Jak nakupujeme hříšné statky?
| 1. 2. 2017Někdy kupujeme zboží, které na nás může vrhnout nepříliš lichotivý pohled (přinejmenším od pokladních). Takové statky se proto snažíme zakrýt, snížit jejich významnost větším nákupem. Je třeba známo, že většina spotřebitelů kupujících pornografické časopisy si kupuje i něco k nim (jiné časopisy, bonbony), zatímco méně než třetina lidí, kteří si pořizující „běžné“ časopisy, společenské či pro hobby, si kupuje i něco dalšího.
Sean Blair a Neal J. Roese z Northwestern univerzity nově ukázali, že tyto strategie jsou subtilnější. Třeba v jednom pokusu si měli spotřebitelé představit, že kupují zásyp proti odéru nohou nebo lék proti průjmu, někteří z nich si zároveň měli pořídit i spodní prádlo. Nejtrapněji si připadali kupující léku proti průjmu a prádla. Spojení některých výrobků, zdá se, spíše znásobí trapnost celého okamžiku. Potvrdil to i reálný experiment, v němž si jedni studenti měli koupit lék proti nadýmání, jiní kondomy. Zároveň jim bylo nabídnuto, že koupí-li si k tomu i ubrousky či tělový olejíček, výzkumníci jim vše proplatí. Kupující kondomů přesto nabídky nevyužili. Takový nákup by totiž ještě více implikoval, že jsou sexuálními „zvrhlíky“, a byl pro ně trapnější. Z výzkumu zřetelně vyplývá, jak silně se snažíme působit dobře i v očích náhodných cizinců. Někdy to však může svést k tomu, že si nezbytnou věc či službu nepořídíme. Dopady na péči o zdraví pak mohou být kritické.
Journal of Consumer Research 40, 676–691, 2013/4
Ke stažení
- článek ve formátu pdf [296,93 kB]