Aktuální číslo:

2024/7

Téma měsíce:

Čich

Obálka čísla

BOŘIVOJ ZÁRUBA: Otisky času

Aventinum, Praha 1997. Ilustrace: Zdeněk Burian (320 reprodukcí), dále Jan Maget, Petr Dvorský, Adolf Absolon, Vladimír Krab, Věra Fischerová, Jaromír Knotek, Květoslav Hísek a Petr Jakubík. Cena a náklad neuvedeny
 |  5. 5. 1998
 |  Vesmír 77, 254, 1998/5

Autor citlivě zvážil míru faktografičnosti a snahy nahradit střídmost podání poutavým textem, který svou přístupností oslovuje širší okruh čtenářů. Spoléhá na dosud nepřekonanou suverenitu Zdeňka Buriana, jehož představuje v nejširším možném spektru jeho rekonstrukční tvorby. Není tím míněno jen hledisko chronologické, kde vedle obrazů ze 40. let můžeme vnímat například rekonstrukce z let sedmdesátých, ale i aspekt výtvarně technický, neboť se nabízí srovnání olejomaleb s pracemi kvašovými či temperovými. Odborníci, kteří se Burianem zabývají, tak mohou v tomto pravěkém panoramatu sledovat vývoj Burianova kompozičního přístupu k rekonstrukční činnosti (od přísně až schematicky dominantních živočichů vzniklých ze spolupráce s profesorem Josefem Augustou až po celkové několikaplánové „záběry“ krajiny s typickými představiteli fauny, jež byly v ateliéru korigovány

Z. V. Špinarem). Pakliže se v poslední době v souvislosti s Burianovou rekonstrukční tvorbou hovoří o magickém realizmu, je Zárubova publikace důkazem, že zmiňovaný termín je oprávněný.

První kapitoly jsou sondami do dějin, záhad a metod paleontologie, která je představena jako věda plná vzrušení a tajemství. Poté se autor pouští do systému pravěké živočišné říše, jenž je spíše pestrou mozaikou než stroze koncipovanou vývojovou linií. Text je odlehčen zajímavostmi, prolínají se vědecké poznatky s hypotézami a exkurzy. Autor se čtenářem komunikuje, nepodceňuje ho, trpělivě vysvětluje.

Otisky času jsou přívětivou symbiózou textu s Burianovými rekonstrukcemi. Kdo by hádal, že je to v pořadí již 56. odborný titul, který jeho tvorbu využívá! Nelze se nezmínit o vynikající reprodukční kvalitě většiny obrazů, i když grafické řešení využívající částečně překrývání jednotlivých obrazů je místy necitlivé, kompozičně nevyvážené (například s. 279) a prozrazuje, nakolik byl cit výtvarného redaktora limitován počítačovou technikou.

Mám slabost pro Burianovy obrazy a tentýž „handicap“ cítím u B. Záruby. Ani dnes nemá Z. Burian své pevné místo v kontextu našeho výtvarného umění, v Nové encyklopedii českého výtvarného umění (Academia 1995) jeho jméno chybí. A jestliže Burianovy obrazy získaly v osobě B. Záruby vědce schopného sestoupit z kabinetních sfér k mladému čtenáři, je naděje, že mé obavy budou zcela liché.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Paleontologie
RUBRIKA: Nad knihou

O autorovi

Vladimír Prokop

Mgr. Vladimír Prokop (*1940) vystudoval český jazyk a výtvarnou výchovu na pedagogické fakultě v Plzni. Zabývá se dílem Zdeňka Buriana.

Doporučujeme

Algoritmy pro zdraví

Algoritmy pro zdraví

Ondřej Vrtiška  |  8. 7. 2024
Umělá inteligence proniká do medicíny a v následujících letech ji nejspíš významně promění. Regina Barzilay z MIT má pro vývoj nástrojů...
Mají savci feromony?

Mají savci feromony?

Pavel Stopka  |  8. 7. 2024
Chemická komunikace je způsob předávání a rozpoznávání látek, jímž živočichové získávají informace o jiných jedincích, o jejich pohlaví a věku, o...
Jak funguje moderní speleologie

Jak funguje moderní speleologie uzamčeno

Michal Filippi, Jan Sirotek  |  8. 7. 2024
Přesně před 150 lety byla na prodej Mamutí jeskyně. Systém, který do té doby sloužil jako místo pro těžbu ledku z guana, byl k mání za pouhých...