Aktuální číslo:

2024/4

Téma měsíce:

Obaly

Obálka čísla

Rehabilitace rehabilitace

 |  5. 8. 1994
 |  Vesmír 73, 478, 1994/8

Ty, kteří znají Vladimíra Škodu, českého umělce žijícího v Paříži od r. 1967, a kteří si třeba všimnou toho, že Škoda je prvním „exilovým“ umělcem, kterého ve Vesmíru představujeme, by mohlo napadnout, že teď půjde o rehabilitaci tohoto sochaře a o rehabilitaci dalších „exilových“ umělců, kteří se objeví na obálkách Vesmíru. Vůbec ne! Vladimír Škoda ani další výtvarníci či spisovatelé, kteří si zvolili život v zahraničí anebo k němu byli donuceni, žádnou rehabilitaci nepotřebují. Vůbec se tohoto slova podle mého mínění používá nevhodně. Slovníky uvádějí, že rehabilitace je „obnovení dobré pověsti“; jenže ti, kteří mají být podle nynějšího úzu „rehabilitováni“, jsou přece právě ti, kteří svou dobrou pověst nikdy neztratili (což je snad přímo podmínka k “rehabilitaci“), takže ji ani nepotřebují obnovovat. Slovo „rehabilitovat“ tak potřebuje také rehabilitaci. Ta opravdová, ta se neděje ani před komisí, ani dekretem, ale je zvratná: obnovit si dobrou pověst.

A další problém je se slovem „exilový“, což je – jak se říkává – technický termín; jeho výpovědní síla je pramalá. A je svým způsobem i urážlivý, protože zavádí jakousi segregaci. Přinejmenším přikládá měřítko dosti vnější.

Potřeboval jsem si to tady všechno odbýt naráz, abych se už k tomu nemusel vracet při představování dalších umělců; prostě: žije a tvoří tam a tam, Olomouc jako Paříž.

Když jsem byl letos zjara v ateliérech Vladimíra Škody a Miloše Cvacha, které skoro sousedí v ulici de l’Ourcq na severovýchodním okraji Paříže, dozvěděl jsem se tam jiný a moc pěkný význam slova „rehabilitace“. Oba ateliéry jsou v řadě domů, které byly rehabilitovány začátkem osmdesátých let. Kdysi to byly tovární haly či sklady a jak se průmysl stěhoval z Paříže, tak architekti vrátili těmto domům dobrou pověst. Nezbourali je, ponechali železné konstrukce a ty znovu vyzdili, nadělali dvorky, stříšky, průchody, schodiště. Je tam prý vždy na sedmdesát bytů, ale každý je nějak individuální, lidé se tam potkávají, znají se, prostě rehabilitován byl i společný prostor, v němž lidé žijí, tedy svět. I náš svět potřebuje takovou rehabilitaci.

A do třetice: Vladimír Škoda rehabilituje koule. Od malinkých až po obrovské, od koulí černých z kovářské dílny až po koule vyleštěné jak šperk (kosmos). A spolu s tím vrací dobrou pověst i všemu tomu, co koule symbolizuje: celistvosti, dokonalosti, sféře nebeské i naší Zemi. A to je ta rehabilitace třetí, asi nejdůležitější, neboť ony první dvě se bez ní neobejdou.

Obrázky

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky uzamčeno

Josef Tuček  |  2. 4. 2024
Petr Baldrian vede Grantovou agenturu ČR – nejvýznamnější domácí instituci podporující základní výzkum s ročním rozpočtem 4,6 miliardy korun. Za...
Od krytí k uzavření rány

Od krytí k uzavření rány

Peter Gál, Robert Zajíček  |  2. 4. 2024
Popáleniny jsou v některých částech světa až třetí nejčastější příčinou neúmyslného zranění a úmrtí u malých dětí. Život výrazně ohrožují...
Česká seismologie na poloostrově Reykjanes

Česká seismologie na poloostrově Reykjanes s podporou

Jana Doubravová, Jakub Klicpera  |  2. 4. 2024
Island přitahuje návštěvníky nejen svou krásnou přírodou, ale také množstvím geologických zajímavostí, jako jsou horké prameny, gejzíry a aktivní...