Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Uvnitř sochy

 |  5. 10. 1996
 |  Vesmír 75, 598, 1996/10

Pozoruji strom. Mohu ho vnímat jako obraz: jako sloup, který ční do výše v přívalu prudkého světla, nebo jako rozstříklou zeleň, jíž prosvítá jemná modř stříbřitého kmene. Mohu ho pociťovat jako pohyb: jako proudící žiloví na jádře, které vězí v zemi a usiluje vzhůru, jako sání kořenů, dýchání listů, nekonečný styk se zemí a vzduchem – a jako sám temný růst. Mohu ho přiřadit k určitému druhu a pozorovat ho jako exemplář, se zřetelem k jeho stavbě a způsobu života. Mohu natolik překonat jeho neopakovatelnost a jedinečnost, že ho budu pozorovat již jen jako výraz zákona – zákonů, podle nichž se ustavičně vyrovnávají síly působící stále proti sobě, nebo zákonů, podle nichž se slučují a zase rozlučují látky. Mohu mu dát zmizet a zároveň ho zvěčnit tím, že ho proměním v číslo, v čistý číselný poměr. Při tom všem zůstává strom mým předmětem a má své místo a svou dobu, svůj způsob a svou povahu. Ale může se také stát – z vůle a milosti zároveň –, že pozoruji-li strom, vstoupím do vztahu k němu a on přestane být pouhé Ono.

Nevybral jsem tento citát náhodou. Nedávné setkání s knihou Martina Bubera Já a Ty, z níž je citát (v překladu Jiřího Navrátila) vybrán, bylo pro Antonína Kašpara zjevením. Hned na prvních stránkách našel filozofické vyjádření toho, o co ve své umělecké tvorbě usiloval a usiluje.

Zůstaňme ale ještě chvíli u stromu. Antonín Kašpar opustil před časem půvabné, ale přemírou turistů a úředníků chřadnoucí prostředí Malé Strany, kde do té doby žil, a vystavěl si dům a ateliér na okraji Zbraslavi. Tam znovuobjevil nejen stromy s jejich kořeny, ale i kořeny své vlastní umělecké tvorby – uměleckého kovářství. Začal odlévat nalezené a vydobyté kořeny do bronzu a jedna z jeho soch – kořenů (vystavená nedávno v galerii VIA ART) má i pahýl kmene, který na vrcholku přechází ve vyleštěný hrot, geometrický kužel. Můžeme to chápat jako varování ekologické, jako vykořeněnost, jako protiklad živého a neživého, jako opozici mezi pravými a nepravými jsoucny. Buber pokračuje ve zmíněném citátu tím, že není nutné se zřeknout některého ze zmíněných způsobů pozorování stromu. A dokonce to ani nejde, aniž bychom strom degradovali na jsoucno nepravé.

V poslední době se Antonín Kašpar vrátil k práci s plechy, které svařuje do sloupů s hroty a špicemi a záchytnými oky. Je v tom možná i ozvěna keltské minulosti kraje, kde žije a tvoří. Podstatné je však to, že tyto sochy dělá jako dvojice: aby mohly spolu komunikovat, abychom se my, místo jejich obvyklého obcházení, mohli postavit mezi ně, dovnitř sochy, a být této komunikaci přítomni a podílet se na ní. A tímto naším vstupem a setkáním možná přestávají, jako onen strom, být pouhé Ony.

Visuté zahrady

Při průchodu jistými místy

probíhají tělem

vlny lehkého mrazení

velmi jemné zvonivé chvění

okolního vzduchu

stoupá a klesá ve vlnách

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...