i

Aktuální číslo:

2018/10

Téma měsíce:

Navigace

Oči, které nevidí – budeme si rozumět s roboty?

 |  16. 7. 2018
 |  Vesmír 97, 416, 2018/7
 |  Téma: Co kdyby…

Zeptal jsem se, co si dáme k večeři, a dostal jsem odkaz na recept na webu. Asi je čas pořídit nový telefon, tento hlasový asistent mi moc nerozumí (je přeci čtvrtek, a to máme vždycky pizzu).

Vždy, když se vydám z kontinentu přes kanál do spřáteleného království, nějaký čas mi trvá, než si zvyknu, že auta tam nejezdí po té „správné“ straně. Naštěstí místní obyvatelé počítají s takovými návštěvami a na řadě přechodů mají napsáno „dívej se doprava“. Stojím tedy u přechodu, dívám se doprava a vidím přijíždějící automobil, který sice zpomaluje, ale řidič je zahleděný někam úplně jinam a podle úhlu pohledu mne rozhodně nemůže vidět. Pud sebezáchovy mi říká, že v takovém případě se na přechod prostě nevstupuje, i když chodec má přednost (ale také slabší tělesnou schránku než automobil). Automobil před přechodem zastavil, ale řidič se pořád dívá jinam a jsem si jistý, že o mně vůbec neví. Mohu tedy v klidu přejít, nebo ve chvíli, kdy vkročím do vozovky, se auto z nějakého důvodu rozjede?

Teprve teď mi to dochází. Osoba, se kterou se marně snažím navázat oční kontakt, totiž vůbec není řidič. V ostrovním království nejen automobily jezdí na jiné straně, ale také řidiči sedí na druhé straně, než jsme zvyklí z kontinentu. Takže zatímco já se dívám na pasažéra v domnění, že si mne všimne, a já tak budu vědět, že auto zastavuje opravdu proto, abych mohl v klidu přejít, tak skutečný řidič, který mne samozřejmě dobře viděl, vše předpisově provedl a asi se teď diví, proč s přechodem silnice pořád váhám (v horším případě si o mě asi myslí něco nehezkého, což v našich krajích dávají někteří hlasitě najevo).

Za podobnými příhodami ani nemusíme jezdit do Spojeného království, jistě jste takovou situaci zažili i u nás, a to nejen v interakci mezi chodcem a řidičem. Správný řidič se nejen řídí dopravními předpisy, ale také předvídá, jak se v dané situaci zachovají ostatní účastníci silničního provozu. A oční kontakt v tom hraje důležitou roli. Teď si ale představte situaci, že v automobilu žádné oči nejsou. Tedy oči lidské, které nám toho dokážou tolik říct o úmyslech osoby, jež je jejich nositelem. Ten automobil sice řidiče má, ale počítačového. Autonomní vozy jsou už dnes vybaveny velkým množstvím senzorů, jejichž dokonalost je v řadě případů větší než schopnosti našich vlastních smyslů. Dokážou tak reagovat i v situacích, na které by byl lidský řidič krátký, a pokud by se po silnicích pohybovaly jen vozy autonomní, počet havárií a kolizí by byl jistě minimální. Oči ale nemají, tedy ty oči, které nás ujistí o jejich úmyslech.

Stále rychlejší rozvoj technologií, jako jsou autonomní vozy nebo osobní digitální asistenti, bude přinášet více a více situací, kdy budou lidé a stroje v přímém kontaktu. Jak budeme s takovými automaty komunikovat? Budeme si vůbec rozumět? Naučí se stroje naše zvyklosti, nebo se naopak my sami budeme muset přizpůsobit nové situaci?

Vůbec mi nerozumí

Příhoda s přechodem může znít úsměvně, ale názorně ukazuje, že komunikace není vždy jen přímá, například slovy, ale důležitou roli hrají i další aspekty, ať už řeč těla, nebo zmíněný oční kontakt. Pokud tyto signály nejsou v souladu, indikuje to, že něco není v pořádku, a v takovém případě je dobré býti na pozoru.

Nyní vidíte 31 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
TÉMA MĚSÍCE: Co kdyby…
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Kybernetika

O autorovi

Roman Barták

Prof. RNDr. Roman Barták, Ph.D., (*1970) vystudoval Matematickofyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Na MFF UK, kde dnes působí jako profesor informatiky, se zabývá problematikou umělé inteligence, konkrétně oblastmi splňování podmínek, automatického plánování, reprezentace znalostí, strojovým učením a v poslední době také robotikou. Je autorem popularizační knihy Co je nového v umělé inteligenci, Nová beseda, Praha 2017, 100 s.
Barták Roman

Další články k tématu

Strašlivé ezo: horor souladu s přírodouuzamčeno

Souladu s Přírodou je dnes dosahováno systematicky, institucionálně a povinně. To vše díky zdánlivě překvapivému propojení válečného vývoje raket...

Co když se probudí sopky pod antarktickým ledem?

Antarktida je rozlehlá pustina pokrytá největším ledovým příkrovem světa, který obsahuje asi 90 % globálních zásob sladké vody. Funguje jako obří...

Ztracený potápníkuzamčeno

„Konference jsou od toho, abys tam navazoval styky a chlastal,“ řekl mi kdysi… — Povídka proplétající osudy tří velkých postav biologie.

Generál Patton v Hodoníněuzamčeno

Dějiny jsou jen jedny. Události proběhnou a alternativy zůstanou pouze v našich myšlenkách. Každá alternativa má však své předpoklady i možné...

Země na eliptické drázeuzamčeno

Hned na úvod se přiznám: nemám rád antropický princip, dokonce ani v jeho tzv. slabé variantě. Jsme tady díky absurdní náhodě – kdyby nebylo...

Co kdyby... Fikce inspirovaná fakty

„Poté, co Kim Čong-un za záhadných okolností zemřel, zjevně otráven radioaktivní krevetou, kterou pozřel během návštěvy továrny na výrobu mražené...

Doporučujeme

Vlaštovka extrémista

Vlaštovka extrémista

Jaroslav Cepák, Petr Klvaňa  |  10. 10. 2018
Díky satelitní telemetrii se podařilo odhalit vpravdě neuvěřitelné výkony některých ptačích druhů. Nejznámějším je zřejmě osmidenní nonstop let...
Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Staří mořeplavci prý určovali polohu své lodi podle hvězd. Tato rozšířená romantická představa je ale nesprávná. Metoda astronavigace nikdy nebyla...
Jak se neztratit na moři

Jak se neztratit na moři

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Dle znamenitého pozorování Slunce a Měsíce shledávám naši zeměpisnou délku 178° 18' 30" západně od Greenwiche. Zeměpisná délka dle logu je 175°...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné