Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024Grada2024
i

Aktuální číslo:

2024/7

Téma měsíce:

Čich

Obálka čísla

Teorie polovzdělanosti v době digitální třenice

(3. část)
 |  8. 12. 2016
 |  Vesmír 95, 724, 2016/12
 |  Seriál: Vzdělání a vzdělanost, 3. díl (Předchozí)

Přinášíme vám třetí zamyšlení amerického antropologa Andrewa Lasse na téma vzdělanosti. Jak by měla vypadat a jaké je její místo na vysokých školách a univerzitách?

Letos na jaře mi přišlo, že je něco plesnivého ve státě nikoliv dánském, ale pedagogickém. Měl jsem nepříjemný pocit, že mnozí studenti nečtou (natož pečlivě) zadanou literaturu a na semináři „improvizují“ víc, než jsem byl zvyklý. Situace se postupně zhoršovala, těch pár, co přišlo na seminář připravených na diskusi, se snažilo situaci zachránit, ale zjevně čekali, zda se do věci opřu. Atmosféra jak před bouří se dala krájet. Ukázalo se, že někteří nečtou vůbec, ba dokonce se s tím v kuloárech chlubí.

Vyzval jsem totiž studenty před začátkem jednoho setkání, kdy se měla probírat klasická etnografie anglického antropologa Evans-Pritcharda The Nuer (africké černošské etnikum), aby se upřímně vyjádřili k tomu, kolik času nad tímto textem strávili. Podotýkám, že na rozdíl od minulých let, kdy jsme četli celou knihu (etnografie je z roku 1940), jsem letos zadal pouze čtvrtou kapitolu, bezpochyby nejobtížnější, ale také nejpovažovanější pro svůj kritický přínos k pojetí času a prostoru v pastýřské společnosti.

Vycházel jsem zjevně ze své pedagogické naivity, když jsem se domníval, že se dozvím o obtížných pasážích v textu a využiji toho k dialogu, k vysvětlení a k výkladu. Můj záměr však vykolejila následující výměna názorů: „Já jsem to vůbec nečetla, protože jsem tu minule nebyla, tak jsem nemohla vědět, co jste zadal.“ „A vy tu nikoho neznáte, že byste se zeptala? A co vaše kamarádka?“ Kamarádka: „Já jsem tu taky nebyla.“

Nyní vidíte 14 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání
RUBRIKA: Eseje

O autorovi

Andrew Lass

Andrew Lass (*1947) je americký profesor kulturní a sociální antropologie; vedle vědecké práce se věnuje fotografii, kresbě a poezii. Narodil se v New Yorku, vyrůstal ale v Praze, kde se jeho rodiče (oba novináři) usadili. Studoval na FAMU a na Filozofické fakultě UK, provázel Allena Ginsberga při jeho pobytu v Praze a stal se členem Pražské surrealistické skupiny. V roce 1973 byl se svými rodiči normalizačním režimem z Československa vyhoštěn. Na Massachusettské univerzitě v Amherstu získal doktorát v oboru kulturně-sociální antropologie. Přednáší na Mount Holyoke College v Massachusetts, kde byl v roce 1999 jmenován plným profesorem a roku 2005 získal ocenění nejlepšího pedagoga. Za svou pedagogickou činnost byl také oceněn Americkou antropologickou společností, která mu v roce 2010 udělila Award For Excellence in Undergraduate teaching of Anthropology. Akademie věd ČR mu udělila Cenu Jana Evangelisty Purkyně (1995). Na podzim 2014 dostal Cenu Nadace Dagmar a Václava Havlových – Vize 97, která vydala výběr z jeho prací vzniklých po roce 1990 — Místo času. Česky vydal tři sbírky básní: Mandala, Hra na slepou bábu a Hrdlořezy a zvukomalby.
Lass Andrew

Doporučujeme

Algoritmy pro zdraví

Algoritmy pro zdraví

Ondřej Vrtiška  |  8. 7. 2024
Umělá inteligence proniká do medicíny a v následujících letech ji nejspíš významně promění. Regina Barzilay z MIT má pro vývoj nástrojů...
Mají savci feromony?

Mají savci feromony?

Pavel Stopka  |  8. 7. 2024
Chemická komunikace je způsob předávání a rozpoznávání látek, jímž živočichové získávají informace o jiných jedincích, o jejich pohlaví a věku, o...
Jak funguje moderní speleologie

Jak funguje moderní speleologie uzamčeno

Michal Filippi, Jan Sirotek  |  8. 7. 2024
Přesně před 150 lety byla na prodej Mamutí jeskyně. Systém, který do té doby sloužil jako místo pro těžbu ledku z guana, byl k mání za pouhých...