Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1Arktida2024banner1

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Krajina jako hypotéza

 |  5. 4. 1997
 |  Vesmír 76, 238, 1997/4

,Anglickou krajinu vymysleli zahradníci, imitující cizí malíře, kteří evokovali klasické autory. Všechno to sem sakumprásk navozili v kufrech z velké cesty po Evropě. Tady, vidíte – Capability Brown vykrádá Clauda, který vykrádal Virgilia,‘ říká Hana Jarvisová, jedna z postav hry Thomase Stopparda Arkádie (citace je z překladu Jaroslava Kořána).

Až do padesátých let 18. století byla kritériem krásy anglických krajinných zahrad geometrie: geometrické tvary kruhových nádrží, přímky protínajících se cest a stromořadí, přísné geometrické tvary teras. Symetrie. Pak dochází k radikální proměně na ,přírodní‘ styl (jak my říkáme: ,anglický park‘ proti ,francouzskému‘). A zmíněný Lancelot (,Capability‘) Brown byl nejslavnějším zastáncem ,přírodního‘ stylu, narušení symetrií, jiného řádu nepravidelností, nového řádu proti řádu starému. A nebylo to pouhé střídání módy; bylo to vyjádření proměny ducha doby (jehož součástí ovšem móda je) a mělo to své pozadí filozofické, společenské i politické. Byl v tom mj. i odpor proti autoritativním evropským absolutistickým monarchiím, ale i proti geometrickým principům vlády, vynalezeným ve Francii a Americe. Nový styl byl přijat proto tak rychle, že souzněl s tímto duchem dob a evokoval staré ,gotické‘ tradice. Jak říká Hana v citované hře: ,divoká příroda ve stylu Salvatora Rosy. Gotický román vyjádřený krajinou. Všechno až na upíry.‘

Existovaly dokonce příručky (např. Humphry Reptona, 1752 – 1818, který se jako první nazval ,krajinným zahradníkem‘) jak krajinu (park) ,zpřírodnit‘, ,zdivočet‘ – s ilustracemi ,před‘ a ,po‘.

Česká a moravská krajina je právě tak výsledkem filozofických, společenských a politických osudů; víme všichni dobře, jak líbezná česká krajina je výsledkem baroka, víme, jak ji zasáhla industrializace, nebo později kolektivizace. Celá naše krajina je umělá a její krása nám byla a je zprostředkovávána uměním. Není to tak, že někdo namaloval krajinu ,jak je‘, jak ji ,vidíme‘ (pokud tomu tak je, je to vždy už odvozené a pokleslé), nýbrž přesně naopak: krajinu vnímáme skrze umělecká díla; ostatně ve velmi širokém smyslu je přece jejich výsledkem.

Pomyslete jen na krajinu Františka Hodonského: na lužní lesy jižní Moravy, na mrtvá ramena Moravy a Dyje, na ,anglický‘ lednický park s omšelou parkovou ,gotickou‘ a exotickou architekturou, na mostky přes potoky a tůně – ale ne jen na vjem vizuální, nýbrž i akustický, čichový, zvukový, dotekový: teprve tyto vrstvy společně vytvářejí krajinu.

S krajinou se to má jako s našimi vědeckými, filozofickými, společenskými, politickými hypotézami: jak říká Novalis, hypotézy jsou sítě a jen ten, kdo hodí, něco chytí. Krajina je hypotézou. Je otázkou položenou přírodě. A obrazy krajiny jsou vyjádřeními této hypotézy.

Poházené smaragdy (1991)

Na pastvinách ve Walesu

jsou poházené smaragdy

a bludné ovce živé kameny

se kutálejí do nebe.


Na pastvinách ve Walesu

jsou žlutá rána z narcisů

a bludná těla miláčků

spí zamotaná do sebe


Na pastvinách ve Walesu

jsou bílé keře z obláčků

a bludné cesty

mezi ploty ubíhají do tebe.

Plovoucí rostliny (1999)

Horizont lužních lesů

jejich tíh

rybník plný řas a plovoucích rostlin

(snad ještě doposud)


Lazury letních dnů

zelená a přece přítomnost černé

(která do této krajiny patří)


První obraz vznikl tu

u mrtvého ramene řeky Dyje

(byl to pastel)


Dosud se rád vracím...

Z nepublikované sbírky Františka Hodonského Krajiny - lazury

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výtvarné umění

O autorovi

Jiří Fiala

Doc. RNDr. Jiří Fiala (*1939–2012) vystudoval Přírodovědeckou fakultu MU v Brně. Zabývá se filozofií matematiky a logiky. Přednáší analytickou filozofii a epistemologii na Západočeské univerzitě. Zde také vydal tři čítanky textů analytických filozofů. Kromě jiných textů přeložil řadu knih, například Karl Popper: Logika vědeckého bádání, Paul K. Feyerabend: Rozprava proti metodě, B. Mandelbrot: Fraktály, René Descartes: Regulae ad directionem ingenii – Pravidla pro vedení rozumu.

Doporučujeme

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Pěkná fotka, nebo jen fotka pěkného zvířete?

Jiří Hrubý  |  8. 12. 2024
Takto Tomáš Grim nazval úvahu nad svou fotografií ledňáčka a z textové i fotografické části jeho knihy Ptačí svět očima fotografa a také ze...
Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...