Aktuální číslo:

2019/7

Téma měsíce:

Zpětná vazba

Obrazová komunikace

 |  5. 8. 1996
 |  Vesmír 75, 478, 1996/8

Čím víc se vydává knih, tím méně se čte. To je fakt. Nejde jen o to, že se ‘to všechno přečíst nedá’ (to je fakt ‘aritmetický’: stačí vydělit počet stránek knih, které jsme si natahali domů, počtem dnů lidského života), ale o něco významnějšího, o jakousi všeobecnou tendenci, která souvisí s masovým rozšířením obrazových komunikačních prostředků. A netýká se to jen čtení, ale i poslouchání. Nedávno jsem se dozvěděl, že poslouchání (‘dekódování řeči’) zabírá při dívání se na televizní programy jen asi 16 procent z celkového vnímání. Proto také tak rušivě působí gesta, která by jinak přirozeně doprovázela naši řeč; i ‘body language’ už musí být jiná. Téměř nikomu už nevadí, že se při večerním televizním přehledu zpráv neustále v pozadí (nebo už v popředí) bubnuje. Dalším faktorem jsou počítače: s růstem počítačové gramotnosti upadá to, čemu se říkalo gramotnost bez přívlastku. Mimochodem: zdá se, že řešení problému umělé inteligence je už na dosah ruky: jde o problém, zda jsou počítače schopny myslet jako lidé. Úsilí se totiž zaměřilo nesprávným směrem – na rafinované programy pro nápodobu lidského myšlení. Řešení je, zdá se, na opačném konci: stačí počkat, až budou lidé myslet jako počítače.

Prehistorické kultury byly kultury obrazové. Dějiny začínají písmem. Nikoli proto, že písmo dovolilo dějiny zapisovat, nýbrž proto, že je dovolilo psát, tj. vnímat jako lineární řadu (přičemž tento akt ‘vnímání’ je aktem tvůrčím – samotným psaním vznikají dějiny). A jak říká Vilém Flusser, písmo vzniklo z potřeby ‘vysvětlit’ obrazy, tj. udělat z něčeho, co je dvojrozměrné, lineární řetěz znaků, linearizovat obraz. To nám zůstalo dodnes: když se mluví o ‘vysvětlení’ nějakého obrazu (výtvarného díla), očekává se jeho linearizace v písmu. Proto jsou tak oblíbené různé ikonografické slovníky – pomůcky k linerizaci. Jenže obraz lze ‘vysvětlit’ zase jen obrazem, tak jako báseň lze ‘vysvětlit’ zase jen básní (jinak si pleteme obraz nebo báseň s problémem).

Ale je tady ještě jedna možnost: co takhle vysvětlit lineární text obrazem? První, co nás napadne, je ilustrace (jak se říká: je-li zdařilá, vydá za mnoho stránek). Značná část výtvarného umění v minulosti zdánlivě přeměňovala texty na obrazy; říkám ‘zdánlivě’ proto, že ony texty samy byly záznamem obrazů. Po staletí jsme žili pod nadvládnou textů. Zdá se, že texty nyní přestávají mluvit a že se ocitáme na počátku revoluce obrazové, že končí společnost alfanumerická a nastupuje obrazová.

Daniel Balabán vysvětluje obrazy obrazy, starou středověkou ikonografii ikonografií novou. Obrazy, které se staly texty, pak v náboženském umění znovu obrazy a opět texty, se znovu stávají obrazy. Daniel Balabán dosvědčuje, že nadchází doba, kdy už nebude možno rozlišovat mezi texty a obrazy.

Obrázky

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Kip Thorne a gravitační vlny

Kip Thorne a gravitační vlny

Jana Olivová, Martin Uhlíř  |  8. 7. 2019
Co nového o vzniku a vývoji vesmíru mohou prozradit gravitační vlny? Jak se bude vyvíjet budoucnost jejich měření? Pomohou zodpovědět zatím...
Puška, pyžamo a sbírka básní

Puška, pyžamo a sbírka básní

Petr Květina, Jan Rendek  |  8. 7. 2019
Ostrov Nová Guinea byl na konci 19. století politicky rozdělen mezi tři evropské velmoci. O východní část se přetahovalo Německo s Velkou...
Megalodon versus supernova

Megalodon versus supernova uzamčeno

Tomáš Petrásek  |  8. 7. 2019
Katastrofa, která ukončila druhohory a s nimi existenci všech větších zvířat (přes 25 kg) i řady těch menších, je nejznámější z velké pětky...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné