i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Nejobsáhlejší česká monografie o Portmannovi

 |  5. 2. 2024
 |  Vesmír 103, 116, 2024/2

Je pro mne velikou radostí psát upoutávku na knihu Filipa Jaroše, mého někdejšího doktorského studenta a dnes docenta na katedře filozofie a společenských věd Univerzity Hradec Králové. Jedná se nejen o nejobsáhlejší českou monografii o životě a díle basilejského zoologa a biologicko-filosofického myslitele Adolfa Portmanna (1897–1982), ale také o takovouto nejobsáhlejší a nejvšestrannější knihu od jednoho autora ve světovém měřítku.

Filip Jaroš, původním zaměřením matematik, společně s Jiřím Kloudou redigoval a vydal už jednu portmannovskou kolektivní monografii v angličtině, přibližující Portmanna a jeho myšlení anglosaskému světu [Jaroš F., Klouda J. (eds.): Adolf Portmann: A Thinker of Self-Expressive Life, Springer, New York 2022]. Ze základní literatury na portmannovská témata v českém prostředí je dobře připomenout i knihu Kleisner K. (ed.): Biologie ve službách zjevu. K teoreticko- biologickým myšlenkám Adolfa Portmanna, P. Mervart, Červený Kostelec 2008, obsahující překlady několika Portmannových biologických esejů a stati našich autorů o Portmannovi a problémech jím pojednávaných. Nejdelší do češtiny (Václavem Bendou a Zdeňkem Neubauerem) přeložený text tohoto autora jsou Nové cesty biologie, vydané jako čísla 7 a 8 časopisu Scientia et Philosophia v pražském nakladatelství Jůza a Jůzová (kniha vyšla v několika málo exemplářích už v samizdatu v Edici Expedice Václava Havla roku 1979 pod názvem O nové horizonty v biologii). Téhož roku jsem se někdy na podzim z jednotlivé večerní přednášky Zdeňka Neubauera na Přírodovědecké fakultě UK jako student o Portmannově existenci a jeho názorech poprvé dověděl a nadchl se pro ně.

Portmann totiž chápal vnější vzhled živých organismů jako cosi autonomního, vzniklého kreativitou čímsi analogickou té lidské, tedy nejen jako „vedlejší produkt“ reprodukce a dalších životních funkcí, pouze „otloukaný“ přírodním výběrem do konečného tvaru, nýbrž cosi, co má vedle své nepochybné funkčnosti i kvality ryze estetické. A připomeňme zde již scholastické: de singularibus non est scientia – o jednotlivém není vědy (v „tvrdém“ slova smyslu) – i to, že k pochopení některých jeho aspektů se hodí spíš kategorie uměnovědné). Zabýval se rovněž problémem niternosti živých organismů, jejímž je jejich vlastní jev zvnějšněním, což je kategorie spíše z oboru filosofie či humanitních nauk nežli striktně pojímané biologie.

Portmann byl neobyčejně vzdělaný v oboru tehdy současné německé a francouzské filosofie, psychologie a estetiky, osobně se přátelil například s Karlem Jaspersem, Karlem Barthem a Carlem Gustavem Jungem. Byl jako jediný biolog členem Jungem založeného intelektuálního klubu Eranos a po Jungově smrti i jeho předsedou. Portmann byl velmi činný publikačně i mediálně, což v té době nebývalo u univerzitních odborníků obvyklé. Patřil také k oné generaci profesorů zoologie, která perfektně znala celou systematiku a bionomii živočichů „od trepek po jeleny“, ale k jeho obzvláště oblíbeným skupinám patřili vedle ptáků i hlavonožci a mořští zadožábří plži (u nás patřil k této generaci ještě Zdeněk Veselovský, který byl u Portmanna na půlroční stáži).

Jarošova kniha rozebírá „fenomén Portmann“ z mnoha úhlů pohledu a je obtížné ji zde na malé ploše shrnout. Kromě Portmannovy biologie a biologické estetiky, opřené o některá fenomenologická východiska, se zabývá i Portmannovou biologickou antropologií s jeho pojetím „bazální antropologie“, které se dočkalo širokého uznání a šťastně přemosťuje extrémní hlediska typu „člověk je zvíře jako každé jiné“ a „člověk je zcela výjimečný a jiný a s jinými tvory naprosto nesrovnatelný“, která jsou bohužel stále ještě velmi rozšířená.

Autor se snaží na vybraných problémech, jako je expresivita zvířat či postavení člověka vůči nim, srovnat Darwina a Portmanna a trochu neobvykle hodnotí Portmanna jako „reformovaného darwinistu“. Portmann si mimořádně vážil díla britského přírodovědce a jeho hlubokých morfologických a etologických znalostí. Kriticky se vyhraňuje až vůči neodarwinistické teorii, která evoluční dynamiku redukuje na trojčlenku mutace- -selekce-izolace a v jakémkoliv, třeba sebebizarnějším vzhledu organismu se snaží najít odkaz na účelnost. K tomu Jaroš blíže uvádí:

„[Portmannovu morfologii je možné vnímat] nejen jako předparadigmatický postoj, ale také jako reformu darwinismu. Hledisko přežití je nutnou podmínkou pro zachování druhově specifických živých tvarů, nepostačuje ovšem k vysvětlení jejich bohaté tvářnosti. Můžeme zde vidět paralelu ve vztahu freudovské a jungiánské psychoanalýzy: druhá řečená nezpochybňuje fundamentální význam sexuality ve výstavbě lidské psýché, ukazuje ovšem nedostatečnost příslušného pojmového rozvrhu pro problémy související s náboženskou symbolikou.“ (s. 251) Čtenáře Vesmíru by mohla zaujmout rovněž autorova snaha o aktualizaci Portmannova myšlenkového odkazu. Kromě toho, že byl Portmann uznáván klasiky filosofické antropologie (Helmuth Plessner, Frederik J. J. Buytendijk, Arnold Gehlen), jeho teze o „předčasném narození“ lidského dítěte (ve srovnání s mláďaty lidoopů) a jeho dynamickém růstu v rámci „sociálního uteru“ je rozpracovávána i současnými biologickými antropology. Karen Rosenberg, Trevathan i Andres Kurismaa interpretují fenomén fyziologicky předčasného porodu jako rozhodující moment evoluční historie člověka, který spolu s bipedalismem pozitivně ovlivnil proces encefalizace a zintenzivnění sociálních pout v rámci raných lidských společenstev. Portmann se ve svých úvahách o vztahu mezi fylogenezí a ontogenezí kvalifikuje jako jeden z průkopníků směru teoretické biologie, v angličtině známého jako evolutionary development (v češtině pak jako „evo-devo“), který odvozuje zásadní evoluční změny z vývojové báze (development). Významného uznání se dostalo jeho pracím ve srovnávací ontogenezi ptačích mláďat, které podle jejich výživového vzorce rozlišoval na nidikolní (zhruba: krmivá) a nidifugální (nekrmivá), přičemž nidikolní stadium považoval za evolučně odvozenější. Rovněž novější výzkumy (J. Matthias Starck) potvrdily, že nidikolní stadium je nutnou prerekvizitou pro vývoj velkého mozku u ptačího dospělce.

Konečně v knize čtenář najde i analýzu Portmannových návazností na dobové filosofické proudy a jeho přínos pro filosofické chápání živých organismů a života vůbec, a to včetně člověka. Je v ní velmi podrobně popsána i geneze přijetí Portmannových myšlenek v českých zemích, která v náznacích začíná již rokem 1937. Po válce je nesena disidentskými kruhy (ekumenické semináře V Jirchářích), přičemž se ukazuje, že Portmannovu jevovou biologii (více než antropologii!) poměrně podrobně studoval i Jan Patočka. Vrcholem recepce Portmannovy filosofické biologie byla devadesátá a „nultá“ léta, kdy se v prostředí katedry filosofie a dějin přírodních věd Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy Portmannovy myšlenky aktivně užívaly jako rámec konkrétních biologických zkoumání.

Kniha přináší i bohatý obrazový doprovod, který sestává z reprodukcí Portmannových vlastních kreseb i maleb, fotografií zachycujících Portmanna-učitele i Portmanna-soukromou osobu, jakož i z dokumentace prostředí Basileje, ve kterém se jeho odkaz stále uchovává. Autor zde zúročil několikeré badatelské výjezdy do archivu Basilejské univerzity a kontakty s patrně posledním žijícím Portmannovým přímým žákem Rogerem A. Stammem. Publikace má i mohutný seznam literatury primární a sekundární a lze ji vřele doporučit každému, kdo se o jevový svět živé přírody a jeho přírodovědecké i filosofické uchopení vážněji zajímá či by chtěl svá dosavadní stanoviska rozšířit o nové horizonty. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Filozofie, Evoluční biologie, Biologie
RUBRIKA: Nad knihou

O autorovi

Stanislav Komárek

Prof. RNDr. et Dr. rer. nat. Stanislav Komárek, Ph.D., (*1958) vystudoval biologii na Přírodovědecké fakultě UK. Zabývá se dějinami biologie, vztahem mezi přírodou a kulturou a také biologickou estetikou. V nakladatelství Vesmír vyšly jeho knihy Sto esejů o přírodě a společnosti (1995), Dějiny biologického myšlení (1997), Lidská přirozenost (1998), Hlavou dolů (1999) a rovněž dvě publikace týkající se problematiky mimikry: Mimicry, Aposematism and Related Phenomena in Animalis and Plants – Bibliography 1800–1990 (1998), Mimikry, aposematismus a příbuzné jevy (2000). Recenzi jeho poslední knihy Ochlupení bližní: Zvířata v kulturních kontextech (Academia 2011)

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...