Siemens2024Siemens2024Siemens2024Siemens2024Siemens2024Siemens2024
i

Aktuální číslo:

2024/10

Téma měsíce:

Konzervace

Obálka čísla

Galerie výtvarného umění v Chebu

 |  30. 9. 2024
 |  Vesmír 103, 586, 2024/10
 |  Seriál: Galerie, 17. díl (Předchozí)

Mezi historickou zástavbou hlavního chebského náměstí najdeme dva objekty, v nichž sídlí Galerie výtvarného umění. Už v době vzniku našla zázemí v bývalém radničním paláci, kde prezentuje své umělecké sbírky a zároveň pořádá výstavy soudobé tvorby. V sousedním, tzv. Schillerově domě je od roku 2016 otevřené Retromuseum, galerijní pobočka věnovaná designu a životnímu stylu šedesátých až osmdesátých let 20. století v Československu.1)

Činnost zahájila v roce 1962 jako městská, později okresní galerie. Svými osudy je v určitých ohledech podobná galerii v Klenové – také u zdejších počátků stál výtvarný umělec, malíř Bojmír Hutta, jehož velkorysé plány zhatili normalizátoři, kteří jej po politických čistkách nakonec z místa ředitele odstranili. Po převratu se chebská galerie za minulou dobou ohlédla v mimořádném výstavním projektu z roku 1993 Umění zastaveného času: Česká výtvarná scéna 1969–1988, na který na přelomu milénia navázalo Umění zrychleného času: Česká výtvarná scéna 1958–1968.2)

Díky předmětům, které galerie v prvních letech své existence získala z chebského muzea a poničených objektů, spravuje vedle sbírek umění 19.–21. století zároveň starší umělecká díla: soubor evropské malby 17. a 18. století, ukázky chebské reliéfní intarzie ze stejného období, a především cennou sbírku gotického sochařství místní provenience.

Sbírkovému profilu odpovídá časové členění tří stálých expozic v hlavní budově. Nejstarší vrstvu představuje Gotika, mezi jejíž klíčová díla patří expresivní Chebská pieta, vytvořená okolo r. 1350 pro zdejší dominikánský klášter, Trůnící Madona mezi Janem Křtitelem a Janem Evangelistou, datovaná do následujícího desetiletí, nebo Křídlový oltář Panny Marie ze Seebergu, který je vzácným dokladem pozdně gotického řezbářství v Čechách.

Druhým expozičním okruhem je Moderní umění 1900–1990, rozdělené do dvou částí. K nejvýznamnějším autorským kolekcím první poloviny století patří konvolut Emila Filly, obsahující jeho počáteční portréty, vzácnou raně kubistickou tvorbu i výrazně deformované figurální kompozice třicátých let, soubor Václava Špály, jehož součástí je plátno Na řece Otavě z umělcova vrcholného modrého období, nebo Rabasovy krajiny a cyklus Chleba, v němž na prahu druhé světové války zobrazil koloběh venkovských prací. Vedle Karla Holana a Miloslava Holého tu má kolekci další představitelka prvorepublikového sociálního umění, donedávna opomíjená Vlasta Vostřebalová Fischerová. Klíčovými díly je v expozici zastoupen Vincenc Makovský (Koňská hlava), Toyen (Opuštěné doupě), Josef Šíma, František Tichý, Karel Černý nebo Kamil Lhoták. Poválečné umění je věnováno celé šíři výtvarných projevů od padesátých let (mimo jiné solitérní tvorbě Věry Novákové, Pavla Brázdy a Ivana Sobotky) přes informel (Mikuláš Medek, Vladimír Boudník, Robert Piesen nebo Josef Istler), geometrickou abstrakci (Hugo Demartini), novou figuraci (Otakar Slavík) ke konceptuální tvorbě osmdesátých let (Dalibor Chatrný). Třetí z expozic je Současné umění.3) Instalace jsou navíc pravidelně obměňovány – Moderní umění průběžně, Současné umění s periodicitou tří let – a doplněny ještě dvěma koncepty: projektem Ze sbírek, prezentujícím další významné umělecké předměty z fondu GAVU Cheb, a projektem Opus Magnum, podrobujícím důkladné analýze konkrétní dílo. S vybranými pracemi se mohou zájemci blíže seznámit také díky Sbírkám online, které umožňují jejich detailní prohlížení i rozšířené vyhledávání.

Základem expozice sousedního Retromusea je prezentace různých oblastí tuzemského designu šedesátých až osmdesátých let 20. století s přesahy do architektury, veřejného prostoru a jiných oblastí.

Galerie výtvarného umění
v Chebu

nám. Krále Jiřího z Poděbrad 16, 350 02 Cheb
www.gavu.cz, sbirky.gavu.cz

Celé spektrum činnosti galerie – od starého přes moderní a současné umění až po design – zároveň reflektují výstavy založené na odborném výzkumu, všímající si také německy hovořících umělců na našem území. S tím je spojena i akviziční činnost, kterou galerie pod vedením Marcela Fišera soustřeďuje na zajímavé osobnosti, jejichž díla jsou přijatelná cenově a zároveň uchovávají špičkovou úroveň zdejších sbírkových fondů.

Poznámky

1) Budova Nové radnice s hodnotnou štukovou a sochařskou výzdobou byla postavena v letech 1722–1729 podle projektu významného architekta italského původu Giovanniho Battisty Alliprandiho. Sousední objekt, ve svém jádru staršího původu, pozměněný však několika přestavbami, získal název v souvislosti s pobytem německého básníka Friedricha Schillera v roce 1791. K historii instituce více: Marcel Fišer: Galerie výtvarného umění v Chebu 1962–2022. GAVU Cheb, 2022.

2) Jednalo se o společný projekt s tehdejším Českým muzeem výtvarných umění (dnes GASK) a Moravskou galerií v Brně. Druhá výstava se uskutečnila ve spolupráci s první zmíněnou institucí.

3) Více o sbírkách ve vědeckých katalozích: Umění gotiky na Chebsku. GAVU Cheb, 2009. Marcel Fišer: Sbírka GAVU Cheb: umění 20. a 21. století. GAVU Cheb, 2021

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Andrea Sloupová

PhDr. Andrea Sloupová, Ph.D., vystudovala dějiny umění v Ústavu pro dějiny umění Filozofické fakulty UK v Praze. Ve své disertační práci, kterou zde završila postgraduální studia, se zabývala akvizičními strategiemi českých galerií v době normalizace. Působí na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity.

Doporučujeme

O konzervování, zelené dohodě i konzervatismu

O konzervování, zelené dohodě i konzervatismu

Michal Anděl  |  30. 9. 2024
Vesmír přináší v tomto čísle minisérii článků, které se zabývají různými aspekty konzervování. Toto slovo má různé významy, které spojuje...
Životní příběh Nicolase Apperta

Životní příběh Nicolase Apperta uzamčeno

Aleš Rajchl  |  30. 9. 2024
Snaha prodloužit trvanlivost potravin a uchovat je pro období nedostatku je nepochybně stará jako lidstvo samo. Naši předci jistě brzy...
Izotopy odhalují původ krovu z Notre-Dame

Izotopy odhalují původ krovu z Notre-Dame uzamčeno

Anna Imbert Štulc  |  30. 9. 2024
Požár chrámu Matky Boží v Paříži (Cathédrale Notre‑Dame de Paris) v roce 2019 způsobil ikonické památce velké škody. V troskách po ničivé pohromě...