Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Lesy a hvozdy

 |  6. 10. 2011
 |  Vesmír 90, 539, 2011/10

Redakce, stejně jako čtenáři, se musí vyrovnat s faktem, že názory odborné komunity bývají také polarizované (viz např. probíhající velké diskuse o kůrovci a o Národním parku Šumava, diskuse o geneticky modifikovaných organismech, diskuse o energetice, …). Je to přinejmenším náznak toho, že v daných problémech je ještě něco skryto, a nemusí to být jen rozdílné filozofické, společenské a etické postoje autorů. Názory předkládané v médiích pro širokou veřejnost často nesou negativní znaky tolik vyčítané politikům: Neargumentují o věci samé, ale hodnotí či do škatulek zařazují osoby odlišných náhledů na problém (přestože názory předkládají vědci a odborníci). Je asi zbytečné podotýkat, že nechválí; „protivníci“ jsou buď naprostí ignoranti, nebo jsou vedeni nejhoršími myslitelnými úmysly. V diskusi o lesích se v médiích tak proti sobě vyhraňují dvě skupiny: lesníci a přírodovědci, resp. příznivci názorů těchto dvou profesí. Přitom nejde o dvě jasně vyhraněné skupiny – jde o spojité spektrum postojů od chápání lesa jako producenta dříví až po les jako divočinu (bezzásahové území). Podstatné však je, že nejde jen o problém (přírodo)vědecký, řešení vyžaduje nalezení shody, což je sféra a úkol politiky a politiků. Zahlcen množstvím nejrůznějších protichůdných náhledů na les, jsem s chutí sáhl po textu Tomáše Klimka „K dobovým náhledům na les českého středověku. Literární klišé nepřátelského prostředí.“1)

Klimek si všímá, že v některých středověkých kronikách jsou středověké lesy líčeny jako rozsáhlé temné a neproniknutelné hvozdy, v nichž se mimo hlavní cesty „pouští jen ti největší odvážlivci, lidé v nouzi, případně si je občas za svá útočiště vybírají vyvrhelové a zločinci“. Chápal středověk les opravdu tak, nebo je to literární klišé? Klimek nenachází toto pojetí ve všech kronikách. Mezi Kosmovou kronikou a o dvě století pozdější kronikou zbraslavského cisterciáka Petra Žitavského (†1339) dochází k značnému posunu vnímání lesa. Kosmas popisuje krajinu české kotliny v době příchodu prvních lidí jako panenskou, v níž se nacházely „čiré lesní pustiny bez lidského obyvatele, zněly však hlasně bzukotem včel a zpěvem rozličného ptactva. Zvěře bylo v hvozdech jako písku v moři … houfům dobytka sotva stačila země.“ U Kosmy scházejí negativní konotace spojované s lesem. Ve 12. století mají lesy ve vnitrozemí již své majitele a ti je buď hospodářsky využívají, nebo jim slouží jako lovecký revír. V obou případech již nelze mluvit o nedotčeném panenském lese. V pozdějších kronikách přibývají negativní charakteristiky – les se stává protikladem kulturní krajiny. Petra Žitavského v jeho kronice „reálné přírodní prostředí jako dějiště líčených událostí příliš nezajímá. Příroda je mu pouhou zásobárnou symbolů dotvářejících podobu událostí a její obraz tak patrně ani nekoresponduje s realitou.“ V Zbraslavské kronice lesy v podstatě nefigurují jako movitý majetek. Klišé lesa jako místa „nepřátelského, plného pokušení, temných sil a zla“ se však podle Klimka v plné míře uplatnilo jen ve zbraslavské kronice.

Na základě výsledků řady přírodovědných disciplín (palynologie, klimatologie, pedologie, paleobotaniky, dendrochronologie, …) Klimek konstatuje, že „minimálně po kolonizačních vlnách 13. století […] se plochy lesů v hustěji osídlených oblastech výrazně zmenšily. S výjimkou pohraničních hvozdů a chráněných loveckých revírů nelze v zemědělsky kultivované krajině mluvit o divokých pralesech, ale hospodářsky využívaných porostech, kde navíc vykonávala svou činnost řada lidí specializovaných profesí.2) Po období kolonizace 13. století se v úrodných oblastech předpokládá vybudovaná síť sídel vzdálených od sebe cca 2,5 km, kde lesní plochy zůstaly zejména na okrajích plužin a v terénních nerovnostech. Podoba lesů v hustěji osídlených nížinách byla výrazně měněna častým prořezáváním, osekáváním apod. […] Od první poloviny 14. století máme pro české prostředí v písemných pramenech náznaky dokladů o tom, že lesy v sídelních oblastech, včetně těch nejrozsáhlejších, ležících většinou ve vyšších nadmořských výškách, byly patrně méně celistvé a kompaktní, než jsou po mohutném zalesňování v 19. a 20. století nyní. V listinách se totiž píše o různých typech porostů od nejvyššího lesa jménem silva, přes nemus až po rubetum, neboli nízký, křovinatý les. U větších lesních ploch se často zmiňuje existence luk (prata) a pastvin (pascua). (s. 751–752)

[…] Intenzivní hospodaření lesům z botanického hlediska svědčilo a výsledkem jejich dlouhodobého spravování se v nich vyskytovalo na dnešní dobu enormní množství rostlinných druhů – paleobotanici píší o 350 druzích kvetoucích rostlin včetně 42 původních stromů a keřů a prořezaná podoba lesa znamenala také nárůst počtu divoké zvěře a ptactva.“ (s. 753) S nástupem romantismu se literární obraz lesa opět změnil.

Čtení o vývoji obrazu lesa ve středověku mne potěšilo, pro orientaci v současném vření však nezbývá než se pustit do studia jiné literatury.

Poznámky

1) Český čas. historický 107, 733–767, 2009/4.

2) Tato skupina mimořádně důležitých, avšak téměř zapomenutých aktivit se odehrávala přímo v lesích a byla hojně rozšířena v celé Evropě od středověku do nedávné minulosti (z těch nejznámějších jmenujme uhlířství, dehtářství čili kolomaznictví, mezi takřka neznámé patří popelářství a draslářství, vaječkářství nebo loupenictví). Jiří Woitsch, Les živitel — člověk strašpytel (Strach z lesa ve středověku a raném novověku), ĎaS 28, 2006/11, s. 30. A ruku na srdce, kdo bez nahlédnutí do nějakého zdroje víte, co to bylo za řemesla vaječkářství a loupenictví?

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lesnictví
RUBRIKA: Úvodník

O autorovi

Ivan Boháček

Mgr. Ivan Boháček (*1946) absolvoval Matematicko-fyzikální fakultu UK v Praze. Do roku 1977 se zabýval v Ústavu fyzikální chemie J. Heyrovského molekulovou spektroskopií, do roku 1985 detektory ionizujících částic v pevné fázi v Ústavu pro výzkum, výrobu a využití radioizotopů. Spolu s Z. Pincem a F. Běhounkem je autorem knihy o fyzice a fyzicích Newton by se divil (Albatros, Praha 1975), a se Z. Pincem pak napsali ještě knihu o chemii Elixíry života a smrti (Albatros, Praha 1976). Ve Vesmíru působí od r. 1985.
Boháček Ivan

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...