Úsečky a písmena
| 5. 3. 1998Úsečka narýsovaná na papíře není tou úsečkou, kterou máme na mysli v geometrii. Není vlastně ani úsečkou, je jen stopou, připomínkou, vodítkem. Hledíme na ni zrakem smyslovým, tělesným, ale úsečku nevidíme; tu můžeme spatřit jen zrakem duchovním. Vidíme ji jako úsečku. Úsečky v reálném světě neexistují, stejně jako tam neexistují body, natož pak hmotné body a síly. Mnozí se naivně domnívají, že body, úsečky, hmotné body, síly atd. získáváme abstrakcí z reálných bodů, úseček, hmotných bodů, sil. Naivní je to především proto, že ještě než začneme, musíme už vědět, od čeho máme odhlížet, prostě „abstrakce“ je už dávno hotová. Usvědčuje nás i to, že jsme použili abstraktní slovo bod. Budeme-li „abstrahovat“ jen tak namátkově (pokud je něco takového možné), nezbude nám nic.
Zmačkáme-li papír, přestane být úsečka na něm narýsovaná přímá. Přestane být úsečkou. Úsečku v geometrickém světě nelze zmačkat, je neměnná, trvalá, od věků a věčná. Takovou má být i objektivní pravda. Proto od dob Řeků byly pravdy geometrie prototypem objektivní pravdy. Navíc však, jak píše P. Vopěnka v prvních Rozpravách s geometrií, Řekové spatřili v geometrickém světě nejen pravdu, ale i krásu. A od těch dob očekáváme krásu tam, kde nacházíme pravdu, a pravdu tam, kde je krása. Geometrie se stala nejen prototypem objektivního jistého vědění, ale i vzorem krásy. V reálném světě nacházíme jen stopy a otisky těchto věčných pravd a věčných krás. A geometři i umělci pracují na tomtéž: umožnit nám, abychom prostřednictvím otisků v reálném světě (děl geometrů a umělců) spatřili svět skutečné pravdy a skutečné krásy.
Pavel Rudolf předvádí toto geometrické umění snad v nejčistší podobě: jsou zde přítomny jen základní geometrické útvary: body, úsečky, kružnice. Zacházení s těmito útvary, jakkoli geometrické, je podřízeno jiným pravidlům hry, než je tomu v geometrii školní. Ale pravidla zde jsou a je na nás, abychom se těšili z jejich objevování.
V některých Rudolfových kresbách se však objevují slova, písmena. Jsou to ale opět geometrické útvary a my je vidíme jako slova, písmena. Jak vlastně je tomu s písmeny? Někteří geometři si mysleli, že je dobré se vyhýbat obrázkům, které mohou být zavádějící. Uchýlili se tedy po (arabském) způsobu k písmenům, značkám a formální manipulaci s nimi. Mnohé problémy se tím vyřešily, nikoli však problém základní: jak se dostat do ideálního geometrického světa bez využití otisků a stop ve světě reálném. Tak třeba použiji písmeno a. Nemám ovšem na mysli to a, které je zde vytištěno; v jiném exempláři tohoto čísla je to jiné a (a všechna tato tři a jsou různá). A můžeme začít znovu: Písmeno vytištěné na papíře není tím písmenem, které máme na mysli v geometrii. Není vlastně ani písmenem, je jen stopou, připomínkou, vodítkem. Hledíme na něj zrakem smyslovým, tělesným, ale písmeno nevidíme; to můžeme vidět jen zrakem duchovním.
Citát
MILOVNICE ŠTĚSTÍ
Zpěv varhan bloudí ve tmě rozechvělé
když zlatých vichrů prší topasy
blouznivý příval rozehrál v tvém těle
rozkvétáš znovu skromně do krásy
Za ptákem v rákos touha unáší mne
co do tvých úst ti nalil lávy žal
v brnění snů a v nebezpečí dýmné
tvůj dech a vlas se s nocí promíchal
Ó země stinná v paměti mé tkvící
oblékáš roucho rozesmátých žen
zřím jak se plíží podobna jsouc lvici
v špychar mé lásky jenž jest ojíněn
Tvých barev život smutně rozervaný
z duchovních krajin prošlehuje tmou
pod víkem rakve usnuly tvé lávy
tvuj krásný pád má vůni omamnou
Ve výbuch léta blesky zanícené
dnes všemi směry křižují tvou pleť
ztroskotám jednou kam mne vítr žene
tvou hroznou krásu znám již nazpaměť
Jsi zpředena z hedvábných pohlazení
jichž otisk spočal v kůře vesmíru
v tvém předpeklí ach pravdou to již není
jsem milován byl kdysi přes míru
Dnes mračný pohled milovnice krutá
mně zastřel něhu která z tebe dýmá
i ty chceš míti nevěrného Bruta
ach záhy zkrotneš pod rukama mýma
Ke stažení
- Článek ve formátu PDF [122,62 kB]