Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola
i

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Někde mezi rychlou a pomalou vědou

 |  9. 1. 2017
 |  Vesmír 96, 52, 2017/1

Potřebuje náš akademický svět zpomalit? Je třeba začít kultivovat princip či dokonce etiku pomalosti? Nebo naše vědecké prostředí v jistém ohledu potřebuje naopak zrychlit?

Věda je v moderní době neodmyslitelnou součástí společenské dynamiky a také ji spoluutváří celá řada proměnných „ne-vědeckého“ charakteru. Zkoumáme-li vědecký provoz, musíme zohlednit historické kontexty, technologické prostředí i společenské podmínky, za nichž věda vzniká. Na pozadí různých „symptomů“ či „nemocí“ vědy lze poté vysledovat, jak do procesu vědeckého bádání vstupují zmiňované proměnné a jiné dobové a ideologické souvislosti.

Za jednu z nemocí vědy je dle několika výzkumů z anglofonních, ale i z dalších evropských zemí považován nárůst pracovní zátěže, stres, úzkost, uspěchanost, nedostatek času, vyčerpání, syndrom vyhoření.

Vědci zaznamenávají celkové „zrychlení“ akademického života, nespokojenost s pracovními podmínkami a s tím, že „toho máme pořád více“ (číst, psát, vyplňovat). Mnohdy trávíme více času nad reporty, administrativou a plánováním než nad samotným bádáním.

Příčin tohoto „zrychlení“ je řada: věda dnes ve většině disciplín znamená „velkou vědu“, ve které se ustavuje slepá logika ekonomicky měřitelné produktivity a růstu, důraz na vykazování výzkumu spíše než na jeho podstatu. Křečovitá posedlost málo jasnými pojmy jako je excelence, inovace a konkurenceschopnost ve vědních politikách a dramatické proměny publikační krajiny – vznik publikačních oligopolů, problém otevřeného přístupu – pak představují další zdroje celkové intenzifikace vědeckého života.

Postavu vědkyně či vědce solitéra bádající nad svým objektem nahradil vědecký tým, vědecký projekt, striktně daná evaluační a finanční struktura, opakované pokusy o rychlé propojení výzkumu s jeho aplikací a celým aparátem metrik, které do velké míry rozhodují, jak se dnes „účtuje“ vědecký výstup.

Mnoho empiricky podložených studií skutečně potvrzuje, že pryč je doba, kdy pověstná slonovinová věž, laboratoř či vědecký kabinet představovaly oázy neunáhlenosti, rozvahy, pomalé akumulace poznatků, dostatku času na psaní, čtení, debatování, přesvědčování, chybování, přepisování, přehodnocování, rozvádění, experimentování. Podobně jsou dle mnohých pryč doby, kdy byly univerzity a vědecké instituce klidnými místy „odpojenými“ od logiky růstu a sociálního zrychlení.

Nyní vidíte 23 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Věda a společnost
RUBRIKA: Eseje

O autorovi

Filip Vostal

Filip Vostal, Ph.D., (*1983) pracuje jako vědecký asistent ve Filosofickém ústavu AV ČR a přednáší na Anglo-americké univerzitě v Praze. V dubnu 2016 mu vyšla kniha Accelerating Academia: The Changing Structure of Academic Time v nakladatelství Palgrave Macmillan. V současnosti je řešitelem juniorského projektu Hledání ztraceného času: Epistemické implikace časového presu v současném českém akademickém prostředí, financovaného GA ČR. V roce 2016 obdržel Prémii Otta Wichterleho.
Vostal Filip

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...