Počítače, internet

O kvantových počítačích a šifře RSA

O kvantových počítačích a šifře RSA uzamčeno

Jiří Poš | 5. 2. 2018 | Vesmír 97, 100, 2018/2

značným příslibem pro výpočetní systémy budoucnosti je rozvíjející se obor kvantových počítačů. Představují naději, že eliminují některá vážná...

Umělá inteligence. Vezme nám práci, nebo dá?

Umělá inteligence. Vezme nám práci, nebo dá?

Eva Bobůrková | 8. 1. 2018 | Vesmír 97, 20, 2018/1

Kybernetik Michal Pěchouček je mužem mnoha „řemesel“: vede katedru počítačů na Fakultě elektrotechnické ČVUT, zakládá startupy, řeší vědecké...

Sociální sítě ve starém Egyptě

Sociální sítě ve starém Egyptě uzamčeno

Veronika Dulíková, Radek Mařík | 4. 12. 2017 | Vesmír 96, 696, 2017/12

Média tu a tam oznamují objevy reliktů starověkého Egypta vylovené z písku. Zprávy o tom, jak ale fungovala společnost období stavitelů pyramid,...

Jak zmanipulovat vzpomínku

Jak zmanipulovat vzpomínku uzamčeno

Josef Šlerka | 6. 11. 2017 | Vesmír 96, 630, 2017/11

Bránit se vlivu propagandy může být podobně těžké jako odmítat působení optického klamu. Zkuste si obrázek s čarami o kousek níže. Jde o známou...

Město zrozené z fotografií

Město zrozené z fotografií

Ondřej Vrtiška | 13. 7. 2017 | Vesmír 96, 381, 2017/7

Systém VarCity, využívající umělou inteligenci k interpretaci obrazových dat, dokáže vytvořit detailní trojrozměrný model města pouze z obrázků...

Syntéza obrazu založená na předloze

Syntéza obrazu založená na předloze uzamčeno

Daniel Sýkora | 4. 5. 2017 | Vesmír 96, 268, 2017/5

Problém syntézy obrazu založené na předloze patří mezi nové výzkumné směry oboru počítačové grafiky. Jejím cílem je vygenerovat obraz, který...

Hvězdné hodiny Elona Muska

Hvězdné hodiny Elona Muska

Ivan Boháček | 3. 3. 2016 | Vesmír 95, 180, 2016/3

Muskova cesta k úspěchu vypadá jednoduše. Hned po studiu v počátcích internetu založil v roce 1995 firmu s názvem Zip2. Tu o čtyři roky později...

Prostorové hierarchie – klíč k rychlosti a detailu

Prostorové hierarchie – klíč k rychlosti a detailu uzamčeno

Jiří Bittner | 3. 12. 2015 | Vesmír 94, 706, 2015/12

Proces, který od vstupního digitálního popisu 3D scény vede k vytvoření jejího 2D obrazu ze zvolené pozice pozorovatele včetně simulování...

3D rekonstrukce z fotografií

3D rekonstrukce z fotografií uzamčeno

David Sedláček | 5. 11. 2015 | Vesmír 94, 634, 2015/11

3D rekonstrukce se snaží převést objekty reálného světa do trojrozměrné digitální reprezentace. Metoda pomáhá například architektům, archeologům...

Renesance kresleného filmu

Renesance kresleného filmu uzamčeno

Daniel Sýkora | 1. 10. 2015 | Vesmír 94, 576, 2015/10

Až donedávna existovaly dvě samostatné techniky pro tvorbu animovaných filmů. První byla ručně kreslená animace (z tisíců rozkreslených 2D...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné