Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Lyrické bodové struktury

 |  2. 2. 2003
 |  Vesmír 82, 118, 2003/2

Alena Kučerová vstupovala do světa výtvarného umění na konci padesátých let po absolvování grafické speciálky prof. A. Strnadela na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Politický tlak tehdy pozvolna slábl a mladí výtvarníci se začínali seskupovat, aby mohli lépe prosazovat skutečné umění. Na půdě Umělecké besedy tehdy mladé výtvarníky podpořili V. Bartovský a V. Boštík a zprostředkovali jim meziválečné tradice moderního umění, zvláště imaginativního. Tak se vytvořilo seskupení UB12 (většinu členů tohoto seskupení jsme už ve Vesmíru představili: Václav Boštík, Stanislav Kolíbal, Adriena Šimotová, Věra Janoušková, Vladimír Janoušek, Jiří Mrázek, Daisy Mrázková, Jiří John). Alena Kučerová se ke skupině UB12 připojila v roce 1962 a hned se také zúčastnila první veřejné výstavy (části) této skupiny v Galerii Československého spisovatele (1962). Skupinu UB charakterizoval jistý lyrizmus, důraz na duchovní rozměr uměleckého díla, na čistě výtvarné prostředky pro sdělování tohoto obsahu. Byla svým způsobem protipólem k jinému významnému seskupení té doby – ke skupině Trasa. Činnost skupiny UB12 byla ukončena v polovině šedesátých let, většina členů však patřila v sedmdesátých i osmdesátých letech k umělcům, kteří pokračovali v nezávislé tvorbě a neustoupili od svých náročných cílů.

Alena Kučerová nalezla velmi brzy svůj vlastní, zcela originální grafický styl, založený na perforování plechů různými typy šídel. K této technice ji prý přivedla vzpomínka na dědečka-ševce, jehož práci se šídly pozorovávala v dětství. Touto technikou se vřadila do abstraktních geometrických tendencí šedesátých let, zároveň však z nich důrazem na duchovní obsah výsledných grafik vybočila směrem k „nové figuraci“. Ukázalo se, že perforované pocínované plechy, z nichž se grafiky tiskly, jsou vlastně samostatnými výtvarnými díly, a Alena Kučerová je vystavovala spolu s grafickými listy. Technice perforování zůstala věrná, neboť pomocí těchto bodových struktur dokázala vyjádřit nejen motivy figurativní, ale právě tak krajiny i abstraktní geometrické struktury. Především však perforace byly a jsou jedinečným prostředkem k vyjadřování autorčina vztahu k přírodě, člověku i společnosti.

Od konce šedesátých let přibyla i barva – jak v grafických listech, tak i na perforovaném plechu, který se tím proměňoval v obraz. A v poslední době přistoupily ještě kombinace s přírodními materiály – dřevem, větvemi – použitými k originálnímu rámování plechů.

Pro dílo Aleny Kučerové platí stále to, co v katalogu její druhé samostatné výstavy (a v Československu na dlouhou dobu poslední) napsal r. 1967 Jaromír Zemina, jeden z původních teoretiků skupiny UB12. Podle něj dílo Aleny Kučerové je „cesta černobílým světem čar, bodů a ploch, směřujících od obrazů figurálních k nefigurálním a od nich k nefigurativním, od obrazů věcí k obrazům­věcem, od tvarů života k životu tvarů a vždy zase vzestupnou elipsou nazpět“. 1)

Obrázky

Poznámky

1) Za pomoc s přípravou výtvarné přílohy děkuji pražské Galerii Pecka (Vratislavova 24). Tato galerie připravuje na rok 2004 velkou retrospektivu Aleny Kučerové a vydání monografie o jejím díle.
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...