i

Aktuální číslo:

2021/9

Téma měsíce:

Vzdělávání

Když pomoc zabíjí

 |  3. 5. 2021
 |  Vesmír 100, 284, 2021/5

Venčíme pejska a při tom najdeme opuštěné ptačí mládě. Jdeme mu na pomoc. Emočně silný moment – dost na to, abychom přehlédli, že našimi pokusy o „záchranu“ bezbranným opeřencům většinou škodíme.

Mláďata , která potkáte v parku a vyvolají ve vás potřebu je zachránit, totiž v naprosté většině nejsou ani „z hnízda vypadlá“, ani „opuštěná“. Že po vyvedení z hnízda během prvních dnů jen nemotorně hopkají, je zcela normální. A že rodičům trvá běžně půl hodiny, než najdou něco k snědku – a že to hledají někde jinde, než kde se nachází mládě – je v potravou chudém městském prostředí normální také. Vaše „záchrana“ mláděti jen ublíží.1)

Ale z čeho plyne ona potřeba „zachraňovat“? Podívejte se na mopslíka, venčeného v parku. Hlavička vůči tělu neúměrně přerostlá, očička veliká, nožičky kratinké. To buclaté stvořeníčko se o sebe ani samo nepostará… Co nám to připomíná? Dítě, ovšem.

Že vzhled domácích mazlíčků není estetická libůstka, ale kopíruje dětské rysy, není žádná novinka. Tento zavedený fakt najdete v každé učebnici o chování zvířat (včetně lidí) přinejmenším půl století. Jádrem pudla je 70 let staré tzv. Lorenzovo schéma (podle Konrada Lorenze, spolunositele Nobelovy ceny za odstartování vědy o chování, etologie). Jedním ze základních etologických vhledů bylo, že různé prvky chování lze pochopit jako reakce na tzv. klíčové podněty. Malý konipásek žadoní. Jeho akustické („pípání“) a vizuální (výstelka zobáčku) klíčové podněty spouštějí pečovatelské chování konipasa rodiče (mládě zahřívá, krmí a brání). Prostý a zásadní princip „podnět → chování“ umí vysvětlit i chování, které na první pohled nedává žádný smysl. Konipas totiž může vlastní potomstvo ignorovat a krmit kukačku.

Nyní vidíte 50 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Ekologie, Ornitologie
RUBRIKA: Glosy

O autorovi

Tomáš Grim

Prof. RNDr. Tomáš Grim, Ph.D., (*1973) vystudoval zoologii. V současné době se věnuje ptáčkaření na volné noze. Je spoluautorem a spolueditorem první slovenské Ornitologické príručky a spoluautorem knihy o kukačce, která vyšla ve čtyřech jazycích a získala cenu „Nejlepší ptačí kniha roku 2017“. Osobní stránky: www.tomasgrim.cz
Grim Tomáš

Doporučujeme

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada velkého pohasnutí Betelgeuze (Vesmír 100, 106, 2021/2) se zdá být více méně rozřešena. Důležitým klíčem byla pozorování povrchu hvězdy...
Převrácená výuka a nová role učitele

Převrácená výuka a nová role učitele

Zdeněk Hurák  |  6. 9. 2021
Co je a co určitě není převrácená výuka? Jaké jsou její cíle? Pokusím se vyvrátit několik oblíbených mýtů a nabídnu vlastní učitelské zkušenosti...
O myších (v podzemí) a lidech

O myších (v podzemí) a lidech uzamčeno

Radim Šumbera  |  6. 9. 2021
Čtenář dobrodružné literatury ví, že pro člověka a jeho žaludek byla důležitá velká zvířata, zejména savci. Vzpomeňme na lovce mamutů, indiány a...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné