i

Aktuální číslo:

2025/9

Téma měsíce:

Cyklus

Obálka čísla

Venuše nebyla sama

 |  1. 9. 2025
 |  Vesmír 104, 530, 2025/9

Místo, kde přes 29 tisíc let ležela Věstonická venuše, ničím nepřipomíná vykopávky z dvacátých let minulého století. V prostoru, kde bylo pravěké ohniště, ve kterém lovci mamutů sošku vypálili, je vinohrad, stejně jako na místě, kde v červenci 1925 stála višeň, ke které tehdejší archeologický tým vztáhl polohu nejstarší známé keramické sošky světa. Výprava, kterou Vesmír do lokality uspořádal pro své čtenáře, našla místo nálezu s pomocí GPS. A její členové se dozvěděli, že podzemí ještě nepochybně ukrývá i další vzácné artefakty.

Bylo velmi parné letní odpoledne, neděle 13. července, když z prašné zeminy severovýchodního svahu Pavlovských vrchů znovu vyhlížela silueta kypré venuše z vypálené hlíny (obr. 1). Zatímco originál se tou dobou pomalu otáčel před návštěvníky Dietrichsteinského paláce v brněnském Moravském zemském muzeu, hliněná kopie v den stého výročí nálezu a přesně na tomtéž místě působila magicky. Snad i pro výhledy do krajiny, jež byly podobné jak pro pravěkého člověka před 30 tisíci lety, tak pro čtenáře Vesmíru, kteří se akce zúčastnili.

Lidem doby kamenné vyvýšená lokalita umožňovala vyrážet na lov do míst, kudy táhla z dálky viditelná kořist. Po úspěšné výpravě se nad plameny zdejších ohňů dozajista opékala i mamutina. Volný čas mezi lovem a přípravou pokrmů věnovali obyvatelé pravěkého tábora mimo jiné výrobě předmětů, které pro nás představují velké množství otazníků. Nejslavnější z nich – Věstonická venuše – zastiňuje mnoho dalších předmětů, jež pod povrchem dnešní vinice ležely spolu s ní.

Vidlička nebo žena?

V létě 1935 Věstonická venuše už desátým rokem odpočívala v depozitáři brněnského Zemského muzea, když se ve střední části lokality podařilo najít unikátní výtvor z mamutí slonoviny. Jde o dokonale vyhlazenou řezbu spodní části ženského těla v oblasti nohou, které jsou ale opět ztvárněné nerealisticky; chybí kolena a dolní část končetin je hrotitá. Předmětu se proto říká vidlička (obr. 3).

Kvůli zmíněné neanatomické stylizaci považoval vedoucí Pravěkého oddělení Národního muzea Jiří Neustupný výčnělky za prsa. Je pozoruhodné, co všechno pravěký tvůrce řezby obětoval svému uměleckému záměru: vypustil např. vše, co muže na ženské postavě zajímá – nejsou tu vůbec naznačena prsa, zadek ani pohlaví, o hlavě ani nemluvě. Místo ní je tu ouško k zavěšení, jehož horní polovina je nově doplněná, spolu s koncem pravé nohy. Mělká rýha může znázorňovat vulvu, takže alespoň víme, jak řezbu orientovat. Je ale nutno zdůraznit, že tato rýha je velmi nevýrazná a snadno přehlédnutelná, takže rozhodně nejde o žádný sexuální idol, jak se domníval prof. Karel Absolon, který vykopávky před druhou světovou válkou vedl.

Hlavička

O rok později, v sezoně 1936, se Absolonův archeologický tým po prokopání velké části okolních polí vrátil do prostoru kolem úvozové cesty, která už dnes neexistuje, protože byla počátkem sedmdesátých let minulého století zavezena a srovnána s okolním terénem. V sobotu 22. srpna 1936 kopal dělník Tschochohei (podle popisku na fotografickém negativu se však jmenoval Seebauer) v západním břehu úvozu, nedaleko zbytků pravěkého ohniště, když si v hlíně před sebou všiml podivné hrudky. Po základním očištění se ukázalo, že jde o lidskou hlavičku, vyřezanou z mamutoviny (obr. 5).

Původně to vypadalo, že hlavička je zbytkem nějaké větší sošky. Jejího očištění se ujal Josef Dania, bratranec nám známého technického šéfa Emanuela Danii (viz Vesmír 104, 478, 2025/7), který z ohledání pořídil velmi detailní protokol. Díky němu víme, že se kousek mamutoviny při preparaci rozpadl na jakési lamely, které Josef Dania očistil a znovu slepil. Teprve pak vyšlo najevo, že jde o portrét člověka, jaký podle tehdejších názorů v paleolitu vůbec neměl existovat.

Hlavička má na výšku 47 mm a vznikla z jednoho kusu mamutoviny jako samostatný předmět, který se dochoval celý. Nejde tedy v žádném případě o fragment většího díla. Profesora Absolona tento pravěký realistický portrét velmi překvapil a hlavičky si vážil víc než Věstonické venuše. V říjnu 1937 v časopisu The Illustrated London news (obr. 2) zaplnil její zvětšeninou celou titulní stranu a rozvášnil se i v textu pro Lidové noviny:

„Nějaký ,kacíř‘, ,bezbožník‘ zpronevěřil se ideologii představ svého kmene a všem pověrám na vzdor vyřezal portrét hlavy. Vidíme tvář velmi ušlechtilou, oduševnělou, mohutný nos, nadočnice klenuté, bradu protáhlou. Co jsou proti tomu tváře dnešních Australanů a nebo Pygmejců z centrální Afriky! Tvář připomíná některé klasické portréty ze starých kultur orientálních.“

Fakt je, že jako trojrozměrný portrét je tento předmět ve starší době kamenné dosud jedinečný. Hlavička dívky ve čtverečkovaném závoji z Papežovy jeskyně u Brassempouy pod Pyrenejemi, kterou archeologové s naším portrétem nejčastěji srovnávají, byla asi součástí větší sošky – venuše – a jako taková nezpodobňovala žádného konkrétního člověka.

Hlavička je ale populární ještě z jiného důvodu, takže její zvětšené kopie zdobí četné stěny kanceláří. Podle archeologa a geologa Bohuslava Klímy, který roku 1949 odkryl hrob skrčené ženy s křivou tváří, má být hlavička právě jejím portrétem. Pranic mu přitom nevadilo, že on sám považoval střední část naleziště za starší, než je část horní, kde hrob nalezl. Dnes víme, že tento model (čím níže na svahu, tím starší, protože pozůstatky sídlišť sjížděly časem dolů) neplatí, což ovšem neznamená, že by s portrétem pohřbené ženy musel mít pravdu. Na nové rekonstrukci její křivá tvář ostatně vymizela a domnělý portrét ženy nemá ústa znázorněná vůbec. Ukázalo se i to, že před pavlovienskými (gravettienskými) lovci mamutů obývali tento svah lidé starší kultury, zvané aurignacien, a možná že předtím i někdo jiný. Nástroje z těchto dob se nacházely ve spodních narudlých vrstvách zejména v roce 1936, tedy v tomtéž roce, kdy se na severozápadním okraji úvozu našla v horní vrstvě popisovaná hlavička.

Kam ještě za venuší

Originál Věstonické venuše můžete až do 28. září vidět v Dietrichsteinském paláci v brněnském Moravském zemském muzeu. Autoři výstavy spolu s ní zpřístupnili jednak originály fragmentů dalších keramických „Věstonických venuší“, nalezených v průběhu výzkumů v Dolních Věstonicích, jednak torzo muže ze stejného materiálu.

Do konce listopadu lze také navštívit výstavu v Archeoparku Pavlov mapující „druhý život Věstonické venuše“. Zjistíte díky ní, jak Věstonická venuše v průběhu 100 let od svého objevení pronikla do kultury i popkultury a ovlivnila výtvarníky, spisovatele, básníky, a dokonce reklamní tvůrce, pracující na zakázku významného pivovaru (viz Vesmír 104, 412, 2025/7). Z výstavy si odnesete poznatek, že je soška poměrně zcestovalá, zaujme i příběh jejího objevení a možné interpretace vzniku.

Příkladem tohoto druhého života venuše je i to, jak ovlivnila historii České obezitologické společnosti České lékařské společnosti Jana Evangelisty Purkyně, v jejímž logu je silueta sošky už 30 let. Obezitolog Petr Sucharda v dopisu zaslaném Vesmíru připomíná, že s nápadem takto využít Věstonickou venuši přišel doyen české obezitologie a jeden ze zakladatelů společnosti Vojtěch Hainer. Důvod využití sošky pro tento účel popsal takto: „První zahraniční učebnice obezitologie zmiňovaly venuši z Willendorfu, z Gagarina a na tu naši Věstonickou autoři jaksi zapomněli. Tak jsem si říkal, že ji musíme zviditelnit a ona na oplátku zviditelní Českou obezitologickou společnost. Výbor to odsouhlasil. Vzpomínám si, jak jsem nějak trochu nešikovně obkresloval siluetu sošky.“

Jak se charakteristický tvar Věstonické venuše stal ikonickým a jak také postupně inspiroval mnoho umělců a designérů, ukazuje výstava s podtitulem Venuše v umění a designu v Regionálním muzeu v Mikulově (na Zámku Mikulov), kterou lze rovněž navštívit do konce listopadu.

Kosti prsaté

V roce 1937 výzkumy na lokalitě pokračovaly na dně zmíněné hluboké úvozové cesty, protože se ukázalo, že i pod ní stále ještě leží kulturní vrstvy z doby kamenné. Kopáči našli nejprve korály v podobě ženských prsů, patrně z jednoho náhrdelníku (obr. 6).

Tyto unikátní řezby opakovaně vyvolávají žertovné postřehy a poměrně nejapné interpretace. Názor, že nejde o znaky ženství, nýbrž naopak mužství, se šíří spíše jen ústně. Vážně je naproti tomu míněn názor, že jde o hlavolam, sjednocující oba rody dohromady. Díky této domnělé víceznačnosti (v každém případě však promyšlené abstrakci) jsou tyto výtvory považovány za zasvěcenečtější než prosté hliněné plastiky zvířat, srozumitelné širšímu publiku. Jak ale svědčí společný a prostorově omezený výskyt všech těchto řezeb, půjde o výsledek práce nějakého nadaného řezbáře, který tvořil někde poblíž. Provázejí je i nefigurální řezby a patrně je nikdy lidé nenosili ani jinak nevyužívali – vždyť některé z nich jsou nedokončené.

Po korálech se na dně úvozové cesty podařilo objevit soupravu zdobených dutých válečků a drobné zdobené destičky. Odtud Absolonův výzkumný tým pokračoval k východnímu okraji úvozu, kde ležela rozdrcená plastika, jíž chyběla horní část. Pozdější rekonstrukce v ní odhalila plný tvar, který pravděpodobně další části neměl. Šlo zřejmě o předmět, který ve své době sloužil k zavěšení (obr. 4). Vedoucí výzkumu prof. Karel Absolon předmět označil termínem „sexuálně biologická Venuše“, a dokonce v souvislosti s ním hovořil o paleolitické pornografii. Dnešní vědecká obec už tyto pohledy nesdílí. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Archeologie

O autorech

Marek Janáč

Martin Oliva

Doporučujeme

Hospodářský cyklus: od Velké krize po současnost

Hospodářský cyklus: od Velké krize po současnost

Pavel Potužák  |  1. 9. 2025
Kolísání produkce, zaměstnanosti a inflace provází tržní ekonomiky minimálně od konce průmyslové revoluce. Proč v některých obdobích hospodářství...
Globální eliminace poliovirů očkováním

Globální eliminace poliovirů očkováním uzamčeno

Vladimír Vondrejs  |  1. 9. 2025
Je to už dávno (1960), co jsme u nás jako první na světě oslavili úplné odstranění poliovirů a rotariáni začali uvažovat o velké investici...
Do nitra Etny

Do nitra Etny

Lukáš Krmíček  |  1. 9. 2025
Etna neohrožuje jen zvědavé turisty či blízká lidská osídlení svými erupcemi. Může být nebezpečná i nestabilitou svých sopečných svahů.