Aktuální číslo:

2020/7

Téma měsíce:

Klimatické změny

Digitální písmolijna

 |  7. 3. 2013
 |  Vesmír 92, 182, 2013/3

Když dnes typografové testují vizuální kvalitu a funkčnost nové písmové abecedy, cvičně si vedle sebe vytisknou odstavce textů v různých evropských jazycích, které jsou zapisovány latinkou. Vedle latinského textu vloží úryvky v češtině, polštině, a pak třeba také v katalánštině, estonštině nebo velštině.

V ideálním případě by odstavce měly tvořit jednolitou šedou plochu bez tmavých fleků a bílých řek, které vznikají kvůli příliš velkým a nevyváženým mezerám mezi slovy nebo kvůli špatným modelacím písmového fontu. Fragmenty vysázených latinských textů vypadají vždy nejlépe; latinská písmová abeceda byla pro tento jazyk vytvořena a po staletí se kultivovala. Naproti tomu pasáže polského textu kvůli častým spřežkám vytváří nepravidelné vizuální zhuštění a hrudky. Opatrně a poučeně je třeba vytvářet diakritiku pro novou abecedu tak, aby to odpovídalo lokálním zvyklostem jazykového zápisu, ale také aby na řádcích a v ploše textu nevznikaly skvrny a mapy. Když se jeden ze studentů typografie pražské VŠUP, Radek Sidun, zabýval složitou otázkou digitalizace diakritiky evropských jazyků, jako zkušební české věty, kde jsou zastoupena všechna písmena s diakritikou, zvolil tzv. pangramy:

Příšerně žluťoučký kůň úpěl ďábelské ódy. Hleď, toť přízračný kůň v mátožné póze šíleně úpí. Zvlášť zákeřný učeň s ďolíčky běží podél zóny úlů. Loď čeří kýlem tůň obzvlášť v Grónské úžině. Ó, náhlý déšť již zvířil prach a čilá laň teď běží s houfcem gazel k úkrytům.

Vytvořit vizuálně harmonický řádek z těchto sousloví je mnohem obtížnější, než z podobně nesmyslného výplňového textu v latině:

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisici elit, sed eiusmod tempor incidunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquid ex ea commodi consequat. Quis aute iure reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Nyní vidíte 39 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Lada Hubatová Vacková

Lada Hubatová-Vacková, Ph.D., (*1969) je historička umění. Přednáší na Vysoké škole umělecko-průmyslové. Zabývá se dějinami umění a designu 19. a 20. století. V současnosti pracuje na výzkumném projektu nazvaném „Aspekt a abstrakce: souvislosti obrazové reprezentace v přírodních vědách a dekorativním umění v letech 1850–1914“ (GA ČR 2506/07/gr).

Doporučujeme

O mariánském sloupu, který se nevrátil na Staroměstské náměstí

O mariánském sloupu, který se nevrátil na Staroměstské náměstí

Eliška Fulínová  |  18. 7. 2020
Instalace neúplné kopie mariánského sloupu na pražské Staroměstské náměstí přišla ironií osudu ve zjitřené době, kdy se na různých místech po...
Na staré zkušenosti nezapomínejme

Na staré zkušenosti nezapomínejme

Eva Bobůrková  |  13. 7. 2020
Vladimír Vonka je uznávaný virolog v Česku i ve světě. Ač brzy oslaví devadesáté narozeniny, stále se věnuje vědě, konkrétně vývoji...
Komu se nelení…

Komu se nelení…

Petr Pokorný  |  13. 7. 2020
Jsou-li nějaké změny příliš pomalé, lidé je v subjektivním čase svých životů skoro nevnímají. Stačí se ale podívat na staré krajinomalby či...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné