Krajina je obrazem lidí
Vsí vedla jediná ubohá ulice, byl tu ubohý pivovar, ubohá koželužna, ubohá hospoda, ubohá stáj pro výměnu poštovních koní, ubohá kašna, všechna obvyklá zařízení zde byla ubohá. A byli tu i ubozí obyvatelé… Všichni zdejší lidé byli ubozí…
Charles Dickens, A Tale of Two Cities
S jistou nadsázkou, ovšem nepříliš vzdálenou od skutečnosti, lze prohlásit, že krajina je určitým obrazem lidí, kteří ji obývají. Kvality našeho okolí v nás rezonují. Člověk není s to trvale žít např. v prostředích zbědovaně rozdrásaných povrchovou těžbou, ve stínu neutěšené zraňující kulisy industriálních brownfields, v deprimujících a agresivních příměstských slumech a ani ve velkoměstských anonymních aglomeracích či amorfních meziměstských suburbiích. Soustavný dlouhodobý pobyt v těchto prostředích (bez vydatných, instinktivně naléhavě pociťovaných ozdravných relaxačních odskočení jinam) by se neobešel bez újmy na zdravotním, psychickém, ale i etickém stavu každého takto existujícího jednotlivce. Lze dokonce vyslovit myšlenku, že je život v těchto stresujících prostředích spojen s postupným odlidšťováním člověka. Asi není náhoda, že např. v severočeské pánvi, kde je krajina nejvíce znásilněná – „rozvrácená“ –, bývají rozvrácenější i lidské vztahy.
A naopak. Krásné, harmonické a zdravé krajiny podporují svojí obdivuhodnou relaxační schopností zachování životní rovnováhy a integrity našeho celkového zdraví; a co více: i zdravého chování a jednání. Esteticky jednolitá či vysoce členěná a pestrá krajina, a zejména její fragmenty obzvláště obdařené geniem loci, působí jako pokladnice po věky kumulovaných krás a nepřeberný zdroj tvůrčí inspirace.