Elektřina v každém okamžiku
Přenosová soustava ČEPS tvoří páteřní síť české elektrizační soustavy a na jejím spolehlivém provozu jsou závislí prakticky všichni spotřebitelé a výrobci elektřiny. Každé větší selhání provozu přenosové soustavy (PS) významně ohrožuje fungování každodenního života v naší zemi. Nese s sebou nemalé hospodářské škody a může ohrozit i zdraví či životy našich spoluobčanů. Proto je také přenosová soustava zařazena do kritické infrastruktury státu a její provoz musí být zajišťován s maximální pozorností nejen za standardní situace. Musíme být připraveni ji provozovat i v situacích mimořádných, zejména za nepříznivé bezpečnostní situace nebo při extrémních klimatických podmínkách.
Především předcházíme výkyvům v soustavě
Spolehlivý provoz přenosové soustavy je zajišťován ve dvou nejdůležitějších rovinách, organizační a technické. Organizační část spočívá v dokonalém řízení přenosové soustavy v celém časovém horizontu – od plánování potřebného rozvoje soustavy, plánování provozu soustavy přes operativní dispečerské řízení až po vyhodnocení provozu. Při těchto činnostech musí být brány v úvahu všechny možné vlivy, které můžeme předpokládat, a musíme být připraveni na všechny situace. Přenosovou soustavu tvoří mnoho technických zařízení a každé z nich může i při veškeré snaze někdy selhat. Velmi důležitou součástí zajištění spolehlivého provozu soustavy je mezinárodní propojení přenosových soustav a vzájemná spolupráce jejich provozovatelů, založená na principu solidarity. Operátoři soustav jsou sdruženi v mezinárodní organizaci UCTE a pro zajištění spolehlivosti si vytvořili závazná pravidla a podmínky spolupráce uvedené v takzvaném Operations Handbook. Jedním z nejdůležitějších pravidel je kritérium N-1, které zjednodušeně znamená, že stabilitu soustavy nesmí narušit výpadek jednoho prvku soustavy (výpadek vedení, transformátoru nebo výrobního zařízení). Pravidla se neustále zdokonalují na základě zkušeností a nových poznatků. Cílem operátorů přenosových soustav je dosáhnout maximální spolehlivosti soustavy s vynaložením přiměřených nákladů. Těmito pravidly se řídí i provoz přenosové soustavy ČEPS, pro niž je zahraniční spolupráce zvláště důležitá. Máme celkem pět sousedních provozovatelů přenosových soustav a jsme s nimi vzájemně propojeni prostřednictvím 16 mezinárodních vedení na úrovni PS.Spolehlivá technika a materiál
Technická část zajištění bezproblémového provozu PS spočívá zejména na samotných prvcích přenosové soustavy, tedy na vodičích, stožárech, vypínacích a rozpojovacích prvcích, chránicích obvodech, řídicích systémech a dalším zařízení rozvoden, a rovněž na jejich pravidelné údržbě. Například vedení a stožárové konstrukce jsou dimenzovány na sílu větru přibližně 130 km/h, a to už hovoříme o pořádné vichřici. V systému jsou rovněž vytipována místa, kde je odolnost konstrukcí proti větru vyšší.Přesto za posledních zhruba 5 let došlo hned k několika vážným destrukcím stožárových konstrukcí PS. V případě takového výpadku vedení si elektřina hledá cestu jinudy. Jelikož dodržujeme kritérium N-1, nemusí jeden takový výpadek znamenat žádný vážný problém. Na celou věc je ale třeba pohlížet komplexněji.
Když se projeví nepřízeň počasí
Vlivem extrémních klimatických jevů v horším případě přijdeme i o více prvků PS najednou. Poškození může být vážné, vyžadující dlouhodobou opravu. Může být významně omezena výroba nebo zahraniční spolupráce a podobně. Každý takový případ musíme z hlediska řízení soustavy hodnotit individuálně, s ohledem na jeho dopady, náklady, možnost ovlivňovat plánovaná vypnutí, vliv na ostatní subjekty, možnosti opravy.Pro mimořádné situace máme uzavřeny také smlouvy na výstavbu náhradních přenosových tras, které dokážou dočasně nahradit i vedení námi provozovaného nejvyššího napětí 400 kV. Jejich výstavba je velice rychlá, od jednoho týdne déle, což závisí na počasí, délce úseku, konkrétních terénních podmínkách atp. Bohužel počasí v poslední době překvapuje extrémními klimatickými jevy poměrně často.
Připomeňme si vichřici Emmu
Naší republikou se Emma přehnala o víkendu 1.–2. 3. 2008. Její rychlost dosahovala více než 150 km/h a způsobila zejména v energetice rozsáhlé škody. Postiženy byly především distribuční soustavy a v jednu dobu byl bez elektrické energie až milion lidí.Silný vliv měla Emma i na provoz PS, kde postupně došlo k výpadkům pěti přenosových vedení 220 a 400 kV. Vichřice způsobila dokonce výpadek blokového vedení V052 do elektrárny Temelín, druhý blok musel být z důvodu výpadku vedení odstaven. Toto vedení bylo okamžitě podrobeno kontrole, a jakmile se zjistilo, že není poškozeno, bylo neprodleně uvedeno do provozu a připraveno dodávat výkon z elektrárny do sítě.
Po analýze škod na přenosových vedeních bylo zjištěno, že V430 Chrást-Hradec a V415 Čechy Střed-Chodov mají zničené stožáry. Ostatní přenosová vedení byla po kontrole nebo drobnějších opravách okamžitě zprovozněna.
Na V430 byly zničeny 2 stožáry, základy zůstaly nepoškozeny a doba opravy byla odhadnuta na 3 týdny. V tomto případě ČEPS rozhodla o definitivní opravě vedení výměnou stožárů. Oprava byla dokončena 25. 3. 2008.
V případě V415 byla situace komplikovanější, poničeno bylo 6 stožárů mezi transformovnou Chodov a transformovnou Čechy Střed. K havárii došlo u obce Břežany II. Vedení zde bylo poškozeno v kotevním úseku mezi stožáry č. 161–168 v délce 2612 m.
Oprava by trvala nejméně 7 týdnů, a proto se společnost rozhodla postavit náhradní přenosovou trasu. Do provozu ji uvedla 20. 3. 2008, v rekordním čase 2 týdnů. Ani vlivem havárie tohoto vedení, ani následné stavby náhradní přenosové trasy nebyly přerušeny dodávky elektřiny v přenosové soustavě. Vedení V430 v původní trase by mělo být zprovozněno letos v létě.
Jak se stavěla náhradní trasa vedení
Prvořadým úkolem bezprostředně po havárii bylo zajistit sousední nepoškozené kotevní úseky, a tím zabránit, aby se poškození nešířilo. Z toho důvodu byly kotevní stožáry č. 161 a 168 mechanicky zajištěny pomocí ocelových lan uchycených na „gravitační“ betonové kostky a provizorní kotvy.Na výstavbu stožárů náhradní přenosové trasy byly použity komponenty stavebnicového systému (pražcové patky, ocelové stožárové díly 3 m a 1,5 m, kotevní a pomocná lana). Pražcové patky byly usazeny na urovnaný terén a zajištěny proti posunu. Dříky a břevna stožárů jsou sestaveny z třímetrových dílů, v případě potřeby jsou doplněny ještě o díl 1,5 m. Stabilita každého stožáru je zajištěna pomocí lanových kotev.
Náhradní přenosová trasa má délku 2853 m. Vedení je postaveno v přímé trase poškozeného úseku a má na každé straně koncový stožár. Na stávající vedení je trasa napojena pomocí lanové přípojnice a klesaček.
Vystavěno bylo 24 nových stavebnicových stožárů. Rozpětí mezi dvěma sousedními stožáry se zkrátilo z původních 300 m na 130 m. První a poslední stožáry náhradní přenosové trasy zasahují do nepoškozené části původního vedení (před stožár č. 161 a za stožár č. 168) tak, aby co nejméně prostorově omezovaly pohyb mechanizmů provádějících konečné opravy havarovaného vedení.
Fázové vodiče jsou použity z havarované části stávajících vodičů vedení V415 a jsou uspořádány v dvojsvazku (3 × 2 × AlFe 450/52).
Poškozená místa na vodičích byla ošetřena pomocí opravných armatur, ale jelikož je délka náhradní přenosové trasy větší než délka kotevního úseku 161–168, bylo zapotřebí stávající vodiče naspojkovat. K spojování posloužil třetí vodič z původního trojsvazku. V rámci této akce byl též obnoven datový přenos po optickém vedení, jelikož je na vedení V415 instalováno kombinované zemnicí lano, je i v trase náhradní přenosové trasy provedeno dočasné optické propojení pomocí dielektrického ADSS kabelu. Kabel vychází ze špiček stávajících kotevních stožárů č. 161 a 168 a na náhradní přenosové trase je uchycen na špičky portálových stožárů.
Trasa je navržena tak, aby splňovala všechny důležité body ČSN normy (především elektrické parametry, minimální dovolené vzdálenosti živých a neživých částí, mechanické parametry lan a armatur atd.) a je dimenzována na přenášený výkon odpovídající proudu 1600 A.
Ke stažení
- článek v souboru pdf [150,02 kB]