i

Aktuální číslo:

2025/3

Téma měsíce:

Humor

Obálka čísla

Muzeum bratří Čapků

Příběh periferní instituce v padesátých letech
 |  8. 9. 2016
 |  Vesmír 95, 530, 2016/9
 |  Seriál: Cenzura, 8. díl (PředchozíNásledující)

Poúnorové střety kulturních i politicko-společenských vizí se do velké míry zrcadlí v pohledu na Karla Čapka. Tehdejší názorové spektrum, rozpínající se od nekritického přijímání Čapkova díla až po jeho naprosté odmítání, lze pozorovat nejen v dobové publicistice, ale také v koncepcích muzejních expozic.

Různé čapkovské diskurzy se promítly do podoby dvou literárních muzeí, která nabízela odlišný pohled na Karla Čapka a na jeho místo v literárním kánonu. První z těchto institucí je Památník národního písemnictví (PNP), který vznikl v roce 1953, byl pověřen vytvořením oficiálního muzea české literatury a zároveň měl dohlížet nad ideovou a metodologickou správností literárních muzeí po celé republice. Druhé pak představuje Muzeum bratří Čapků v Malých Svatoňovicích, které v roce 1947 založila Společnost bratří Čapků (SBČ) – organizace pečující o odkaz obou autorů, která se ve svých stanovách hlásila k prvorepublikovým demokratickým ideálům.

Příklon KSČ k tzv. ostrému kurzu v boji proti reakci, který se prosadil na podzim 1948, se projevil mj. četnými výzvami k revizi kulturního dědictví. Tato změna oficiální kulturní politiky vymezující se vůči první republice, nemohla neovlivnit pohled na dílo Karla Čapka. Proklamativně byla zavržena ta část Čapkova díla, jež se těchto tradic dotýkala, z knihoven mizely například Hovory s T. G. Masarykem. Kromě politicky zaměřené publicistiky ale byly ostatní Čapkovy tituly v knihovnách běžně dostupné.

Nyní vidíte 14 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Sociologie

O autorovi

Veronika Jáchimová

Mgr. Veronika Jáchimová, doktorandka Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., zabývá se literárními muzei v kontextu padesátých let 20. století. Přítomný text vychází ze studie „Mezi centrem a periferií. Osobnost a dílo Karla Čapka ve sporech o literární kánon po roce 1948“, publikované v monografii V obecném zájmu. Cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře, 1749–2014 (2015).
Jáchimová Veronika

Doporučujeme

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller?

Kdo byl Kosmas? A proč napsal první český bestseller? uzamčeno

Irena Jirků  |  3. 3. 2025
K výzkumu Kosmovy kroniky se po letech vrátil, protože – jak říká – dosud nenašel uspokojivou odpověď na základní otázku: Proč vůbec vznikla?...
Mají zvířata smysl pro legraci?

Mají zvířata smysl pro legraci?

Jaroslav Petr  |  3. 3. 2025
Umí se zvířata smát nebo aspoň usmívat? Mají smysl pro to, čemu my lidé říkáme humor? Pokud ano, jak se jejich schopnosti projevují a k čemu jsou...
Selský rozum u kulatého stolu

Selský rozum u kulatého stolu uzamčeno

Selský rozum rezonuje napříč společností jako jakýsi archetyp racionálního myšlení. Není to ale pouze rétorická figura, která se používá pro svůj...