Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1
i

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Muzeum bratří Čapků

Příběh periferní instituce v padesátých letech
 |  8. 9. 2016
 |  Vesmír 95, 530, 2016/9
 |  Seriál: Cenzura, 8. díl (PředchozíNásledující)

Poúnorové střety kulturních i politicko-společenských vizí se do velké míry zrcadlí v pohledu na Karla Čapka. Tehdejší názorové spektrum, rozpínající se od nekritického přijímání Čapkova díla až po jeho naprosté odmítání, lze pozorovat nejen v dobové publicistice, ale také v koncepcích muzejních expozic.

Různé čapkovské diskurzy se promítly do podoby dvou literárních muzeí, která nabízela odlišný pohled na Karla Čapka a na jeho místo v literárním kánonu. První z těchto institucí je Památník národního písemnictví (PNP), který vznikl v roce 1953, byl pověřen vytvořením oficiálního muzea české literatury a zároveň měl dohlížet nad ideovou a metodologickou správností literárních muzeí po celé republice. Druhé pak představuje Muzeum bratří Čapků v Malých Svatoňovicích, které v roce 1947 založila Společnost bratří Čapků (SBČ) – organizace pečující o odkaz obou autorů, která se ve svých stanovách hlásila k prvorepublikovým demokratickým ideálům.

Příklon KSČ k tzv. ostrému kurzu v boji proti reakci, který se prosadil na podzim 1948, se projevil mj. četnými výzvami k revizi kulturního dědictví. Tato změna oficiální kulturní politiky vymezující se vůči první republice, nemohla neovlivnit pohled na dílo Karla Čapka. Proklamativně byla zavržena ta část Čapkova díla, jež se těchto tradic dotýkala, z knihoven mizely například Hovory s T. G. Masarykem. Kromě politicky zaměřené publicistiky ale byly ostatní Čapkovy tituly v knihovnách běžně dostupné.

Nyní vidíte 14 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Sociologie

O autorovi

Veronika Jáchimová

Mgr. Veronika Jáchimová, doktorandka Ústavu pro českou literaturu AV ČR, v. v. i., zabývá se literárními muzei v kontextu padesátých let 20. století. Přítomný text vychází ze studie „Mezi centrem a periferií. Osobnost a dílo Karla Čapka ve sporech o literární kánon po roce 1948“, publikované v monografii V obecném zájmu. Cenzura a sociální regulace literatury v moderní české kultuře, 1749–2014 (2015).
Jáchimová Veronika

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...