Aktuální číslo:

2025/3

Téma měsíce:

Humor

Obálka čísla

Opravdu potřebujete vytisknout stvrzenku?

 |  30. 10. 2023
 |  Vesmír 102, 658, 2023/11

Zažívám často jednu jazykovou nepříjemnost. Vybírám hotovost a bankomat se mě těsně před jejím vydáním zeptá: Opravdu potřebujete vytisknout stvrzenku? To se mě dotkne – vždyť jsem ani náznakem nedal najevo, že stvrzenku chci, tak přece nedává smysl, že se bankomat ujišťuje, jestli to myslím vážně.

Bankomat stvrzenku vytisknout nechce. Brání se tomu i pomocí argumentu stromem, apelu na to, aby se šetřilo surovinou pro výrobu stvrzenkového papíru, i když pravděpodobněji chtějí jeho provozovatelé šetřit hlavně své peníze. Ani já stvrzenku nechci, ale to bedna s předprogramovanými algoritmy interakcí neví. Některá si sice pamatuje, kolik jsem vybíral posledně, ale kupodivu ne to, že jsem ani tehdy stvrzenku nechtěl.

Odpovídání pomocí výběru z možností je dost omezující, a tak se i bankomat drží komunikačně při zemi a ptá se velmi prostě, co nejsrozumitelněji – jde o jednoznačnost a rychlost. Rozebíraná replika však konverzační minimum, které je pro tuhle situaci výhodné, překračuje. Klíč je v částicovém opravdu, které v principu odkazuje na něco, co už je známé. Opravdu nechceš kafe? Opravdu musíš jít do práce? Podobně fungují výrazy fakt, vážně, přece jen a další. Bankomat předpokládá platnost něčeho, co platit nemusí.

Takovému předpokládání se v pragmatice říká presupozice. Pokud presupozice platí, vše je v pořádku, výpověď nebo celý text můžou být komunikačně úspěšné, interakce pokračuje. A pokud ne, děje se něco nad rámec běžného – domýšlíme si, co může být příčinou takové objektivně nesmyslné formulace, hledáme jiný smysl sdělení. Nevím, jestli se tenhle předpoklad opírá o nějaký výzkum, podle nějž si třeba všichni lidé účtenky berou automaticky a hned je hážou do koše nebo že vybrané částce věří, až když ji vidí černou na bílém, nejen jako pixely na displeji. Vím ale, že uživatelské komunikace se stroji a programy bude přibývat, a pokud má být úspěšná, je potřeba nepodceňovat pragmatické aspekty, tak důležité v komunikaci lidské.

Příště bych se chtěl bankomatu zeptat: Opravdu se mě zase ptáš, jestli potřebuju vytisknout stvrzenku? Jenže pragmatika je šití komunikace na míru tomu, s kým a v jakém kontextu mluvíme. A tak budu muset svou pragmatickou presupozici z pragmatických důvodů neuplatnit. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Ondřej Dufek

PhDr. Ondřej Dufek, Ph.D., (*1986) vystudoval žurnalistiku, mediální studia a bohemistiku. Pracuje jako koordinátor komunikace na Filozofické fakultě UK, předtím dlouhá léta působil v Ústavu pro jazyk český AV ČR včetně jeho jazykové poradny. Zabývá se sociolingvistikou a analýzou diskurzu s využitím jazykových korpusů; zajímá ho, jak se k jazyku vztahují jeho uživatelé a co se jazykem dělá ve společnosti. Je tichým společníkem twitterového účtu @lingvojazyce. Oceňuje architekturu a pivo.

Doporučujeme

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller?

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller? uzamčeno

Irena Jirků  |  3. 3. 2025
K výzkumu Kosmovy kroniky se po letech vrátil, protože – jak říká – dosud nenašel uspokojivou odpověď na základní otázku: Proč vůbec vznikla?...
Mají zvířata smysl pro legraci?

Mají zvířata smysl pro legraci?

Jaroslav Petr  |  3. 3. 2025
Umí se zvířata smát nebo aspoň usmívat? Mají smysl pro to, čemu my lidé říkáme humor? Pokud ano, jak se jejich schopnosti projevují a k čemu jsou...
Selský rozum u kulatého stolu

Selský rozum u kulatého stolu uzamčeno

Selský rozum rezonuje napříč společností jako jakýsi archetyp racionálního myšlení. Není to ale pouze rétorická figura, která se používá pro svůj...