Vesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná školaVesmírná škola

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Nepřirozené zvíře

 |  5. 12. 2000
 |  Vesmír 79, 663, 2000/12

Představme si kterýkoliv přirozený jazyk – třeba češtinu –, jako by to byl živý tvor (však se také říká: „živý“ jazyk). Hle, jak pozoruhodný je to tvor: jeho sídlem jsou naše mozky, jeho prostředím je lidská komunita a jeho tématem je svět. Přitom si žije nejméně ve třech časech: jednak v čase každé konkrétní řečové epizody (promluvy a poslechu), 1) jednak v čase, v němž si každý jednotlivec osvojuje a udržuje své jazykové dovednosti, a konečně v čase, v němž dochází k historickému vývoji jazyka jako diachronické entity. Tedy v sekundách, letech a staletích. Mluvím čistě jen o jeho „vnějších“ časech, nikoliv o těch, které může vyjadřovat.

Pokud se vám metafora jazyka jako živého tvora zdá poněkud přehnaná, nevadí. Ona nás totiž přivádí k závažnější otázce: Do jaké míry lze něco takového jako jazyk považovat za předmět přírodní vědy? Nic nového pod sluncem: pod čerstvým vlivem Darwinovy teorie formuloval již v šedesátých letech 19. století německý jazykovědec, slavista a trochu i botanik August Schleicher (který předtím strávil několik let i na pražské univerzitě) svou představu jazyků jako organizmů, na něž se, stejně jako na rostliny a živočichy, vztahuje darwinistická evoluce. 2)

Jazyk – například čeština –, co by to mohlo být za „organizmus“? 3) Zkusme pohledět na jazyk jako na svébytný systém, jako na něco víc než jednu z mnoha selekčně výhodných vlastností jednotlivců či skupin hominidů (jak o tom píše David Storch, Vesmír 79, 678, 2000/12). Míním tím čistě jen změnu úhlu pohledu, nechci oddělovat jazyk od jeho uživatelů.

Jazyk jako vyvíjející se systém má řadu složek – nejen gramatiku a slovní zásobu, ale třeba i návyky příslušné jazykové komunity; to vše je časově a geograficky proměnlivé, něco více, něco méně. Jazyk si vynalezl obdivuhodně chytré nástroje, které mluvčímu umožňují jednou snadno vyjádřit složité dějové vztahy, jindy jeho vlastní postoje k věcem, jednou mu dovolují mluvit o tom, co je mimo horizont aktuální skutečnosti, jindy dokonce do této skutečnosti aktivně zasahovat. Takovým chytrým nástrojem je například kondicionál, umožňující mluvit o podmínkách, které třeba ani nenastaly („Kdybych to byl býval věděl, jistě bych utekl.“), nebo na schopnost vyjádřit slib („Najdu ti ženu.“) či prosbu („Pojď se mnou na lov!“). Není divu, že s jistou dávkou představivosti lze ty či ony nástroje jazyka spojit i s konkrétními selekčními výhodami pro ty, kteří se je naučí užívat.

Ony výše zmíněné tři časy odpovídají třem úrovním, na nichž lze popisovat různé jazykové děje. Důležité je, že mezi těmito úrovněmi dochází k rozmanitým vzájemným interakcím a závislostem. Příklad: na jedné straně každá konkrétní promluva respektuje (v jisté míře) gramatiku, slovník a návyky daného jazyka, na druhé straně se však tato gramatika, slovník a návyky během času vyvíjejí pod kumulovaným (a asi těžko obecně popsatelným) vlivem mnoha konkrétních promluv v rámci jazykové komunity. Podobně u jednotlivce: jeho konkrétní promluvy (či poslechy) jsou závislé na jeho jazykové dovednosti, a ta se zase mění vlivem jeho dlouhodobější jazykové zkušenosti.

Bereme-li v úvahu takovéto interakce mezi jazykovými úrovněmi, lze si pak jazyk představit – slovy kybernetiků – jako jeden složitý mnohaúrovňový dynamický systém. Chytré nástroje jazyka (jako například kondicionál) nevznikají jen na jedné z úrovní, nýbrž jsou emergentním produktem meziúrovňových interakcí v rámci celého systému. Stejně jako u živých organizmů. Opravdu stejně?

Existují důležité rozdíly, uvedu jen jeden. Dění v některých úrovních jazyka jako systému je v rukou vědomých a intencionálních bytostí, totiž nás, uživatelů jazyka, kteří volíme – záměrně –, co chceme vyjádřit i jak to chceme vyjádřit. Navíc se můžeme – záměrně nebo nezáměrně – občas trochu odchýlit od návyků, slovníku, ba i gramatiky jazyka. Takto každý svým dílem – nezáměrně – můžeme ovlivňovat i vývoj jazyka. Příklady vidíme kolem sebe a jsou spíše negativní.

Ani to ještě není vše. Co když někteří uživatelé toto vše vědí a rozhodnou se toho využít – teď už záměrně – k přímému působení na jazyk jako celek? Tato otázka nás posouvá do oblasti politiky, moci, dobrých úmyslů a dobrého citu. To již asi není téma pro přírodní vědu.

Lze jistě klást další otázky. Je bytost zvaná jazyk přírodním jevem, nebo jde o lidský výtvor? Hned vidíme, že rozlišování věcí či dějů na přirozené a nepřirozené (umělé, dohodnuté, vymyšlené) může jít skrze tyto věci a děje, pokud je vůbec možné.

Poznámky

1) Pro jednoduchost zde neuvažuji psaní a čtení.
2) A. Schleicher: Die Darwinsche Theorie und die Sprachwissenschaft, Výmar 1863. (Srov. též. E. Cassirer: Filosofie symbolických forem I Jazyk, OIKOYMENH, Praha 1996, s. 114n).
3) Uvozovkami řeším nedostatek místa k úvaze, zda o organizmech lze mluvit i mimo biologický diskurs (k tomu viz A. Markoš: Tajemství hladiny, Nakl. Vesmír, Praha 2000, s. 217n).

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Různé
RUBRIKA: Úvodník

O autorovi

Ivan M. Havel

Doc. Ing. Ivan M. Havel, CSc., Ph.D., (11. 10. 1938 – 25. 4. 2021) po vyloučení z internátní Koleje krále Jiřího pro „buržoazní původ“ dokončil základní školu v Praze a poté se vyučil jemným mechanikem. Později však večerně vystudoval střední školu a večerně také automatizaci a počítače na Elektrotechnické fakultě ČVUT (1961–1966). V letech 1969 až 1971 postgraduálně studoval na Kalifornské univerzitě v Berkeley, kde získal doktorát v matematické informatice. Po návratu se v Ústavu teorie informace a automatizace ČSAV zabýval teorií automatů. Z politických důvodů musel ústav v roce 1979 opustit a až do roku 1989 se živil jako programátor v družstvu invalidů META. Nespokojil se však s prací pro obživu. Organizoval bytové semináře, věnoval se samizdatové literatuře. Po sametové revoluci od listopadu 1989 do června 1990 působil v Koordinačním centru Občanského fóra. V polovině roku 1990 se stal spoluzakladatelem a prvním ředitelem transdisciplinárního pracoviště Centra pro teoretická studia UK a AV ČR. Nadále se zabýval kybernetikou, umělou inteligencí a kognitivní vědou, v souvislosti s transdisciplinaritou jej zajímala komplexita, emergentní jevy, vznik vědomí. V roce 1992 se habilitoval v oboru umělá inteligence. Do roku 2018 přednášel na MFF UK. Od srpna 1990 do konce roku 2019 byl šéfredaktorem časopisu Vesmír. Stejně jako v CTS i zde svou zvídavostí i šíří zájmů propojoval vědce, filosofy, umělce. Editoriály, které psal do Vesmíru, daly vznik knihám Otevřené oči a zvednuté obočí, Zvednuté oči a zjitřená myslZjitřená mysl a kouzelný svět. (Soupis významnějších publikací)
Havel Ivan M.

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...