Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Opravdu potřebujete vytisknout stvrzenku?

 |  30. 10. 2023
 |  Vesmír 102, 658, 2023/11

Zažívám často jednu jazykovou nepříjemnost. Vybírám hotovost a bankomat se mě těsně před jejím vydáním zeptá: Opravdu potřebujete vytisknout stvrzenku? To se mě dotkne – vždyť jsem ani náznakem nedal najevo, že stvrzenku chci, tak přece nedává smysl, že se bankomat ujišťuje, jestli to myslím vážně.

Bankomat stvrzenku vytisknout nechce. Brání se tomu i pomocí argumentu stromem, apelu na to, aby se šetřilo surovinou pro výrobu stvrzenkového papíru, i když pravděpodobněji chtějí jeho provozovatelé šetřit hlavně své peníze. Ani já stvrzenku nechci, ale to bedna s předprogramovanými algoritmy interakcí neví. Některá si sice pamatuje, kolik jsem vybíral posledně, ale kupodivu ne to, že jsem ani tehdy stvrzenku nechtěl.

Odpovídání pomocí výběru z možností je dost omezující, a tak se i bankomat drží komunikačně při zemi a ptá se velmi prostě, co nejsrozumitelněji – jde o jednoznačnost a rychlost. Rozebíraná replika však konverzační minimum, které je pro tuhle situaci výhodné, překračuje. Klíč je v částicovém opravdu, které v principu odkazuje na něco, co už je známé. Opravdu nechceš kafe? Opravdu musíš jít do práce? Podobně fungují výrazy fakt, vážně, přece jen a další. Bankomat předpokládá platnost něčeho, co platit nemusí.

Takovému předpokládání se v pragmatice říká presupozice. Pokud presupozice platí, vše je v pořádku, výpověď nebo celý text můžou být komunikačně úspěšné, interakce pokračuje. A pokud ne, děje se něco nad rámec běžného – domýšlíme si, co může být příčinou takové objektivně nesmyslné formulace, hledáme jiný smysl sdělení. Nevím, jestli se tenhle předpoklad opírá o nějaký výzkum, podle nějž si třeba všichni lidé účtenky berou automaticky a hned je hážou do koše nebo že vybrané částce věří, až když ji vidí černou na bílém, nejen jako pixely na displeji. Vím ale, že uživatelské komunikace se stroji a programy bude přibývat, a pokud má být úspěšná, je potřeba nepodceňovat pragmatické aspekty, tak důležité v komunikaci lidské.

Příště bych se chtěl bankomatu zeptat: Opravdu se mě zase ptáš, jestli potřebuju vytisknout stvrzenku? Jenže pragmatika je šití komunikace na míru tomu, s kým a v jakém kontextu mluvíme. A tak budu muset svou pragmatickou presupozici z pragmatických důvodů neuplatnit. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Ondřej Dufek

PhDr. Ondřej Dufek, Ph.D., (*1986) vystudoval žurnalistiku, mediální studia a bohemistiku. Pracuje jako koordinátor komunikace na Filozofické fakultě UK, předtím dlouhá léta působil v Ústavu pro jazyk český AV ČR včetně jeho jazykové poradny. Zabývá se sociolingvistikou a analýzou diskurzu s využitím jazykových korpusů; zajímá ho, jak se k jazyku vztahují jeho uživatelé a co se jazykem dělá ve společnosti. Je tichým společníkem twitterového účtu @lingvojazyce. Oceňuje architekturu a pivo.

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...