Když začali na naše území v padesátých letech 20. století zvolna pronikat první losi z Polska, šlo o zoologicky senzační událost. Živočich vyhubený dávno ve středověku se sám vracel. Jeho existence v Česku je však znovu ohrožena.
S prvním losem se v roce 1957 potkávali myslivci, tedy lidé trávící značné množství času v přírodě. Články postupně referující o jeho výskytu byly náhle přerušeny smutnou zprávou: losa přes veškerou publicitu 6. září 1958 zastřelil B. Beníšek v revíru Nové Město, úsek Moldava. Okolnosti lovu popisuje velmi kriticky článek Cyrila Hnízda v časopisu Myslivost 11/1958. B. Beníšek údajně střílel v domnění, že jde o starého jelena zpátečníka. „Viděl však paroží a větší část těla zvířete, takže tato výmluva neobstojí. Losa s jelenem si nemůže splést laik, natož myslivec. Nevěděl-li, na co střílí, je jeho provinění ještě větší.“ B. Beníšek byl potrestán vyloučením z Českomoravské myslivecké jednoty na deset let.
První zprávy o kolizích
Jak počty losů velmi pomalu stoupaly, začaly se objevovat i první zprávy o kolizích těchto zvířat s dopravními prostředky. Z tabulky (přiložené na konci článku) plyne, že srážek (doložených) se odehrálo minimálně 26, z toho dvacet s motorovým vozidlem a tři s vlakem. Pouze jednu z nich los přežil. Další dva losi uhynuli při odchytu a další dva losy zastřelili lovci.
Když jsem v lednu 2015 chystal článek o návratu losí populace do Česka (Neviditelní losi v Čechách), vyslovil jsem varování v tom smyslu, že budoucnost losů závisí na kolizích v dopravě, respektive jejich zamezení, čehož lze docílit osvětou a výchovou řidičů. Nyní, po dvou letech se musím opravit a poznamenat, že záleží nejen na výchově řidičů, ale na výchově obecně (viz brněnský případ popsaný níže).
Pětice usmrcených samic
Za posledních čtrnáct měsíců bylo na našem území prokazatelně usmrceno pět losic, následné úmrtí mláděte (mláďat) jedné z nich lze předpokládat téměř s jistotou. Z hlediska budoucnosti populace je zvláště nešťastné, že ve všech doložených případech šlo o samice.
Brno, květen 2016: dva losi, stará samice a loňské mládě, též samice, migrovali od severu. Ve východní části Brna narazili na dálnici, tedy překážku, kterou lze překonat jen obtížně. Městská policie se pokusila zvířata odchytit za pomoci narkotizační pušky a vrtulníku. Výsledkem bylo úmrtí obou jedinců, nejspíš v důsledku horka a stresu. Nepěkné okolnosti zásahu popisuje článek Petra Koubka ve Světě myslivosti 7/2016; ve zkratce: „Za smrt losů u Brna může jednoznačně obyčejná lidská hloupost, neodbornost a neprofesionalita.“
Rok 2017 přinesl pro změnu tři kolize aut s losicemi v jihočeském regionu. První nastala 15. března u Přední Výtoně na pravém břehu Lipna. Podle opotřebení zubů se obětí srážky stala tříletá samice. Druhá nehoda se odehrála 18. června u obce Studánky (směrem ke státní hranici). Opět se samicí.
Třetí losici, tentokrát jednoznačně kojící, srazilo auto 13. července mezi obcemi Světlík a Blatná na levém břehu Lipna. Mládě (nebo mláďata) se nepodařilo najít.
To, že šlo právě o pět samic, je pravděpodobně náhoda a zároveň ryzí smůla. Tak jako tak, naše losí populace je ochuzena o pět samic, ihned, nebo potenciálně schopných rozmnožování.
Pozor los!
Debata o instalaci dopravních značek pozor los v zónách ohrožení se vleče, a zároveň zůstává otázkou, zda pouhá dopravní značka může podobnou situaci řešit.
Vzpomínám si na leták, který byl distribuován na všech čerpacích stanicích ve Finsku v srpnu 1989. Stručně informoval řidiče o přítomnosti losů a varoval před důsledky srážek, kterých tehdy Finsko, pokud se správně pamatuji, zažívalo ročně několik set. To se sice zdá být hrozivé číslo, silná karelofinská populace losů je však zjevně schopna tyto kolize a ztráty přežít. O naší slabé populaci to v žádném případě neplatí.
Ze zkušenosti vím, že informace o existenci rozmnožující se losí populace v Česku je pro značné množství občanů,, a tedy potenciálních řidičů i zasahujících policistů, velmi překvapující. Příčiny tohoto jevu mi nejsou známy. Možná selhává škola, možná osvěta. Zjištění příčin však mrtvým losicím život nevrátí a bez náležité a intenzivní osvěty nebude losí populaci ani v budoucnu nic platné.
Poznámka na závěr: Losí test
Losí test původně znamenal ve Skandinávii zkoušku schopnosti vozidla reagovat na náhle vzniklou překážku na vozovce. V našem případě jde o test schopnosti řidičů nechat přežít malou populaci losů, která už 60 let zdobí naši přírodu.
Kolize losů a člověka na našem území 1958–2017
1958 |
los |
zastřelen |
Nové Město Krušné Hory |
1975 |
losice |
kolize s vlakem |
Břežany u Prahy |
1982 |
losice |
kolize s autem, dálnice D1 |
Velké Meziříčí |
1984? |
losice |
kolize s autem, dálnice D1 |
Velké Meziříčí |
1984 srpen |
nespecifikováno |
kolize s autem, |
Přerovsko |
27. 12. 1984 |
losice |
kolize s autem, losice otřesena, týden léčena a pak vypuštěna |
Jindřichův Hradec |
1985 |
losice |
kolize s autem, dálnice D1, km 73 |
Loket |
1985 |
los |
|
Chýnov |
1989 |
nespecifikováno |
kolize s autem, dálnice D1 |
Bernartice |
1989 |
losice |
zastřelena |
Kuřimany |
1991? |
nespecifikováno |
kolize s autem |
Mažice |
1992 |
nespecifikováno |
kolize s autem, dálnice D1 |
Ostředek |
cca říjen 1993 |
losice mladá |
nalezen uhynulý los, velmi pravděpodobně kolize s autem |
Sepekov |
1993 říjen |
los |
kolize s autem |
Veselí nad Lužnicí |
1995 |
nespecifikováno |
kolize s autem |
Zálší |
1995? |
nespecifikováno |
kolize s vlakem |
Rožďalovice |
27. září 1995 |
los mladý samec |
kolize s autem |
Zárybničná Lhota |
2003 |
los |
kolize s autem |
Přední Výtoň |
7. dubna 2009 |
losice |
kolize s autem |
Hodkovice nad Mohelkou |
2009 září |
los |
kolize s autem |
České Velenice |
2010 |
los |
nalezen uhynulý los, velmi pravděpodobně po kolizi s autem |
u Malíkova |
15. dubna 2015 |
los, mladý samec |
kolize s vlakem |
České Velenice |
13. května 2016 |
dvě samice, Brno |
při odchytu |
Brno |
15. března 2017 |
losice |
kolize s autem |
Přední Výtoň |
18. června 2017 |
losice |
kolize s autem |
Studánky |
13. července 2017 |
losice vodící |
kolize s autem |
mezi Světlíkem a Blatnou |
|
|
|
|
Tabulka si nedělá nárok na úplnost, další kolize mohly být zamlčeny nebo pouze nepublikovány a časem zapomenuty. Čtrnáct srážek s motorovým vozidlem je doloženo z jižních Čech, což je logické, protože zde losi žijí a rozmnožují se. Pět kolizí je zaznamenáno z dálnice D1, která je zásadní překážkou na jejich migrační trase ze severovýchodu. Tyto srážky na dálnici jsou navíc staršího data, při současné frekvenci provozu je dosti pravděpodobné, že se losi dnes na D1 vůbec neodváží a nedokážou ji přejít. Výskyt (a úhyn) v Brně roku 2016 byl zaznamenán právě na severní straně D1. Samostatnou kapitolou jsou srážky s vlakem, těm patrně nelze zabránit vůbec, analogické kolize jsou doloženy ze severoamerických železnic. Spolehlivě doloženy jsou pouze dva úlovky losa (1958 a 1989), nedoloženo jich patrně bude více. Srážky s vozidly i vlaky přesto činí podstatnou část příčin úmrtí losů v Česku. Každou doplňující informaci autor uvítá. Zároveň autor srdečně děkuje ing. Miloslavu Homolkovi za nezištné poskytnutí jeho souboru dat.