i

Aktuální číslo:

2025/4

Téma měsíce:

Prázdno

Obálka čísla

Galerie výtvarného umění v Hodoníně

 |  31. 3. 2025
 |  Vesmír 104, 262, 2025/4
 |  Seriál: Galerie, 20. díl (Předchozí)

Dům umělců v Hodoníně, v jehož prostorách dnes sídlí Galerie výtvarného umění, nechalo zřídit Sdružení výtvarných umělců moravských podle projektu jednoho ze svých členů, architekta Antonína Blažka (1874–1944). V budově, slavnostně otevřené r. 1913, se mu podařilo skloubit funkčnost se zdobností, totiž nově se hlásící racionální modernu se secesními a regionálními folklorními prvky, které uplatnil především v podobě vstupních žuder a bohaté ornamentální výzdoby v provedení Jano Köhlera (1873–1941).1)

K významným osobnostem sdružení, založeného v létě 1907, patřil vedle Blažka a Köhlera první předseda Joža Uprka spolu s bratrem Frantou Uprkou, bratři Alois a Bohumír Jaroňkové, Stanislav Lolek, Alois Kalvoda, Roman Havelka, Adolf Kašpar, Cyril Mandel, Antoš Frolka, dále Jakub Obrovský, Oldřich Blažíček, slovenský malíř Martin Benka, ale také Alfons Mucha a František Ondrúšek, kteří tehdy dlouhodobě působili v zahraničí. Svou činností, zaměřenou na studium lidové kultury a její integraci do tzv. vysokého umění, se spolek zejména v prvních dekádách existence výrazně zasloužil o kulturní povznesení regionu.

Galerie výtvarného umění v Hodoníně

Uprkova 2, 695 01 Hodonín
www.gvuhodonin.cz

Budovu užívalo Sdružení výtvarných umělců moravských ke spolkové a výstavní činnosti až do nucené likvidace na konci padesátých let.2) Dům umělců byl zestátněn a o rok později, tedy roku 1960, začleněn do státní sítě jako Galerie výtvarného umění, která zároveň převzala spolkové sbírky.

Umělecký odkaz Franty Uprky a Jakuba Obrovského spolu s dalšími díly zakladatelské generace Sdružení výtvarných umělců moravských dnes tvoří významnou součást jejích fondů v podsbírkách malby, plastiky, kresby a grafiky, které byly v průběhu času dál rozšiřovány o české umění druhé poloviny 20. století s akcentem na tvůrčí vývoj jihovýchodní Moravy (Vladislav Vaculka, Ida Vaculková, Vladimír Vašíček, Bohumír Matal, Otmar Oliva a další). Zatímco původní etnografická podsbírka spolku, obsahující mj. cennou habánskou keramiku, byla zakonzervována v podobě z r. 1959, v sedmdesátých letech naopak nově vznikla podsbírka fotografií českých a slovenských autorů (Miloslav Stibor, Zuzana Mináčová, Fedor Gabčan, Vladimír Židlický, Jiří Horák nebo Pavel Dias), která se nadále rozrůstá.

Dnes je instituce jedinou galerií zřizovanou Jihomoravským krajem. Vedle stálé expozice, jejímž jádrem je tvorba klíčových osobností spjatých s regionem, realizuje pod vedením Miroslava Diviny proměnné výstavy. Začátkem letošního června bude v celém patře otevřena rozsáhlá výstava Svoboda v pubertě: umění devadesátých let, která prostřednictvím různých forem a médií představí zejména generaci vstupující na výtvarnou scénu v poslední dekádě minulého století. Na podzim připravuje galerie další z klíčových projektů, výstavu věnovanou Antonínu Blažkovi, který je nejen autorem této budovy, ale i dalších staveb jak v samotném Hodoníně, tak v Brně a jiných moravských městech. Ve spolupráci s odborníky z Masarykovy univerzity a Akademie věd bude o jeho osobnosti zároveň vydána reprezentativní publikace.

Galerijní prostory rozšíří v letní sezoně nově zpřístupněná zahrada se sochami Franty Uprky, Jakuba Obrovského i současných autorů, která má sloužit jako místo odpočinku, ale také k setkávání při vernisážích, koncertech a dalších příležitostech spojených s aktivitami galerie.

Poznámky

1) Více: Pavel Zatloukal: Dům umělců v Hodoníně, in: Příběhy z dlouhého století. Architektura let 1750–1918 na Moravě a ve Slezsku. MUO, Olomouc 2002, s. 605–612.

2) V důsledku únorových událostí roku 1948 jej tak postihl stejný osud jako téměř všechny umělecké spolky, jen podstatně později. Ve svobodných podmínkách po roce 1989 došlo k obnově spolku, jehož členové jsou s Galerií výtvarného umění v Hodoníně propojeni individuálními i společnými výstavami.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Andrea Sloupová

PhDr. Andrea Sloupová, Ph.D., vystudovala dějiny umění v Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty UK v Praze. Ve své disertační práci, kterou zde završila postgraduální studia, se zabývala akvizičními strategiemi českých galerií v době normalizace. Působí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity.

Doporučujeme

Rostliny vyprávějí o lidech

Rostliny vyprávějí o lidech

Ondřej Vrtiška  |  31. 3. 2025
V Súdánu už dva roky zuří krvavá občanská válka. Statisíce lidí zahynuly, miliony jich musely opustit domov. Etnobotanička a archeobotanička Ikram...
O prázdnech v nás

O prázdnech v nás uzamčenovideo

Jan Černý  |  31. 3. 2025
Naše tělo je plné dutin, trubic a kanálků. Malých i velkých. Některé jsou zaplněné, jiné prázdné, další jak kdy. V některých proudí tekutina, v...
Nejúspěšnější gen v evoluci

Nejúspěšnější gen v evoluci

Eduard Kejnovský  |  31. 3. 2025
Dávno před vznikem moderních forem života sváděly boj o přežití jednodušší protoorganismy, z počátku nejspíše „nahé“ replikující se molekuly...