Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Načesané lidstvo

S vlasy a vousy po celém světě
 |  7. 3. 2013
 |  Vesmír 92, 150, 2013/3

Jak to tak bývá, právě těch zjevných věcí si všímáme nejméně. Bereme je za všední, zřejmé, dané, jasné… Třeba takové vlasy a vousy.

Od pravěkých dob, kdy naši předkové zachytili na soškách z Gourdanu nebo na skalních malbách v La Marche první účesy, jim věnují lidé nebývalou péči (ano, v naší společnosti jsou to především dámy), ale širší ponětí o pestré vlasové symbolice se už pozvolna vytrácí. Na to, jak stěžejní roli hraje úprava vlasového porostu ve světových kulturách, si vědy o člověku všímají účesů poměrně málo.

Úprava vlasů a vousů tvoří snad nejpestřejší a nejzajímavější odstavec národopisu,“ napsal r. 1921 v Dějinách kosmetiky Emil Šedivý.1) A dlužno dodat, že kolem tak zajímavého a obsažného námětu v tichosti procházela nejen česká etnologie, ačkoliv antropolog George P. Murdock zařadil péči o vlasy mezi 67 kulturních univerzálií čili věcí, jež jsou společné všem lidským komunitám v čase a prostoru. Společný jev, přesto všude rozdílný. Svět se kolem vlasů točil, točí a zřejmě i točit bude; a to nejen proto, že jsou účesy po prvotním očním kontaktu podle psychologů tím nejdůležitějším vjemem o druhých lidech.

Lidstvo ušlo dalekou cestu od dob, kdy si předkové na pláních a posléze i v jeskyních vyzobávali vši, jako dosud činí kmeny Amazonie. Péče o srst byla jedním z nejranějších projevů lidské vzájemnosti; možná i začátkem společnosti. Desmond Morris, jenž se proslavil knihou Nahá opice, říkal, že si člověk – tento holý op – pohlavní protiklady kulturou zvýznamnil. „Týká se to zejména porostu hlavy, který v době dospívání nevykazuje žádné biologické rozdíly mezi pohlavími. Kdyby zůstaly nedotčeny, narostly by mužům i ženám mimořádně dlouhé vlasy. Žádná jiná opice tuto vlastnost nemá. Tělem jsme se stali nahou opicí, ale na vrcholku hlavy jsme byli opicí mimořádně dlouhosrstou.“2)

Úprava vlasového porostu – od třičtvrtěmetrových homolí, které u afrických Mašukulumbů popsal cestovatel Emil Holub, až po číra elitních aztéckých válečníků quachiků zobrazená v mexických kodexech – měla své kulturně dané významy sdílené členy společnosti. Účesy posilují image a sexualitu, ve většině společností viditelně odlišují obě pohlaví, často ukazují status jedince a jeho zdraví, vzbuzují emoce, jsou omezovány náboženskými či jinými pravidly, váže se k nim bezpočet pověr, jejich styl se mnohdy liší od etnika k etniku nebo podle sociální či profesní příslušnosti. Někteří antropologové se domnívají, že vlasy skoro nikdy neexistovaly ve svém přirozeném stavu, ale byly „produktem kultury“. Vědci mluví o „kulturní gramatice“ vlasů (Patrick Olivelle) či „sémantickém poli“ (Gary L. Ebersole).

Nyní vidíte 18 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Antropologie

O autorovi

Martin Rychlík

PhDr. et Mgr. Martin Rychlík, Ph.D., (*1977) vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze (etnologie a teorie kultury), kde vyučuje antropologii umění a Polynésie. V roce 2009 absolvoval stipendijní pobyt na University of Tokyo (komunikace vědy). Je autorem dvou monografií věnovaných univerzálnímu fenoménu tetování (2005) a úpravě vlasů i vousů (v tisku). Pracuje jako novinář pro server Česká pozice.

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...