Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Zdánlivá přítomnost

 |  12. 5. 2005
 |  Vesmír 84, 245, 2005/5

V minulém čísle Vesmíru jsem se zmínil o pozoruhodném nesouladu mezi časem subjektivních prožitků a časem, který neurovědci zaznamenávají s přesností na milisekundy při svých experimentech s děním na prahu lidské vnímatelnosti. Vše nasvědčuje tomu, že co má příliš krátké trvání, nemá do našeho vědomí přístup, a co je těsně nad prahem vnímatelnosti, je rozmanitě deformováno, přeskupeno a poslepováno. Tím je zpochybněna možnost přesného poměřování vnějšího času hodin s vnitřním časem přímých prožitků. 1)

Na rozdíl od vnějšího času, u něhož si můžeme představovat libovolně jemná měřítka, lze „jemnost“ vnitřního času hledat jedině v prožitku okamžité přítomnosti. Zastavte se a chvilku se pozorujte, jaké to je být právě teď! Co je to vůbec „teď“? 2) Představit si sebe bez „teď“ neumíme, je stále s námi, i když se jeho obsah ustavičně vysmekává, jsa vytlačován vždy dalším, novějším obsahem.

Psychologové, fenomenologové i mnozí neurovědci se shodují v tom, že k aktuální, právě prožívané přítomnosti nelze přiřadit bezrozměrný matematický bod na časové ose, ale ani nějaký definovaný interval o určité délce. Americký psycholog William James hovoří o zdánlivé přítomnosti („specious present“) s tratícími se okraji („vanishing fringes“). 3) Zakladatel filozofické fenomenologie Edmund Husserl a po něm mnozí další filozofové rozlišují tři dimenze vědomé přítomnosti: primární impresi, retenci a protenci. 4) Představte si, že hledíte na nějaký předmět (nebo nasloucháte tónu nebo pociťujete bolest). V primární impresi předmět evidujete v jeho souběhu se samotným aktem tohoto vnímání. Zároveň však týž předmět vnímáte ve světle právě uplynulého aktu vnímání (retence, podržení) stejně jako ve světle právě přicházejícího aktu vnímání (protence, předjímání). Je toho trochu moc na to, abychom mluvili o přítomnosti jako o matematickém bodu.

Výrazy „právě uplynulý“ a „právě přicházející“ naznačují tři rysy retence a protence: bezprostřednost, plynulost a vytrácení. Bezprostřednost znamená, že retence je něco jiného než vybavování si něčeho z hloubi paměti a protence není nějaká fantazijní imaginace budoucího – retence i protence jsou totiž pevně svázány s prožitkem přítomnosti. Plynulost znamená, že obému chybí nějaká rozpoznatelná vnitřní struktura. Konečně vytrácení odpovídá tomu, že neexistují ostré hranice retence do minula a protence do budoucna, v obou směrech má přítomnost jen zamlžený horizont.

Je tu ovšem něco důležitého. Přes uvedené formální podobnosti mezi retencí a protencí je prožitek přítomnosti výrazně asymetrický: právě minulé se vyznačuje jistou určitostí, je již aktualizováno, kdežto právě přicházející je neurčité, má kontingentní charakter. Nemá-li prožívaná přítomnost délku, má aspoň polaritu.

Doposud jsem mluvil o prožívané přítomnosti očima jednoho prožívajícího subjektu. Otevírá se však jiná otázka: máme všichni shodnou přítomnost? To lze chápat dvěma způsoby, jednak zda sdílíme povahu jejího retenčně-protenčního rozpětí, jednak zda jsme vzájemně synchronizováni vzhledem k nějakému objektivnímu času, čili zda máme jedno společné světové „teď“. První otázka se mi zdá méně zajímavá, dovedu si snadno představit, že někdo má „užší“ rozpětí přítomnosti, někdo „širší“. Pravda, tato představa má filozofické důsledky: již před sto lety J. M. E. McTaggard 5) z takové možnosti odvodil nereálnost času s objektivní přítomností, minulostí a budoucností (různost rozpětí přítomnosti stačí, aby to, co pro jednoho je stále ještě teď, pro druhého bylo již minulé).

Jak se to však má s možností (alespoň hrubé) synchronizace? V tomto čísle na s. 278 píše Jiří Fiala o problému synchronizace ve fyzickém světě, který byl (snad) jednou z motivací Einsteinových a Poincarého úvah o relativitě času. V teorii relativity jde o závislost času na pohybu vztažné soustavy (čili na pohybu pozorovatele), jde tedy o čas „relativně“ objektivní. V našem kontextu jde o otázku jen zdánlivě podobnou: zda je vůbec možné hovořit o vztahu subjektivního „teď“ jedné osoby se subjektivním „teď“ osoby druhé.

Sedím pohodlně v křesle a pozoruji naši kočku (nevím, jak je to s jinými kočkami, ale ta naše vědomí). Je právě na stole a snaží se shodit tužku. Zdalipak máme společné „teď“? Co když její „teď“ je někdy jindy než moje „teď“ (podobně jako její „tady“ je někde jinde než moje „tady“: její je na stole, moje je tady)?

Možná že její „teď“ předbíhá moje „teď“, třeba už tužku shodila a rozhlíží se, co teď. Stačí jen čekat, až se moje „teď“ posune o kousek v čase, až tužka bude shozena a kočka se bude rozhlížet. Anebo naopak, moje teď předbíhá „teď“ kočky, v němž ona teprve skáče na stůl. Jak ověřit, zda moje „teď“, jak se tak sune rychlostí času kamsi do budoucna, je moje vlastní, soukromé „teď“, anebo zda je společné pro všechny a všechno – „teď“ kočky, „teď“ stolu, „teď“ moje. Sdílené, veřejné „teď“.

Poznámky

1) Srov. též Vesmír 80, 363, 2001/7.
2) Souvisí s tím i „právě zde“, viz J. Fiala, Vesmír 70, 710, 1991/12
3) W. James: Principles of Psychology, Dover, New York 1898/1988.
4) E. Husserl: Přednášky k fenomenologii vnitřního časového vědomí (překl. V. Špalek, W. Hansel), Ježek, Praha 1996. Viz též J. Sokol: Rytmus a čas, OIKOYMENH, Praha 1996, kap. 5.7.
5) J. M. E. McTaggart: The unreality of time, Mind 17, 457–474, 1908.

Ke stažení

RUBRIKA: Úvodník

O autorovi

Ivan M. Havel

Doc. Ing. Ivan M. Havel, CSc., Ph.D., (11. 10. 1938 – 25. 4. 2021) po vyloučení z internátní Koleje krále Jiřího pro „buržoazní původ“ dokončil základní školu v Praze a poté se vyučil jemným mechanikem. Později však večerně vystudoval střední školu a večerně také automatizaci a počítače na Elektrotechnické fakultě ČVUT (1961–1966). V letech 1969 až 1971 postgraduálně studoval na Kalifornské univerzitě v Berkeley, kde získal doktorát v matematické informatice. Po návratu se v Ústavu teorie informace a automatizace ČSAV zabýval teorií automatů. Z politických důvodů musel ústav v roce 1979 opustit a až do roku 1989 se živil jako programátor v družstvu invalidů META. Nespokojil se však s prací pro obživu. Organizoval bytové semináře, věnoval se samizdatové literatuře. Po sametové revoluci od listopadu 1989 do června 1990 působil v Koordinačním centru Občanského fóra. V polovině roku 1990 se stal spoluzakladatelem a prvním ředitelem transdisciplinárního pracoviště Centra pro teoretická studia UK a AV ČR. Nadále se zabýval kybernetikou, umělou inteligencí a kognitivní vědou, v souvislosti s transdisciplinaritou jej zajímala komplexita, emergentní jevy, vznik vědomí. V roce 1992 se habilitoval v oboru umělá inteligence. Do roku 2018 přednášel na MFF UK. Od srpna 1990 do konce roku 2019 byl šéfredaktorem časopisu Vesmír. Stejně jako v CTS i zde svou zvídavostí i šíří zájmů propojoval vědce, filosofy, umělce. Editoriály, které psal do Vesmíru, daly vznik knihám Otevřené oči a zvednuté obočí, Zvednuté oči a zjitřená myslZjitřená mysl a kouzelný svět. (Soupis významnějších publikací)
Havel Ivan M.

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...