Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně
| 2. 6. 2025Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně je – jako celý ideový a architektonický koncept města – neodmyslitelně spjatá s firmou Baťa. Nejen svým sídlem, ale i fondy, jejichž základ vytvořily nákupy ze Zlínských salonů organizovaných v letech 1936–1948,1) a zároveň osobnostmi a obory, které vzešly z pověstné Školy umění.2)
Baťovy sbírky galerie převzala r. 1953, kdy vznikla jako jedna z krajských institucí tehdejší galerijní sítě. Byla v nich zastoupena tvorba konzervativních umělců, ale i prvních modernistů (Josef Čapek, Emil Filla, Bohumil Kubišta, Rudolf Kremlička, Václav Špála) a autorů rozvíjejících imaginativní tendence (Toyen, Jindřich Štyrský nebo František Janoušek). Přestože umělecké předměty pocházely i z jiných zdrojů, akvizice ze Zlínských salonů představuj jejich nejvýznamnější část.
S výjimkou několika let pak galerie působila v prostorách zlínského zámku a v Památníku Tomáše Bati, který byl po převratu v únoru 1948 necitlivě přestavěn na Dům umění. V oblasti malby, kresby, grafiky, plastiky a designu, včetně architektury a multimédií, pak galerie baťovskou sbírku kontinuálně doplňovala o soudobé české a také – vzhledem ke své geografické poloze – slovenské umění. Zastoupeny jsou tu i výrazné osobnosti spojené se zdejším prostředím, tvořící v kontextu evropského umění: sochař a průkopník designu, spoluzakladatel zlínské Školy umění Vincenc Makovský, jeho žák a pozdější asistent Zdeněk Kovář, další absolventi školy – Čestmír Kafka, Vladimír Jarcovják nebo gestapem pronásledovaný a zabitý Václav Chad, zlínští rodáci Petr Nikl, Zdeněk Macháček a řada dalších. Součástí sbírek jsou i modely staveb Františka Lýdie Gahury, Vladimíra Karfíka, Miroslava Lorence, Zdeňka Plesníka, Miroslava Drofy, Jiřího Voženílka a jiných architektů, kteří Zlínu vtiskli nezaměnitelný ráz.
Od r. 2013 sídlí instituce v budově 14 původního továrního areálu, zrekonstruovaného k účelům galerijního provozu.3) Vybraná díla ze svého obsáhlého fondu prezentuje v dlouhodobé expozici, rozšířené o multimediální prvky a virtuální realitu.4) Její součástí je zároveň edukační ateliér s časovou osou od Jaromíra 99 a čtyři artstudia – studovna, herna, studio designu a studio architektury. Vedle toho pořádá krátkodobé výstavy zahrnující i projekt RODIČoffSKÁ, jímž otevírá příležitost umělcům, kteří z důvodu péče o děti nebo své blízké přerušili dosavadní výstavní aktivity.
Na tradici někdejších přehlídek umění navázala v devadesátých letech tři pravidelně se střídající trienále – Zlínský salon mladých a Nový zlínský salon (dnes trienále Dům umění) a přehlídka figurálního sochařství, objektů, instalací a street artu na veřejných místech Prostor Zlín. Pod stejným názvem vychází už přes třicet let odborná revue, na jejímž obsahu se podílejí přední čeští a slovenští umělci a odborní pracovníci jiných galerií.
Poznámky
1) Pořádání salonů bylo spojeno s vizionářskou myšlenkou vybudování stálé expozice, která měla být umístěna v jednom ze Studijních ústavů soustředěných okolo Památníku Tomáše Bati.
2) Kromě Zlínských salonů, rozšířených za války o Salony mladých, založil Jan Antonín Baťa r. 1936 i Filmové ateliéry a o tři roky později Školu umění, první tuzemskou vzdělávací instituci specializovanou na průmyslový design a reklamní grafiku, jejíž systém se opíral o principy Bauhausu. V budově Studijního ústavu II působila během válečných let, kdy došlo k uzavření vysokých škol, až do znárodnění, přejmenování na Střední uměleckoprůmyslovou školu Zdeňka Nejedlého (1949) a následného přestěhování do Uherského Hradiště (1952). Na někdejší aktivity navázalo r. 1959 detašované pracoviště Vysoké školy uměleckoprůmyslové, vedené klíčovým průmyslovým designérem Zdeňkem Kovářem. K Ateliéru tvarování strojů a nástrojů přibyl po r. 1989 ještě Ateliér designu výrobků a dopravních prostředků a Ateliér tvorby prostředí života a práce. Jejich činnost ve Zlíně byla ukončena r. 2011, kdy se už více než jednu dekádu úspěšně rozvíjela Univerzita Tomáše Bati. Více: Ostrov umění v moři průmyslu: Zlínská škola umění (1939–1949). KGVU ve Zlíně, 2015.
3) Objekt je součástí kulturního centra 14|15 Baťův institut, jehož prostory galerie sdílí s Muzeem jihovýchodní Moravy (budova 14) a Krajskou knihovnou Františka Bartoše (budova 15). Architektonické řešení Juraje Sonlajtnera, Jakuba Obůrky a A.D.N.S PRODUCTION respektuje původní materiálové prvky i členění továrních budov. Více: Petr Všetečka (ed.), Jiří Voženílek: Budovy č. 14 a 15 ve Zlíně – dědictví industriální éry. Zlínský kraj, 2013.
4) +– Zlín: výtvarné umění, architektura, design. KGVU ve Zlíně, 2024.
Ke stažení
článek ve formátu pdf [578,41 kB]