Horácká galerie v Novém Městě na Moravě
| 3. 2. 2025Nové Město na Moravě, známé jako kolébka běžeckého lyžování a dějiště Světového poháru v biatlonu, je zároveň jedním z významných kulturních středisek Horácka. Pocházeli odtud dva přední sochaři české moderny, Jan Štursa a Vincenc Makovský, a přestože pak první působil v Praze a druhý v Brně, do svého rodiště se pravidelně vraceli. Právě jejich pozůstalostní celky vytvořily základ sbírek Horácké galerie, které jsou umístěny v novoměstském zámku. Kromě nich galerie spravuje obsáhlé soubory dalších sochařů moderny, mj. Josefa Mařatky, Karla Pokorného, Jana Laudy a Ladislava Martínka. Vznik instituce předurčila navíc silná krajinářská tradice – k okruhu malířů, kteří se na Vysočině narodili nebo k ní měli úzký vztah, patřil Oldřich Blažíček, Josef Jambor, Bohdan Lacina, Alois Podloucký nebo Pavel Kopáček. Vedle plastik, obrazů, kreseb a grafik a několika dalších, rozsahem menších sbírek je součástí galerijních fondů unikátní kolekce hutně tvarovaného skla a skleněné plastiky regionální provenience. Její jádro tvoří archivní vzorky zaniklé sklárny ve Škrdlovicích, která podobně jako desítky dalších hutí na Vysočině i jinde v republice nebyla po roce 1989 schopná konkurovat dovozu levnějších předmětů a vzdorovat obecnému poklesu zájmu o tradiční dekorativní sklo. Spolu s objekty ze škrdlovických sympozií ji doplňují autorské soubory Františka Víznera, Jaroslava Svobody či Jana Exnara.
Rozlehlý zámecký areál umožňuje vedle několika souběžně probíhajících výstav prezentovat sbírkový profil ve čtyřech stálých expozicích. Dvě jsou věnované Štursovi a Makovskému, přičemž více než desítka vystavených modelů nebo sádrových originálů je zároveň realizovaná v novoměstském plenéru – od pomníku Františka Palackého na stejnojmenném náměstí, který Štursa vytvořil ještě za studií v Myslbekově ateliéru na pražské Akademii, až po Raněného, umělcovo vrcholné dílo umístěné před jeho rodným domem v blízkosti galerie. Třetím expozičním okruhem je Obrazárna s podtitulem Proměny krajiny a tvaru, čtvrtým pak Zámecký kabinet, poukazující výběrem portrétů a mobiliáře na historii objektu.1 Od svého vzniku v roce 1964, kdy galerie užívala v zámku pouhé dva sály, rozšířila výstavní a expoziční prostory do celého areálu, jehož velikost při první návštěvě mnohé překvapí. Jejich součástí je i sochařský ateliér Hlava nehlava, vztahující se k tvorbě Vincence Makovského, a další zázemí pro edukační činnost, které ředitelka galerie Věra Staňková věnuje zvláštní pozornost.
Od roku 2021 pořádá instituce spolu s městem bienále Sochy pod novoměstskou oblohou, která do urbánního prostoru vnáší současnou tvorbu. První ročník představil monumentální prořezávané objekty Čestmíra Sušky, o dva roky později zde vystavil své figurální dílo Jan Hendrych. Od letošního května budou v městském prostoru instalované sochy Jakuba Flejšara. V samotné galerii probíhá až do 27. dubna ve spolupráci s Galerií a muzeem Vysočiny v Havlíčkově Brodě a Horáckým muzeem v Novém Městě na Moravě projekt Chudoba, který si klade za cíl představit prostřednictvím uměleckých předmětů různých časových vrstev, audiovizuálních prvků, textů a uměleckých intervencí jedno ze zásadních sociálních a společenských témat, které je i v dnešní době stále aktuální.
Poznámky
1) Renesanční zámek vznikl koncem 16. století pravděpodobně na místě stavby, jejíž existence však není potvrzena. Dnešní podoba pochází z roku 1874, kdy byl po předchozích úpravách přestavěn v novorenesančním duchu. V té době sloužil jako letní sídlo představených Nadačního ústavu šlechtičen, který jej roku 1699 získal od Dietrichsteinů a spravoval následující dvě a půl století, až do poválečných let, kdy došlo k jeho znárodnění.
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [935,06 kB]