Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025Siemens2025

Aktuální číslo:

2025/11

Téma měsíce:

Vlny

Obálka čísla

Opravdu potřebujete vytisknout stvrzenku?

 |  30. 10. 2023
 |  Vesmír 102, 658, 2023/11

Zažívám často jednu jazykovou nepříjemnost. Vybírám hotovost a bankomat se mě těsně před jejím vydáním zeptá: Opravdu potřebujete vytisknout stvrzenku? To se mě dotkne – vždyť jsem ani náznakem nedal najevo, že stvrzenku chci, tak přece nedává smysl, že se bankomat ujišťuje, jestli to myslím vážně.

Bankomat stvrzenku vytisknout nechce. Brání se tomu i pomocí argumentu stromem, apelu na to, aby se šetřilo surovinou pro výrobu stvrzenkového papíru, i když pravděpodobněji chtějí jeho provozovatelé šetřit hlavně své peníze. Ani já stvrzenku nechci, ale to bedna s předprogramovanými algoritmy interakcí neví. Některá si sice pamatuje, kolik jsem vybíral posledně, ale kupodivu ne to, že jsem ani tehdy stvrzenku nechtěl.

Odpovídání pomocí výběru z možností je dost omezující, a tak se i bankomat drží komunikačně při zemi a ptá se velmi prostě, co nejsrozumitelněji – jde o jednoznačnost a rychlost. Rozebíraná replika však konverzační minimum, které je pro tuhle situaci výhodné, překračuje. Klíč je v částicovém opravdu, které v principu odkazuje na něco, co už je známé. Opravdu nechceš kafe? Opravdu musíš jít do práce? Podobně fungují výrazy fakt, vážně, přece jen a další. Bankomat předpokládá platnost něčeho, co platit nemusí.

Takovému předpokládání se v pragmatice říká presupozice. Pokud presupozice platí, vše je v pořádku, výpověď nebo celý text můžou být komunikačně úspěšné, interakce pokračuje. A pokud ne, děje se něco nad rámec běžného – domýšlíme si, co může být příčinou takové objektivně nesmyslné formulace, hledáme jiný smysl sdělení. Nevím, jestli se tenhle předpoklad opírá o nějaký výzkum, podle nějž si třeba všichni lidé účtenky berou automaticky a hned je hážou do koše nebo že vybrané částce věří, až když ji vidí černou na bílém, nejen jako pixely na displeji. Vím ale, že uživatelské komunikace se stroji a programy bude přibývat, a pokud má být úspěšná, je potřeba nepodceňovat pragmatické aspekty, tak důležité v komunikaci lidské.

Příště bych se chtěl bankomatu zeptat: Opravdu se mě zase ptáš, jestli potřebuju vytisknout stvrzenku? Jenže pragmatika je šití komunikace na míru tomu, s kým a v jakém kontextu mluvíme. A tak budu muset svou pragmatickou presupozici z pragmatických důvodů neuplatnit. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Ondřej Dufek

PhDr. Ondřej Dufek, Ph.D., (*1986) vystudoval žurnalistiku, mediální studia a bohemistiku. Pracuje jako koordinátor komunikace na Filozofické fakultě UK, předtím dlouhá léta působil v Ústavu pro jazyk český AV ČR včetně jeho jazykové poradny. Zabývá se sociolingvistikou a analýzou diskurzu s využitím jazykových korpusů; zajímá ho, jak se k jazyku vztahují jeho uživatelé a co se jazykem dělá ve společnosti. Je tichým společníkem twitterového účtu @lingvojazyce. Oceňuje architekturu a pivo.

Doporučujeme

Lidské ucho v počítači

Lidské ucho v počítači uzamčeno

Pavel Jungwirth, Ondřej Ticháček  |  3. 11. 2025
Podle známého výroku Richarda Feynmana člověk něčemu pořádně porozumí, až když to sám sestrojí. A já (Pavel Jungwirth) jsem si z velmi osobních...
Deset let gravitačních vln

Deset let gravitačních vln

Ondřej Zelenka  |  3. 11. 2025
Letos v září jsme oslavili 10 let od první přímé detekce gravitačních vln. Jejich zaznamenáním jsme nejen doplnili další dílek skládačky důkazů...
Horké vlny v měnícím se klimatu

Horké vlny v měnícím se klimatu

Jan Kyselý, Ondřej Lhotka  |  3. 11. 2025
Tent o příspěvek navazuje na článek Horké vlny v měnícím se klimatu: otazníky zůstávají (Vesmír 91, 28, 2012/1) a shrnuje aktuální stav poznatků...