Aktuální číslo:

2021/9

Téma měsíce:

Vzdělávání

BORIS TITZL: Postižený člověk ve společnosti – hledání počátků

Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze 1998, 120 stran, náklad a cena neuvedeny
 |  5. 6. 1999
 |  Vesmír 78, 344, 1999/6

Přední český odborník na speciální pedagogiku, tedy výuku a výchovu postižených dětí, v úvodu říká: Postižení, nemoc, slabost všeho druhu jsou nejen protipóly ne-postižení, zdraví a síly, ale ve své komplementaritě jsou součástí lidského údělu... Teilhard de Chardin napsal, že jde o něco jako zlo růstu, dokonce že i postižení jsou padlí na poli cti a představují daň, kterou lidstvo platí za pokrok. To vede k neblaze pasivnímu přístupu a kontrastuje s výrokem Thomasovým: V budoucnu čeká lidstvo jednosměrná cesta k lepšímu. I když naděje na ozdravení lidského rodu je spojena s nežádoucími etickými konotacemi, v individuálních případech tělesně či duševně postižených je kritickým bodem lidské vcítění a lidská pomoc. Vztahy mezi postiženou menšinou a nepostiženou většinou se vyznačují jistým napětím, jehož řešení patří k základním paradigmatům lidského údělu.

Prehistorie lidského postižení je zpracována přístupně a poučně, vychází z archeologického výzkumu v Dolních Věstonicích. Rozebírá nejvýznamnější paleopatologické nálezy a cituje literární prameny. Paleopatologické nálezy se týkají hlavně koster, zejména lebky či páteře. Patrné bývají následky poranění, ale i projevy zánětů a nádorů. Příznačné jsou už Odinovy výroky z Eddy: Nikdo není tak dobrý, aby chyby neměl, ni špatný tak, aby se k ničemu nehodil.

V historickém pohledu jsou jímavé například údaje o názorech na homosexualitu ve starém Řecku a Římě. Už v dávných dobách ale existovala reflexe sociálněpedagogická. Rozbor počátků vztahu lidské společnosti k postiženým je poučný a měl by být východiskem pro ty, kteří jsou před úkol lidské péče o postižené postaveni. Vytváření základů dnešního sociálněpedagogického snažení ukazuje, že starověk byl k postiženým krutý, a to se historie v autorově přehledu omezila na doby nejstarší.

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání
RUBRIKA: Nad knihou

O autorovi

Vratislav Schreiber

Prof. MUDr. Vratislav Schreiber, DrSc., (*1924) vystudoval Lékařskou fakultu UK v Praze. Podílel se na studiu hormonu TRH a oxidu dusnatého. Pod jeho vedením vyšla monografie o stresu. Je zakládajícím členem Učené společnosti ČR a předsedou České endokrinologické společnosti. Byl prvním, kdo dostal cenu Praemium Bohemiae. V roce 2003 mu prezident republiky udělil medaili Za zásluhy.

Doporučujeme

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada zhasínající hvězdy vyřešena

Záhada velkého pohasnutí Betelgeuze (Vesmír 100, 106, 2021/2) se zdá být více méně rozřešena. Důležitým klíčem byla pozorování povrchu hvězdy...
Převrácená výuka a nová role učitele

Převrácená výuka a nová role učitele

Zdeněk Hurák  |  6. 9. 2021
Co je a co určitě není převrácená výuka? Jaké jsou její cíle? Pokusím se vyvrátit několik oblíbených mýtů a nabídnu vlastní učitelské zkušenosti...
O myších (v podzemí) a lidech

O myších (v podzemí) a lidech uzamčeno

Radim Šumbera  |  6. 9. 2021
Čtenář dobrodružné literatury ví, že pro člověka a jeho žaludek byla důležitá velká zvířata, zejména savci. Vzpomeňme na lovce mamutů, indiány a...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné