Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Virtuální hyperrealita?

 |  5. 10. 2000
 |  Vesmír 79, 598, 2000/10

Veronika Rónaiová se po skončení výtvarných studií v polovině sedmdesátých let vydala riskantní cestou svobodného povolání, aby se mohla plně věnovat malbě a grafice. Její první práce, většinou laděné v černé a bílé, pravděpodobně poprvé na Slovensku využily k poetickému zachycení pomíjivých okamžiků, k malířskému vyprávění všedních, každodenních civilních městských příběhů postupy fotorealizmu, hyperrealizmu či verizmu. Je přece zvláštní, že téměř či zdánlivě fotograficko-realistické, vizuálně věrné zobrazení působí tak magicky, že začne rezonovat s hlubinami našeho nevědomí. Že se tento způsob realizmu stane jakousi „archeologií emocí“.

Rudolf Fila o Veronice Rónaiové napsal: Na prvý pohľad sa môže dokonca javiť ako „sietnicová“ maliarka, ktorá reflektuje iba svoje okolie. K tomuto dojmu možno dospieť na základe pôsobenia prevažne vecných aspektov jej tvorby… V rámci jej civilizmu sa však odohráva toľko dejových súvislostí a tie vykazujú takú dynamickú naliehavosť, že sa dotýkajú na jednej strane mýtu, na druhej psychológie… Zjednodušene by sme ich mohli nazvať z hľadiska žánru príbehmi alebo sondami, bez podľahnutia literárnosti.

Zdá se, že se zde dotýkáme jakéhosi obecného principu: reálná realita, posunutá až k hyperrealitě se najednou stává virtuální realitou, aby se za ní ukázala jinak reálná realita. Tak to funguje ale i v těch nejexaktnějších, nejtvrdších, nejempiričtějších vědách: najednou se za naprosto konkrétní a reálnou realitou objeví realita jiná a realita výchozí začne být jen zdáním, epifenoménem, iluzí. Dokonce až tak, že otázky po realitě této původní reality začnou být označovány jako nerealistické či nevědecké.

Veronika Rónaiová ale nezůstala u této metody posouvání reality. Začala ve svých obrazech tyto reality mnohovrstevnatě propojovat. A do toho ještě vstoupily jakoby postmoderní citace jiných (často klasických a slavných malířských děl). Tak vznikla díla neobyčejné metaforické komplexnosti. Příkladem mohou být obrazy s biblickými výjevy, které jsou ale transponovány zčásti hyperrealisticky do současnosti, avšak s postavami, jež jsou jinou, opět dokonale zvládnutou malířskou technikou transformovanými citacemi slavných malířských děl. A jako by ani toto nestačilo: dalšími vrstvami se stávají citace moderních malířů, do toho vstoupí složitá zrcadlení, nečekaná, surrealistická setkání různých předmětů. Hyperrealizmus se setkává se surrealizmem. V devadesátých letech se v obrazech s motivem schodů (inspirovaných Duchampovým Aktem sestupujícím po schodech a Velázquezovým obrazem Las Meninas) propojují různé prostory.

Přestáváme se už ptát, zda je to virtuální hyperrealita, hypervirtuální realita nebo surreálná virtualita. Je to všechno a nic z toho. Lepší než se takto ptát je dívat se, divit se a žasnout.

Niekoľko myšlienok o súčasnom umení a neumení...


V postmodernej kultúrnej situácii sa hovorí, že všetko ide. Na domácej scéne po revolúcii sa zosilnili konceptuálne tendencie a smery, kde sa predovšetkým komunikuje verbálnou a významovou polohou zdelenia - na druhej strane aj to je známe, že neodadaizmus pokračovaním v pop-arte rozšíril tematický diapozón smerom ku každodennej banalite, používajúc pri tom massmédia - túto tendenciu dovŕšil fluxus, ktorý hovorí, že umenie je život a život je umením!

Joseph Beuys tvrdil, že každý je umelcom. Praktická aplikácia jeho teórie - keď prijal dvesto študentov do svojho ateliéru - paralizovala fungovanie düsseldorfskej Akadémie výtvarných umení! Spomínané tendencie boli aktuálne vo svetovom umení takmer pred tridsiatimi rokmi...

V súčasnosti praktizovanie umenia je zdanlivo závislé od teórie. Táto tendencia z dovozu je známa aj u nás... Teoretici svoj model ilustrujú prácami výtvarníkov. Náročky tu nespomínam deštruktívny vplyv trhu, ktorý všetko objedná a kúpi aj tie diela, ktoré práve kritizujú tento moment.

Umelec v labyrinte informácií má dnes dve možnosti, priamo vstúpiť do diania, alebo ignorovať všetko to falošné - čím mu hrozí absolútna izolácia... v každom prípade, však tvorca predovšetkým počúva svoj vnútorný hlas!

Nepočíta s tým, ako avantgardisti, že spasí svet; alebo s tým, že vytvorí taký model, ktorý je smerodajný pre spoločenský pokrok... ale... ! je a zostáva stále svedomím doby.

Odmieta jednostranné, účelové posluhovanie - pri čom jednoznačne sa zúčastňuje, ako konštruktívny spolutvorca vo vytváraní kolektívnych štruktúr (ekologické tendencie, socio-art a aktivity rôznych minorít).

Čo je teda dnešný umelec?

... "svätý blázon" - prorok, inžinier, klaun, technický génius, počítačový maniak alebo bravúrny remeselník...? Možno trochu všetko, možno ani jedno - definícia, alebo ako sa to už veľakrát hovorilo "identifikácia" vlastného ega - a nájdenie konkrétneho miesta v spoločnosti - je zároveň aj programom hľadania súčasného umelca...

Dilema výtvarníka je na jednej strane byť "in", ale zároveň mať určitý dištanc od partikulárnych vecí každodennosti - alebo, čo znamená to isté (práve!) v tých každodenných banalitách nájsť všeobecne platné pravidlá hry pre svoju tvorbu - pre sebarealizáciu a sebavyjadrenie...

Spomínaná dilema súčasného umelca je aj v tom, že definuje tie zákonitosti tvorby, podľa ktorých tvorí - samotné dielo...

... a to naraz!

Veronika Rónaiová (1999)

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...