Galerie umění Karlovy Vary
| 6. 5. 2024Vydáme-li se od Grandhotelu Pupp Goethovou stezkou proti toku říčky Teplé, po chvíli dojdeme k majestátní budově, která je hlavním sídlem zdejší galerie umění. Stavba, uskutečněná z iniciativy karlovarského Spolku živnostníků, sloužila už od svého otevření v r. 1912 nejen obchodním, ale i výstavním účelům – její součástí byla Kunsthalle, kde prezentoval výtvarná díla Spolek německých výtvarných umělců v Čechách či později umělecký spolek Metznerbund.1)
Galerie umění Karlovy Vary má v jejích prostorách zázemí od r. 1953, kdy byla ustavena jako jedna z krajských institucí tehdy vznikající galerijní sítě. Krajský statut ztratila po územní reformě r. 1960, nicméně akviziční a výstavní program, podmíněný charakterem lázeňského a turistického střediska, si zachoval původní šíři a i nadále se soustředil na moderní umění v reprezentativním výběru českých, ale i slovenských umělců. Právě v šedesátých letech zde rozvinuli výjimečné aktivity, díky nimž galerie získala renomé uznávaného centra soudobých výtvarných tendencí.2) V té době k ní byla organizačně připojena Městská galerie v Ostrově nad Ohří – Letohrádek, orientovaná na kresbu a grafiku. Tato skutečnost pak formovala i profil sbírek samotné karlovarské galerie, která se později plně soustředila na malbu a plastiku, zatímco ostrovský Letohrádek, jemuž bude věnován samostatný článek v prázdninovém čísle, se kontinuálně zaměřuje na tzv. práce na papíře a pečuje o umění regionální. Druhou pobočkou galerie je od r. 2011 Becherova vila, zpřístupněná po nákladné rekonstrukci jako multifunkční výstavní prostor poskytující zázemí zároveň pro vzdělávací programy, dílny a workshopy.3)
Přes všechny předpoklady navázat na předválečné umělecké aktivity zdejšího regionu musela Galerie umění Karlovy Vary budovat své fondy od samého počátku – v padesátých letech byla tvorba německých autorů působících v Čechách před druhou světovou válkou tabuizována a trvalo ještě dlouhá desetiletí, než ji oficiální místa začala plně akceptovat.
Sběrné okruhy mají těžiště v malbě. Odvíjejí se od zakladatelů české moderny – Jana Preislera, Jakuba Schikanedera či Antonína Slavíčka a dalších krajinářů jeho generace, kteří jsou zde zastoupeni ucelenými kvalitními kolekcemi. Totéž platí o expresivních a kubistických tendencích, dokumentovaných cennými díly Josefa Čapka, Emila Filly nebo Antonína Procházky. Poslední jmenovaný zastupuje ve sbírkách spolu s Pravoslavem Kotíkem, Oldřichem Kerhartem, Janem Zrzavým nebo Františkem Muzikou zároveň neoklasicistní orientaci meziválečného umění. Pomineme-li celou šíři dalších přístupů, které v rychlém sledu reagovaly na dobové podněty, jedinečné jsou zdejší kolekce Sedmi v říjnu (Josef Liesler, Václav Hejna, František Jiroudek) a Skupiny 42 (František Gross, František Hudeček, Jan Kotík, Jan Smetana, Karel Souček) i díla jiných autorů válečného období (Jan Bauch). Mimořádné jsou také kolekce šedesátých let, mezi nimiž vyniká subjektivní materiálová abstrakce (Mikuláš Medek, Čestmír Kafka, Jiří Valenta nebo Zbyšek Sion), geometrické a konstruktivní tendence (Jan Kubíček, Zdeněk Sýkora, Vladimír Mirvald, Radoslav Kratina) a nová figurace (Otakar Slavík a další autoři), stejně jako soubory let osmdesátých, zvlášť uskupení 12/15 Pozdě, ale přece a jejich generační vrstvy.
Akviziční činnost rekapitulovaly v letech 2000 a 2001 výstavy Bilance I a II. K sedmdesátému výročí, které si galerie připomněla v loňském roce, připravila novou stálou expozici, dávající alespoň částečně nahlédnout do jejích bohatých sbírkových fondů.4)
Poznámky
1) Stavbu realizoval karlovarský stavitel Friedrich Seitz podle částečně přepracovaného projektu Rudolfa Mimlera. Více: Lubomír Zeman: K historii budovy karlovarské galerie, in: 60 děl / 60 let Galerie umění Karlovy Vary. Karlovy Vary 2013, s. 5–13.
2) Uvolňující se atmosféru předznamenal už koncem r. 1961 I. karlovarský salon, který galerie pořádala až do jeho násilného přerušení r. 1972. V druhé polovině dekády uskutečnila výstavy brněnské Bilance, skupiny Radar a Index, Nové citlivosti, Klubu konkretistů, předválečných modernistů, autorů válečných skupin a generace šedesátých let, korespondující s jejím akvizičním programem rozšířeným o slovenskou tvorbu. Navzdory normalizačním omezením vyvíjela galerie výjimečné aktivity i v osmdesátých letech, během nichž uspořádala výstavy Theodora Pištěka, manželů Mrázkových, Karla Malicha a dalších problematizovaných osobností včetně absolventů AVU z let 1973–1974, pozdějších členů uskupení 12/15 Pozdě, ale přece.
3) Vilu nechal postavit Johann Gustav Becher, majitel karlovarské likérky, v luxusní čtvrti Westend podle plánu vídeňského architekta Karla Hellera z r. 1912. Více: Lubomír Zeman: Průvodce architekturou Karlových Varů. NPÚ 2012, s. 287.
4) Jan Samec, Lenka Tóthová, Božena Vachudová: Sedm dekád / Galerie umění Karlovy Vary (1953–2023). Karlovy Vary 2023.
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [637,7 kB]