Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2Vesmírná škola 2

Aktuální číslo:

2024/12

Téma měsíce:

Expedice

Obálka čísla

Kultivace jazyka

 |  2. 12. 2024
 |  Vesmír 103, 724, 2024/12

Dnes se skoro všichni lidé rodí do jazyka. Tím skoro vyjímám specifické situace některých neslyšících dětí, které se narodí do slyšících rodin a kterým může srozumitelná komunikace na chvíli scházet. V naprosté většině se ale v komunikaci jedním nebo i vícerem jazyků ocitáme v momentě narození. Jen o malinko později se začneme setkávat i s návodem, jak komunikovat. Návodem v podobě rad a oprav od těch, kteří si myslí, že to s jazykem už umějí. Chceme, aby i naše děti mluvily a časem i psaly dobře. Jenže co je to vlastně ono dobře?

Jakmile začne dítě něco říkat, začneme ho opravovat. Většinou láskyplně, nadšeně, ale přesto opravovat. Jednak v oblasti významu, třeba když ukáže na koně a řekne „haf“, jednak v oblasti formy. Není to krket, ale krtek, nejsou to díťata, ale děti, není to strojvůdčí, ale strojvůdce, místo je větší jako já říkej je větší než já, v obchodě se zdraví dobrý den, ne ahoj, a konečně velké rodičovské finále: hovno se neříká. Jedna oprava za druhou. Všechny vycházejí z usazených představ dospělých, které jazykové prostředky jsou hodnotné.

Tomu, že jsou některé jazykové prostředky v určitých typech situací očekávané, bezpříznakové, tedy i vhodné, se tradičně říkává jazyková nebo komunikační norma. Všichni od raného dětství nejen žijeme v krajině jazyka, ale i v neustálých kultivačních zásazích do oné krajiny. Dítě se neučí komunikovat jen přirozeně, dejme tomu způsobem pokus–omyl, ale také skrz explicitní rady. Nikdo z nás tedy podle mě nemůže s jistotou říct, jaké jazykové prostředky by v češtině volil člověk, který by normy jen zažíval, ale nebyl o nich kontinuálně explicitně zpravován rodiči, školou a tak dále. Odpovídalo by to frekvenčním špičkám v jazyce? Nebo by to bylo významně regionálnější a osobitější? Nevíme.

Není jasné, jakou barvou bychom malovali sluníčko, kdyby nám někdo už na začátku neřekl, že sluníčko je žluté. A podobně se nedozvíme, jak by štěkali čeští pejsci a jestli bychom všude psali bysme, protože všichni přece „víme“, že je to haf a v psaném textu bychom. Pokud ovšem všichni vyrůstáme výhradně ve zkultivované jazykové krajině a sami ji dědičně kultivujeme, nemůžeme si být jistí, jestli by její divoká podoba nebyla podobně dobrá. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Hana Dufková

Mgr. Hana Dufková, Ph.D., (*1986) vystudovala doktorské studium v oboru český jazyk, dlouhodobě pracuje v Ústavu českého jazyka a teorie komunikace FF UK, podílí se na projektu v Psychologickém ústavu AV ČR, píše učebnici, je v projektu Zeptej se vědce a externě učí na Ústavu bohemistiky pro cizince a komunikace neslyšících FF UK. Zajímá ji didaktika jazyka, popularizace vědy, znakové jazyky a mnoho podob vztahu jazyka a společnosti, která funguje na provázanosti mysli a jazyka, a jedince ve společnosti jazyků. Přestala věřit v to, že jazyk se dá a má dát usměrnit. Kromě práce miluje cesty vlakem kamkoli pryč, zvěř, pivovarnictví a svoje blízké.

Doporučujeme

Do srdce temnoty

Do srdce temnoty uzamčeno

Ladislav Varadzin, Petr Pokorný  |  2. 12. 2024
Archeologické expedice do severní Afriky tradičně směřovaly k bývalým či stávajícím řekám a jezerům, což téměř dokonale odvádělo pozornost od...
Vzhůru na tropický ostrov

Vzhůru na tropický ostrov

Vojtěch Novotný  |  2. 12. 2024
Výpravy na Novou Guineu mohou mít velmi rozličnou podobu. Někdo zakládá osadu nahých milovníků slunce, jiný slibuje nový ráj na Zemi, objevuje...
Je na obzoru fit pilulka?

Je na obzoru fit pilulka? uzamčeno

Stanislav Rádl  |  2. 12. 2024
U řady onemocnění se nám kromě příslušné medikace od lékaře dostane také doporučení zvýšit svoji fyzickou aktivitu. Lze ji nahradit „zázračnou...