Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola

Aktuální číslo:

2025/1

Téma měsíce:

Exploze

Obálka čísla

Ke kritice CD-ROM „Australis“

 |  1. 3. 2002
 |  Vesmír 81, 143, 2002/3

Multimediální CD-ROM „Australis“ je rozsáhlé dílo encyklopedického charakteru, na němž se podílelo množství vzájemně nezávislých autorů – scenáristé mnoha zaměření, přírodovědci, specialisté na zvuk i počítačoví odborníci, kteří byli ve zběžném spojení jen přes osobu hlavního režiséra a editora Z. Sládka. Obsahově náročný a technicky složitý obsah disku byl od počátku na hranici zvládnutelnosti kolektivu, který se po dlouhém náboru ke spolupráci uvolil a na který je také nutno vztahovat zdar či neúspěch díla.

Korporativní kritika M. Veselého, I. H. Tufa a T. Grima je zaměřena na biologicky orientované součásti CD, v nichž se žel vyskytují četné nedostatky, zejména při popisu některých ze 3000 fotografií, jimiž se Z. Sládek snažil toto všeobsáhlé dílo oživit. Scenárista měl od začátku velké potíže při obstarávání základních informací na domácích vědeckých institucích a při zapojování autorů odborných statí. Na velkou překážku narazil zejména při identifikaci početných biologických objektů fotografovaných během dlouhých cest australským terénem. Mnoho přizvaných odborníků dříve nebo později spolupráci odřeklo z důvodů věcných, časových i technických. 1) Z. Sládek si byl svých limitů vědom a vytrvale sháněl další pomoc v oborech botanické a zoologické taxonomie. Přes odmítnutí v odborných institucích se odvážil vstoupit na křehký led a dopustil se tak biologických omylů.

Z podstaty multimediálního CD-ROM však vyplývá nebývalá obrazová a zvuková návaznost všech obsažených objektů. Lituji proto, že nikdo ze zainteresovaných spoluautorů nedokázal scenáristovi a režisérovi účinně pomoci, a to ani po sestavení pracovní verze celého programu. Jednou z příčin byla jistě i okolnost, že složitý počítačový program jsme si doma na středně výkonném počítači nedovedli ani spolehlivě otevřít. Nedostali jsme se proto k prověření rozsáhlého obrazového materiálu, revizi popisek a případnému vyřazení neidentifikovatelných obrázků. I když přísná kritika M. Veselého, I. H. Tufa a T. Grima zatím ušetřila souhrnné odborné statě, jichž jsem autorem, beru na sebe spoluvinu za nedokonalosti v návazných biologicky a ekologicky orientovaných oddílech.

Nicméně si myslím, že pionýrský počin multimediálního CD ROM „Australis“ není marný a že jej v dalším vydání lze úspěšně revidovat vyhledáním dalších odborníků, kteří žel při prvním kroku chyběli. Producentům bych přál, aby se k spolupráci dali přemluvit i výše jmenovaní recenzenti.

Poznámky

1) Sám jsem se – po zkušenostech botanického poradce v afrických expedicích – ujal jen textového zpracování vývoje květeny a hlavních čeledí Austrálie.

Ke stažení

O autorovi

Jan Jeník

Prof. Ing. Jan Jeník (*1929) studoval na ČVUT a UK v Praze. Učí na Přírodovědecké fakultě UK a Lesnické fakultě ČZU, pracuje na částečný úvazek v AV ČR. Působil také v ČSAV a na zahraničních univerzitách. Zabývá se horskými, lesními a tropickými ekosystémy. Teorií anemo-orografických systémů vysvětlil centra biodiverzity v pohořích.

Doporučujeme

Exploze, které tvoří

Exploze, které tvoří uzamčeno

Supernovy vytvářejí v mezihvězdném prostředí bubliny. V hustých stěnách bublin vznikají hvězdy. A to, co začalo výbuchem, končí hvězdou.
Mrtví termiti odpovídají na evoluční otázky

Mrtví termiti odpovídají na evoluční otázky uzamčeno

Aleš Buček, Jakub Prokop  |  6. 1. 2025
Termiti představují odhadem čtvrtinu globální biomasy suchozemských členovců. Naší snahou je pochopit, jak dosáhli ekologického úspěchu, jak se...
Objev země Františka Josefa

Objev země Františka Josefa

Zdeněk Lyčka  |  6. 1. 2025
Soukromá rakousko-uherská polární výprava v letech 1872–1874 nedosáhla zamýšleného cíle, jímž bylo proplout Severní mořskou cestou a případně...