojů snižování emisí skleníkových plynů z dopravy – prakticky jediného sektoru, jehož emise dlouhodobě rostou. Jedním z hlavních nástrojů unijní politiky, podporujícím nepřímo elektromobilitu, je stanovení emisních limitů CO2 pro evropské automobilky a dovozce automobilů do EU. Tyto limity se postupně snižují. Loni bylo schváleno 100% snížení limitu od roku 2035, což znamená dosažení nulových průměrných emisí (produkovaných přímo vozidlem během jeho provozování) za výrobcem prodanou flotilu nových osobních aut; za každý gram nedosažení limitu je stanovena citelná pokuta.

Jak poukazuje čerstvá zpráva Evropského účetního dvora, automobilkami dosud dosažené snížení emisí lze dominantně připsat právě elektromobilům (včetně dobíjecích plug-in hybridů, o kterých v tomto článku nebude řeč). Prakticky všichni velcí výrobci již oznámili plány na ukončení prodeje osobních automobilů se spalovacím motorem v EU, někteří i v předstihu před rokem 2035 (např. Volvo a Ford).

V loňském roce se dle údajů Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA)1) v zemích EU registrovalo přes 1,5 milionu nových bateriových elektrických osobních automobilů, což odpovídá 14,6% podílu na celkových registracích nových osobních automobilů. Pokud bychom k tomu připočítali i data za Norsko, Island, Švýcarsko a Velkou Británii, bylo těchto nových bateriových elektrických automobilů registrováno přes dva miliony a jejich podíl na celkových registracích dosáhl 15,7 %. Právě Norsko v podílu elektromobilů na celkovém počtu registrací s náskokem vede: roku 2022 činil 79 %, a vloni dokonce 82 % (obr. 1). S odstupem následují další severské státy – Island s 50% podílem na loňských registracích, Švédsko (39 %), Dánsko (36 %), Finsko (34 %) – a za nimi Nizozemsko (31 %). Mezi velkými státy jsou na tom nejlépe Německo (18 %), Francie a Velká Británie (shodně 17 %). Česko (3 %) je třetí od konce, těsně před Chorvatskem (2,8 %) a Slovenskem (2,7 %). Jen těsně před námi se umístilo Polsko (3,6 %) a Itálie (4,2 %), která je třetím největším automobilovým trhem v EU. Pozoruhodný je úspěch společnosti Tesla, jejíž podíl na prodejích nových elektromobilů v Evropě během loňska poměrně rychle vyrostl až téměř k jedné pětině tohoto trhu.

Nyní vidíte 22 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
TÉMA MĚSÍCE: Elektromobilita
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Technické vědy

O autorovi

Vojtěch Máca

JUDr. Mgr. Vojtěch Máca, Ph.D., (*1976) je výzkumným pracovníkem Centra pro otázky životního prostředí Univerzity Karlovy. Vystudoval Právnickou fakultu a Fakultu humanitních studií UK. Zabývá se právem a ekonomií environmentálních externalit, mimo jiné netržními metodami oceňování, hodnocením dopadů klimatických a environmentálních politik a udržitelnou mobilitou.

Další články k tématu

Elektromobil není jen autouzamčeno

Elektromobily nejsou nic nového pod sluncem, ale teprve v posledních letech se začínají prosazovat ve velkém – mimo jiné díky technologickým...

Otazníky kolem elektromobilůuzamčeno

Elektromobil má některé podstatné výhody. Ale samotné vozidlo je jen jednou ze součástí komplexního systému mobility s environmentálními dopady a...

Hledání rovnováhyuzamčeno

„Nerovnoměrné globální rozmístění ložisek nerostných surovin obsahujících kritické kovy i míst jejich produkce by se mohlo stát geopolitickým...

Jak to bude?

Titulek tohoto krátkého textu sice navazuje na titulek rozhovoru s Klárou Hlouchovou o vzniku života (s. 134), ale neptá se na budoucí evoluci...

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...