Aktuální číslo:

2021/9

Téma měsíce:

Vzdělávání

Kniha kouzel

Slavná Hofstadterova kniha konečně v českém překladuD. R. Hofstadter: Gödel, Escher, Bach – Existenciální gordická baladaArgo/Dokořán, Praha 2012
 |  10. 1. 2013
 |  Vesmír 92, 51, 2013/1
 |  Seriál: Gödel, Escher, Bach, 2. díl (PředchozíNásledující)

Poté co jsem minule (Vesmír 91, 746, 2012/12) splnil slib a napsal něco k českému překladu slavné Hofstadterovy knihy Gödel, Escher, Bach – Existenciální gordická balada1) (dál již jen GEB), je vhodná doba, abych se zastavil u jednoho z mých oblíbených témat tohoto díla.

Velmi dobře si vzpomínám, jak nás v kruhu několika přátel (mezi nimi Zdeněk Neubauer a Jiří Fiala) Hofstadterova kniha uchvátila ihned poté, co se k nám někdy během roku 1980 jeden její exemlář podloudně dostal.2) Byla pro nás zjevením, a ani jsme netušili, že se na Západě stala ihned bestsellerem (to by nás nejspíš odradilo), takže jsme se mohli tehdy cítit tak trochu i jako objevitelé.3) Musím přiznat, že jak tak dnes po letech knihou listuji, moje euforie se již malinko vytratila; je to – paradoxně – jedna z nevýhod dnešního relativně snadného přístupu k zahraniční literatuře. A navíc se takové věci jako kolektivní systémy či emergence mezitím staly takřka banalitou.

Co nás vlastně tehdy na GEB tolik okouzlilo? V první vrstvě asi totéž, co okouzlí nové a předchozím čtením neovlivněné čtenáře: odlehčený, vtipný, až humorný styl, překypující jazykovými a grafickými hříčkami a triky; navíc i s (dů)vtipnými fiktivními dialogy. Hofstadterův styl můžeme mít za nezávazné a vědecky lehce povrchní hraní, avšak záhy odhalíme druhou z mnoha vrstev knihy: neocenitelné metafory a inspirace, bez jakých by věda degenerovala. Ukazuje se, že ani věda ani filozofie nemusejí být tak nezáživné, jak si myslí ti, kdo si pletou serióznost s nezáživností.

Zdá se ovšem, že sám Hofstadter (a s ním i čeští překladatelé) na GEB především oceňují třetí vrstvu: že se zde podařilo hlouběji porozumět lidskému vědomí a inteligenci (s. 804).4) Pravda, v tomto směru se vynořily zajímavé a inspirativní souvislosti, byl bych však opatrnější ihned mluvit o hlubšímu porozumění. Zde bych se přece jen zastavil u zmíněných hříček a triků.

Nyní vidíte 13 % článku. Co dál:

Jsem předplatitel, mám plný přístup
Jsem návštěvník
Chci si přečíst celé číslo
Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru. Více o předplatném
OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Fyzika
RUBRIKA: Nad knihou

O autorovi

Ivan M. Havel

Doc. Ing. Ivan M. Havel, CSc., Ph.D., (11. 10. 1938 – 25. 4. 2021) po vyloučení z internátní Koleje krále Jiřího pro „buržoazní původ“ dokončil základní školu v Praze a poté se vyučil jemným mechanikem. Později však večerně vystudoval střední školu a večerně také automatizaci a počítače na Elektrotechnické fakultě ČVUT (1961–1966). V letech 1969 až 1971 postgraduálně studoval na Kalifornské univerzitě v Berkeley, kde získal doktorát v matematické informatice. Po návratu se v Ústavu teorie informace a automatizace ČSAV zabýval teorií automatů. Z politických důvodů musel ústav v roce 1979 opustit a až do roku 1989 se živil jako programátor v družstvu invalidů META. Nespokojil se však s prací pro obživu. Organizoval bytové semináře, věnoval se samizdatové literatuře. Po sametové revoluci od listopadu 1989 do června 1990 působil v Koordinačním centru Občanského fóra. V polovině roku 1990 se stal spoluzakladatelem a prvním ředitelem transdisciplinárního pracoviště Centra pro teoretická studia UK a AV ČR. Nadále se zabýval kybernetikou, umělou inteligencí a kognitivní vědou, v souvislosti s transdisciplinaritou jej zajímala komplexita, emergentní jevy, vznik vědomí. V roce 1992 se habilitoval v oboru umělá inteligence. Do roku 2018 přednášel na MFF UK. Od srpna 1990 do konce roku 2019 byl šéfredaktorem časopisu Vesmír. Stejně jako v CTS i zde svou zvídavostí i šíří zájmů propojoval vědce, filosofy, umělce. Editoriály, které psal do Vesmíru, daly vznik knihám Otevřené oči a zvednuté obočí, Zvednuté oči a zjitřená myslZjitřená mysl a kouzelný svět. (Soupis významnějších publikací)
Havel Ivan M.

Doporučujeme

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada velkého pohasnutí Betelgeuze (Vesmír 100, 106, 2021/2) se zdá být více méně rozřešena. Důležitým klíčem byla pozorování povrchu hvězdy...
Převrácená výuka a nová role učitele

Převrácená výuka a nová role učitele

Zdeněk Hurák  |  6. 9. 2021
Co je a co určitě není převrácená výuka? Jaké jsou její cíle? Pokusím se vyvrátit několik oblíbených mýtů a nabídnu vlastní učitelské zkušenosti...
O myších (v podzemí) a lidech

O myších (v podzemí) a lidech uzamčeno

Radim Šumbera  |  6. 9. 2021
Čtenář dobrodružné literatury ví, že pro člověka a jeho žaludek byla důležitá velká zvířata, zejména savci. Vzpomeňme na lovce mamutů, indiány a...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné