Aktuální číslo:

2018/12

Téma měsíce:

Jednotky SI

BOŘIVOJ ZÁRUBA: Otisky času

Aventinum, Praha 1997. Ilustrace: Zdeněk Burian (320 reprodukcí), dále Jan Maget, Petr Dvorský, Adolf Absolon, Vladimír Krab, Věra Fischerová, Jaromír Knotek, Květoslav Hísek a Petr Jakubík. Cena a náklad neuvedeny
 |  5. 5. 1998
 |  Vesmír 77, 254, 1998/5

Autor citlivě zvážil míru faktografičnosti a snahy nahradit střídmost podání poutavým textem, který svou přístupností oslovuje širší okruh čtenářů. Spoléhá na dosud nepřekonanou suverenitu Zdeňka Buriana, jehož představuje v nejširším možném spektru jeho rekonstrukční tvorby. Není tím míněno jen hledisko chronologické, kde vedle obrazů ze 40. let můžeme vnímat například rekonstrukce z let sedmdesátých, ale i aspekt výtvarně technický, neboť se nabízí srovnání olejomaleb s pracemi kvašovými či temperovými. Odborníci, kteří se Burianem zabývají, tak mohou v tomto pravěkém panoramatu sledovat vývoj Burianova kompozičního přístupu k rekonstrukční činnosti (od přísně až schematicky dominantních živočichů vzniklých ze spolupráce s profesorem Josefem Augustou až po celkové několikaplánové „záběry“ krajiny s typickými představiteli fauny, jež byly v ateliéru korigovány

Z. V. Špinarem). Pakliže se v poslední době v souvislosti s Burianovou rekonstrukční tvorbou hovoří o magickém realizmu, je Zárubova publikace důkazem, že zmiňovaný termín je oprávněný.

První kapitoly jsou sondami do dějin, záhad a metod paleontologie, která je představena jako věda plná vzrušení a tajemství. Poté se autor pouští do systému pravěké živočišné říše, jenž je spíše pestrou mozaikou než stroze koncipovanou vývojovou linií. Text je odlehčen zajímavostmi, prolínají se vědecké poznatky s hypotézami a exkurzy. Autor se čtenářem komunikuje, nepodceňuje ho, trpělivě vysvětluje.

Otisky času jsou přívětivou symbiózou textu s Burianovými rekonstrukcemi. Kdo by hádal, že je to v pořadí již 56. odborný titul, který jeho tvorbu využívá! Nelze se nezmínit o vynikající reprodukční kvalitě většiny obrazů, i když grafické řešení využívající částečně překrývání jednotlivých obrazů je místy necitlivé, kompozičně nevyvážené (například s. 279) a prozrazuje, nakolik byl cit výtvarného redaktora limitován počítačovou technikou.

Mám slabost pro Burianovy obrazy a tentýž „handicap“ cítím u B. Záruby. Ani dnes nemá Z. Burian své pevné místo v kontextu našeho výtvarného umění, v Nové encyklopedii českého výtvarného umění (Academia 1995) jeho jméno chybí. A jestliže Burianovy obrazy získaly v osobě B. Záruby vědce schopného sestoupit z kabinetních sfér k mladému čtenáři, je naděje, že mé obavy budou zcela liché.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Paleontologie
RUBRIKA: Nad knihou

O autorovi

Vladimír Prokop

Mgr. Vladimír Prokop (*1940) vystudoval český jazyk a výtvarnou výchovu na pedagogické fakultě v Plzni. Zabývá se dílem Zdeňka Buriana.

Doporučujeme

Poprask kolem dvojčat, prvních dětí s editovaným genomem

Poprask kolem dvojčat, prvních dětí s editovaným genomem

Jaroslav Petr  |  13. 12. 2018
V čem udělali čínští soudruzi chybu? Čínský experiment odstartoval genetické vylepšování lidstva bezpříkladně zpackaným způsobem.
Tanec mezi pravděpodobnostmi

Tanec mezi pravděpodobnostmi

Ondřej Vrtiška  |  3. 12. 2018
Forenzní genetička Halina Šimková donedávna v Kriminalistickém ústavu Praha analyzovala DNA a pomáhala odhalovat vrahy, násilníky a zloděje. To ji...
Sedm základních kamenů

Sedm základních kamenů

Ivan Boháček  |  3. 12. 2018
Začalo to metrem. Ve dnech, kdy jde toto číslo Vesmíru do tiskárny, probíhá ve Versailles 26. konference pro váhy a míry (CGPM, Conférence...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné