i

Aktuální číslo:

2018/10

Téma měsíce:

Navigace

Navigační hlavolamy

Robote, pozor na kolize!
 |  1. 10. 2018
 |  Vesmír 97, 582, 2018/10
 |  Téma: Navigace

V mnoha velkoskladech zásilkových společností spěchají armády robotů (obr. 1) od jednoho regálu k druhému. Počítače je navigují tak, aby byly co nejrychlejší a nesrazily se. Nakládají a převážejí zboží na místa, kde je lidé převezmou, zabalí a odešlou zákazníkům. Naskládat zboží do krabice ještě stále umějí lépe a rychleji lidé. Je však asi jen otázkou času, kdy i to roboty zvládnou.

Není třeba říkat, kolik pracovníků tak společnosti nemusejí zaměstnat a kolik nachozených kilometrů robotičtí skladníci ušetří těm (snad šťastnějším) zaměstnaným. Roboty jsou naprogramovány tak, aby vše k zabalení přivezly přesně včas. Nikdy nic nehledají, vždy přesně vědí, kde se co nachází – vlastně to nevědí ony, ale počítač, který je řídí a má přehled o všech těch milionech užitečných i zbytečných věcí, po kterých zákazníci touží. Intenzita a hustota robotické dopravy ve velkoskladu si nezadá s automobilovou dopravou v přeplněném velkoměstě. I když se z mnoha důvodů roboty pohybují podstatně pomaleji než automobily, srážka mezi nimi by i tak znamenala vážnou komplikaci a nejspíš i zásah lidského personálu, o jehož zaměstnávání společnost nestojí. Možná překvapí, že robotický provoz je plynulý a žádné dopravní zácpy nevznikají. Roboty si totiž neplánují trasu samy, nýbrž ji centrálně určuje důmyslný algoritmus, který má dokonalý přehled o tom, kam má který robot namířeno. Centrální algoritmus tak najde pro každý robot trasu s ohledem na všechny ostatní roboty. Přednost mají roboty, které musejí přepravit zboží nejdříve. Takto si běžný automobilista obvykle trasu neplánuje, protože o úmyslech ostatních řidičů nemá ponětí a nezbývá mu nic jiného než vyrazit naslepo a snažit se dorazit do cíle podle vlastního uvážení co nejrychleji nebo nejbezpečněji. Nevyrazí trasou B kvůli tomu, že v blízkém okamžiku chce někdo jiný, kdo více spěchá, jet trasou A, i když existují aplikace, které by takové plánování trasy do jisté míry umožnily. Díváme-li se na věc z hlediska multiagentních systémů, pak automobilisté sice zpravidla respektují dopravní předpisy, ale jinak příliš nespolupracují, někdy se chovají až sobecky či soutěživě, zatímco roboty ve velkoskladu dokonale spolupracují, jako by jim šlo o blaho společnosti, pro kterou pracují.

Jak ale řešit či aspoň nějak matematicky uchopit úlohu nalezení tras (v umělé inteligenci se hovoří spíše o hledání cest – angl. pathfinding) pro mnoho robotů současně tak, aby mezi nimi nedošlo ke kolizi?

Nyní vidíte 28 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
TÉMA MĚSÍCE: Navigace
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Kybernetika

O autorovi

Pavel Surynek

Doc. RNDr. Pavel Surynek, Ph.D., (*1979) vystudoval Matematicko-fyzikální fakultu Univerzity Karlovy. Působil na Univerzitě v Kobe a v Národním institutu pokročilé průmyslové vědy a technologií (AIST) v Japonsku. Ve vědecké a pedagogické práci v současnosti pokračuje na Fakultě informačních technologií ČVUT. Zabývá se umělou inteligencí, speciálně heuristickým prohledáváním, splnitelností, multiagentními systémy a řešením úloh z robotiky.
Surynek Pavel

Další články k tématu

Kudy a kam ptáci létajíuzamčeno

Kroužkování volně žijících ptáků pro sledování jejich migrace se používá od roku 1899. Nálezy okroužkovaných jedinců sice přinesly mnoho cenných...

Na počátku byl hrášekuzamčeno

Určit přesnou polohu bylo po staletí velmi obtížné, nebo přímo nemožné. Tento úkol vyžadoval technicky i odborně náročná měření a složité výpočty....

Když vím, kde jsemuzamčeno

Příroda nadělila lidem a zvířatům kromě jiného schopnost orientovat se v terénu. Někomu více, někomu méně a každému trochu jiným způsobem. Mnohá...

Psí mapy a kompas

Před deseti lety jsme referovali (Vesmír 87, 750, 2008/11) o nebývalém ohlasu, který vzbudil článek o nenáhodné orientaci skotu a jeho preferenci...

Jak se neztratit na moři

Dle znamenitého pozorování Slunce a Měsíce shledávám naši zeměpisnou délku 178° 18' 30" západně od Greenwiche. Zeměpisná délka dle logu je 175°...

Doporučujeme

Vlaštovka extrémista

Vlaštovka extrémista

Jaroslav Cepák, Petr Klvaňa  |  10. 10. 2018
Díky satelitní telemetrii se podařilo odhalit vpravdě neuvěřitelné výkony některých ptačích druhů. Nejznámějším je zřejmě osmidenní nonstop let...
Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Staří mořeplavci prý určovali polohu své lodi podle hvězd. Tato rozšířená romantická představa je ale nesprávná. Metoda astronavigace nikdy nebyla...
Jak se neztratit na moři

Jak se neztratit na moři

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Dle znamenitého pozorování Slunce a Měsíce shledávám naši zeměpisnou délku 178° 18' 30" západně od Greenwiche. Zeměpisná délka dle logu je 175°...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné