i

Aktuální číslo:

2024/11

Téma měsíce:

Strach

Obálka čísla

Galerie výtvarného umění v Havlíčkově Brodě

 |  29. 5. 2023
 |  Vesmír 102, 358, 2023/6
 |  Seriál: Galerie, 10. díl (PředchozíNásledující)

Jako jediná z českých sbírkotvorných institucí je havlíčkobrodská galerie úzce zaměřená na moderní českou knižní ilustraci, kresbu a grafiku. Impulzem k akvizičnímu programu, který vznikl krátce po jejím založení v roce 1965, se staly fondy z výtvarných soutěží pořádaných v rámci festivalu humoru a satiry Haškova Lipnice, zároveň ale také potřeba navázat na výstavní činnost Síně knižní kultury při Východočeském nakladatelství v Havlíčkově Brodě.1)

Právě tyto fondy vytvořily základ dnes nejpočetnější sbírkové skupiny – ilustrace. Ta zachycuje vývoj tohoto specifického druhu výtvarného umění v kresbě a grafice, v malbě, koláži a různých kombinovaných technikách od vzniku republiky po současnost. Zastoupeny jsou tu přední osobnosti všech generačních vrstev. Josef Lada, Cyrila Bouda, Zdeněk Burian, Josef Čapek, Karel Svolinský, František Tichý nebo Václav Karel, dále Jiří Trnka a Kamil Lhoták, kteří se spolu s některými vrstevníky i mladšími tvůrci výrazně prosadili v liberálnějším ovzduší šedesátých let. Patří k nim Zdeněk Sklenář, Zdenek Seydl, Karel Vaca, Karel Teissig, Adolf Born, Jiří Šalamoun, místní rodák Jaroslav Šerých a řada dalších umělců, jejichž dílo reflektují i jiné fondy galerie. Zvláštní pozornost je ve sbírce věnována různým autorským a generačním přístupům k básnickým skladbám Karla Havlíčka, mezi nimiž zaujímá přední místo rozsáhlý Ladův soubor.

Druhá největší sbírková skupina poskytuje reprezentativní průřez českou grafickou tvorbou od generace Maxe Švabinského a Vojtěcha Preissiga přes okrouhlického rodáka Jana Zrzavého a jiné členy symbolistního uskupení Sursum, krajinářské i sociální křídlo Umělecké besedy, zástupce válečných skupin, osobnosti šedesátých let, jako Vladimír Boudník, Ladislav Čepelák, Jiří John, Eduard Ovčáček nebo Alena Kučerová, až po výrazné současné grafiky. Zcela výjimečný je obsáhlý konvolut suché jehly a leptů kombinovaných s monotypem, v nichž Bohuslav Reynek zachytil důvěrně známé motivy rodného Petrkova a zároveň vyjádřil svou hlubokou víru. Spolu s desítkou autorových kreseb představují jeden z jeho nejvýznamnějších souborů v našich veřejných sbírkách. Fond kresby vznikal od druhé poloviny šedesátých let nákupy prací Adolfa Borna, Vladimíra Renčína, Jiřího Wintera-Neprakty a dalších aktérů festivalu Haškova Lipnice. Kolekci satiry a karikatury postupně rozšiřovaly akvizice díla Josefa Čapka, Antonína Pelce nebo Adolfa Hoffmeistera; váže se k ní tvorba Bohumila Štěpána a Miroslava Liďáka, Oldřicha Jelínka nebo Karla Nepraše. Formální, obsahová a výrazová škála sbírky je však podstatně širší, a přestože zdaleka neposkytuje ucelený přehled vývoje české kresby, zahrnuje některá jedinečná díla jejích představitelů – Jaroslava Panušky, který pobýval v Lipnici nad Sázavou, Jana Baucha, Věry Janouškové, Jitky Válové, Karla Malicha či Adrieny Šimotové.

Vedle základní akviziční linie ilustrace– kresba–grafika jsou fondy výběrově rozšiřovány o malbu a plastiku. V rámci této koncepce galerie v loňském roce doplnila stávající soubory havlíčkobrodského rodáka Jana Exnara o Strážce planety, zahrnující obraz s návrhem díla a tři bozzetta z barevné skloviny. Před několika lety získala ke grafikám a kresbám Jiřího Johna, jednoho z klíčových umělců druhé poloviny 20. století, pocházejícího z nedaleké Třeště, mimořádný soubor jeho čtyř obrazů.

Zcela ojedinělým sbírkovým předmětem je pozdně barokní sousoší Kalvárie vytvořené Ignácem Rohrbachem pro zámeckou kapli v Úhrově, které galerie po odkoupení zrestaurovala a instalovala ve své stálé expozici.

V souvislosti s akvizicemi spjatými s Vysočinou námětem či osobností jejich autora je třeba zmínit ještě alespoň dva soubory, které se podařilo získat v nedávné době: kolekci experimentálních fotografií světově uznávaného Jaroslava Rösslera, pocházejícího z blízkého Smilova, a snové fotomontáže staršího ze synů Bohuslava Reynka Daniela.

Galerie sídlí v původně středověkém, renesančně a barokně přestavěném měšťanském stavení v těsném sousedství Havlíčkova domu, kde je dnes situováno Muzeum Vysočiny. Pod vedením Hany Novákové sleduje začínající autory, rozvíjí spolupráci s Klubem ilustrátorů dětské knihy a aktuální dění zároveň reflektuje přehlídkami ilustrační tvorby současných umělců i v návaznosti na Podzimní knižní veletrhy v Havlíčkově Brodě.

Poznámky

1) Nakladatelství, činné mezi lety 1949 a 1965, přesahovalo svou koncepcí především v padesátých letech regionální měřítka. V souvislosti s jeho přesunem do Hradce Králové došlo roku 1965 i k likvidaci s ním spojené Síně knižní kultury.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Andrea Sloupová

PhDr. Andrea Sloupová, Ph.D., vystudovala dějiny umění v Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty UK v Praze. Ve své disertační práci, kterou zde završila postgraduální studia, se zabývala akvizičními strategiemi českých galerií v době normalizace. Působí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity.

Doporučujeme

Se štírem na štíru

Se štírem na štíru

Daniel Frynta, Iveta Štolhoferová  |  4. 11. 2024
Člověk každý rok zabije kolem 80 milionů žraloků. Za stejnou dobu žraloci napadnou 80 lidí. Z tohoto srovnání je zřejmé, kdo by se měl koho bát,...
Ustrašená společnost

Ustrašená společnost uzamčeno

Jan Červenka  |  4. 11. 2024
Strach je přirozeným, evolucí vybroušeným obranným sebezáchovným mechanismem. Reagujeme jím na bezprostřední ohrožení, které nás připravuje buď na...
Mláďata na cizí účet

Mláďata na cizí účet uzamčeno

Martin Reichard  |  4. 11. 2024
Parazitismus je mezi živočichy jednou z hlavních strategií získávání zdrojů. Obvyklá představa parazitů jako malých organismů cizopasících na...