Gočárova galerie
| 3. 4. 2023Pod tímto novým názvem vstoupila do letošního roku instituce známá dříve jako Východočeská galerie v Pardubicích, která si přes řadu nepříznivých okolností, jež ji během sedmdesátileté historie provázely, získala zasloužený respekt odborné i laické veřejnosti.
Vznikla roku 1953 jako jedna z krajských galerií, na rozdíl od jiných zařízení však bez návaznosti na předchozí fondy.1) Koncepci akvizičního programu postihlo v druhé polovině padesátých let časté střídání vedení, způsobené vesměs změnami v organizační struktuře. Na jejich přelomu se galerie navíc musela vypořádat se ztrátou krajského statusu.
Výrazné rozšíření a zkvalitnění sbírek přinesla šedesátá léta, umožňující dokumentovat i soudobou tvorbu. Změny politického klimatu tehdy jedinečně využil Čestmír Šrettr, během jehož desetiletého vedení galerie aktuální tendence zároveň reflektovala doprovodnou činností. V letech 1968 a 1969 uspořádala spolu s Východočeskými chemickými závody Synthesia dva ročníky sochařského sympozia Artchemo zaměřené na výzkum výtvarného zpracování syntetických materiálů. Na realizaci se podíleli Jaromír Zemina a pardubický fotograf Jiří Toman.2) Pro Jozefa Jankoviče, Věru Janouškovou, Karla Malicha, Karla Nepraše, Miloše Ševčíka, Miloše Urbáska, Jana Hendrycha, Stanislava Kolíbala, Václava Mergla a Rudolfa Volrába představoval tvůrčí pobyt v domácím kontextu výjimečnou příležitost ověřit si využití nových materiálů v umělecké praxi. Bohužel druhý ročník byl zároveň posledním.
Progresivní období uzavřel koncem roku 1970 politicky vynucený odchod Čestmíra Šrettra.3) Na vedoucí místo byl dosazen Vladimír Řeřucha, za jehož působení došlo k neadekvátnímu nárůstu sbírek, které orientoval na tvorbu autorů patřících ke svazové normalizační elitě. Paralelně s tím galerie rozšiřovala kolekce klasické české krajinomalby a regionálních autorů.
Soudobá tvorba se začala ve sbírkách objevovat až v druhé polovině osmdesátých let, kdy se už měnila společenská a politická situace. Od dalšího desetiletí se galerii zásluhou tehdejší ředitelky Hany Řehákové podařilo získat množství děl klíčových autorů šedesátých až osmdesátých let. V doplňování mezer, které ve sbírkách vznikly, pokračují kurátoři v podstatě dodnes. V ovzduší od konce osmdesátých let se z galerie opět stalo centrum kulturního života, pořádající mimořádné výstavní projekty a hostící koncerty, divadelní představení a přednášky dějin umění. Mezi lety 1993 a 1997 se zde zároveň uskutečnilo několik ročníků sochařské výstavy Pardubické valy, situované do bezprostředního okolí zámku, v němž instituce sídlila.
Sbírkové fondy tvoří české umění 19. a především 20. století, včetně regionální tvorby. Výjimečné místo mezi nimi zaujímá krajinomalba s cennými díly Augusta Bedřicha Piepenhagena, Julia Mařáka, Antonína Chittussiho, Antonína Slavíčka, Františka Kavána, Jaroslava Panušky nebo Jindřicha Pruchy, ale i autorů následujících generací, odrážejících současné tendence. Významně je tu zastoupeno meziválečné sociální umění a civilismus, Skupina 42, a především tvorba šedesátých let, včetně několika objektů vzniklých v rámci Artchema.
Po sedmi desetiletích galerie mění nejen název, ale zároveň rozšiřuje své působiště do budovy bývalých Automatických mlýnů, kterou pro bratry Winternitzovy navrhl začátkem 20. století právě Josef Gočár.4) Konverzí mlýnů na galerijní zařízení podle projektu ateliéru TRANSAT architekti5) vznikly velkorysé prostory, respektující původní dispozici i materiálové řešení v kombinaci pohledové cihly, dřeva, oceli a betonu. Přiznány jsou zároveň některé technologické součásti původního provozu, jako trychtýř s transportním potrubím na zrno s přidanou funkcí svítidla nebo hřídel transmise, podélně procházející návštěvnickým centrem. Na její princip má odkazovat i stálá expozice, situovaná do druhého patra. Pro přechodné, tematicky koncipované výstavy je vyhrazeno třetí a čtvrté patro, kde je i společenský sál s akustickým obložením a dětský ateliér, pro výstavy grafiky separátní kabinety z přiznaného betonu. Návštěvníci budou moci také nahlížet do depozitáře plastiky a využívat služeb knihovny. Nové prostory se jim částečně otevřou koncem letošního června několikadenním festivalem, komentovanými prohlídkami a výstavou zaměřenou na paměť veřejnosti. Od září bude galerie v plném výstavním provozu.
Kromě nového sídla instituce i nadále užívá prostory historicky cenného domu U Jonáše na Pernštýnském náměstí s pozdně gotickými sklípkovými klenbami a ojedinělou štukovou výzdobou průčelí s výjevem Jonáše a velryby. Na rozdíl od budovy mlýnů tu bude program soustředěn na autorské výstavy.
Pod vedením Kláry Zářecké galerie zároveň navazuje mezinárodní spolupráci, aktuálně s Muzeem moderního umění Andyho Warhola v Medzilaborcích.
Poznámky
1) I v Pardubicích dříve působila městská obrazárna, otevřená r. 1942 v pardubickém zámku. Později ale byly cennější exponáty ukryty na radnici v Holicích, kde údajně za Květnového povstání 1945 shořely.
2) V červnu 1970 bilancovala tvorbu obou ročníků výstava ve Špálově galerii, k distribuci katalogu připraveného Jaromírem Zeminou už ale nedošlo. Z části exponátů převezených do Východočeské galerie se podle autorky vzpomínkové výstavy dostaly do sbírky jen dva objekty Stanislava Kolíbala. Jeho další tvorba a spolu s ní i díla jiných účastníků sympozia, objevená po letech na půdě galerie, byla do jejích sbírek po zrestaurování zařazena dodatečně. Více: Hana Mandysová: Artchemo 1968/1969 [katalog vzpomínkové výstavy]. Pardubice: VČG, 1994.
3) Smutným svědectvím atmosféry konce r. 1970 jsou proklamované důvody Šrettrova odvolání Radou ONV Pardubice, jimiž byly pravicově revizionistické a oportunistické názory a skutečnost, že nedostatečně ovlivňoval obsahovou náplň svých svěřených úseků a připouštěl módní výstřelky doby. Státní okresní archiv Pardubice, fond ONV Pardubice, inv. č. 124, kart. 124.
4) Budova mlýnů, jejichž stavba proběhla ve dvou etapách (1910–1911 a po požáru 1920–1924), odráží dobové architektonické přístupy od rané moderny k národnímu slohu. V provozu byly až do r. 2012. 5)
5) Petr Všetečka, Robert Václavík, Tereza Novotná, Karel Menšík a Kajetán Všetečka.
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [542,59 kB]