Aktuální číslo:

2018/10

Téma měsíce:

Navigace

Nevědomí bez vědomí

 |  5. 5. 1997
 |  Vesmír 76, 298, 1997/5

Říká se, že astronauti i kosmonauti viděli podivné úkazy na nebi proto, že jejich vědomí bylo spoutáno racionalitou měřicích a řídicích systémů natolik, že nevědomí mělo volné ruce a mohlo bez zábran promítat do vědomí své obrazové obsahy. A zřejmě proto, že to byli slušní lidé, ukazovaly se jim věci pěkné a pozoruhodné. Po tisíciletí bylo nevědomí pod kontrolou – tabu, iniciace, rituály, náboženství atd. – a nezbylo mu než sloužit. Aby se těchto tmářských praktik zbavilo a osvobodilo se, vnuklo nevědomí na počátku tohoto století vtipné řešení bez humoru: racionální kontrolu sebe sama. Odhoďte všechna tabu, buďte svobodní a řiďte se jen čistým rozumem. Svět ovládly vidiny zářných zítřků: tisíciletých říší, věčných beztřídních společností a tržních mechanizmů na řešení všech problémů. A vědomí spoutané ideologiemi uvolnilo konečně cestu nevědomí. Podle toho to také vypadalo a vypadá.

Zbyšek Sion patří ke generaci, která nastupovala počátkem šedesátých let, v době, kdy nevědomí zkoušelo novou strategii, strategii absurdity, nesmyslu. Tuto generaci spojovaly nejen pocity ohrožení lidské existence, vyjádřené ve filozofii existencializmem, v literatuře např. Kafkou nebo Camusem, absurdním divadlem Becketta a Ionesca a v malířství informelem, nýbrž i odpor vůči ještě absurdnějšímu a hrůznějšímu stalinskému a poststalinskému totalitnímu systému. Proti vtipnému řešení bez humoru postavili humorná řešení bez vtipu; ostatně byla tady i Křižovnická škola čistého humoru bez vtipu, k níž Zbyšek Sion patřil. Už během svých studií se v roce 1960 připojil ,v Praze, tehdy ještě temné a postalinsky zapšklé‘ k malířům a sochařům, většinou svým spolužákům z Akademie výtvarných umění, ,obyvatelům půdních a sklepních dílen (laboratoří odhalujících tajemství té pravé tváře našeho světa) nechávajícím se obloudit a svést nevázaným veselím nafouklé totalitní hydry‘ (J. Koblasa) a účastnil se slavných ,Konfrontací‘ – výstav v oněch půdních a sklepních dílnách, na nichž mladí umělci nejen konfrontovali navzájem svá díla, ale konfrontovali se i s totalitní mocí.

Zbyšek Sion byl a je malířem této odvrácené strany našeho světa, malířem nespoutaného nevědomí. Obrazy z poslední doby, které zde reprodukujeme a které jsme mohli poprvé vidět ve větším rozsahu na velké Sionově výstavě v Rudolfinu, jsou zdánlivě jiné, ,kosmické‘, skoro až nebezpečně připomínající módní duchomalbu. Myslím si však, že je to jen zdání, že nás možná upozorňují na nový trik nevědomí: na popření vědomí. Není žádné vědomí, vědomí je jen epifenomén, produkt ,vysoce organizované‘ neuronové konekcionistické sítě. Obávám se, že je to trik bez vtipu i humoru. A je o to nebezpečnější, že je svůdně krásný. I v té podobě, v níž nám toto vědomí bez vědomí maluje Zbyšek Sion.

Obrázky

...

Nač verše... Příliš mnoho zla je kolem nás

v tomto nešťastném, zešílevším světě.

Zde celý rok je stostupňový mráz -

na podzim, v zimě, na jaře i v létě

Zde smrtelně vážně musí prózou promlouvat

ten, kdo se opovážil básníkem se zvát.

Anatolij Štejger, U řek babylonských (Analogie ruské emigrační poezie), překlad Luděk Kubišta, Torst, Praha 1996

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Vlaštovka extrémista

Vlaštovka extrémista

Jaroslav Cepák, Petr Klvaňa  |  10. 10. 2018
Díky satelitní telemetrii se podařilo odhalit vpravdě neuvěřitelné výkony některých ptačích druhů. Nejznámějším je zřejmě osmidenní nonstop let...
Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Velké umění astronavigace: Od astrolábu po sextant

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Staří mořeplavci prý určovali polohu své lodi podle hvězd. Tato rozšířená romantická představa je ale nesprávná. Metoda astronavigace nikdy nebyla...
Jak se neztratit na moři

Jak se neztratit na moři

Petr Scheirich  |  1. 10. 2018
Dle znamenitého pozorování Slunce a Měsíce shledávám naši zeměpisnou délku 178° 18' 30" západně od Greenwiche. Zeměpisná délka dle logu je 175°...

Předplatným pomůžete zajistit budoucnost Vesmíru

Tištěná i elektronická
verze časopisu
Digitální archiv
od roku 1994
Speciální nabídka
pro školy a studenty

 

Objednat předplatné