Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Brášek mámu pohlazuje

 |  10. 7. 2023
 |  Vesmír 102, 456, 2023/7

Po tom, jak je možné, že se dítě naučí říkat i věci, které předtím nikdy neslyšelo, pátrají různé lingvistické teorie. Známá je ta spojená s generativním přístupem Noama Chomského, která jednoduše řečeno tvrdila, že jazyk je vrozený a zčásti předprogramovaný. Tohle pojetí je zpochybňováno už přes sedmdesát let, ale otázka, jak děti dokážou samy tvořit tolik slov a vět, zůstává jednou z těch nejdráždivějších.

Při osvojování jazyka je výhodné řídit se analogiemi s něčím, co už známe. Použít slovo, tvar slova nebo i větu, které kopírují něco už ověřeného, je celkem bezpečná strategie. Máma žába, táta žáb. Nejvíc mě to fascinuje u slovesných tvarů. Systém časování českých sloves je bohatý, jeho součástí je čas, vid, ale i vyjádření opakovanosti děje apod. Uvedu příklady od našich potomkyň: Já to počmáruju. Upečela jsem bábovku. Já jsem ho odeženala. Chci se na tý židli točovat. Já tobě dávám najevo, chci objet (rozumějte obejmout). Ty jsi z tý kavárny utekla a pak jsi zase přitekla. Brášek mámu pohlaďuje. (Tvar pohlaďuje textový editor tvrdošíjně nahrazuje tvarem pohlazuje. I editor má rád analogie.)

Analogie se vkrádá všude. To je hroch, vidím hroha. Hroha dítě nejspíš použilo podle vzoru jiných případů ztráty znělosti na konci slova: [roch] pokoje × v [rohu] pokoje, [sňích] × hodně [sňehu]. Můžeme zkoumat, jestli se dítě v realitě i v jazyce setkalo dřív spíš s hrochem, nebo se sněhem. Podobně je třeba zvažovat, jestli je pro dítě dřívější a frekventovanější příčestí upekl/a, které je součástí minulého času: Copaks to upekla?, nebo spíš tvary přítomné, resp. budoucí: Upečeme bábovku, jo?, a zohlednit musíme i další analogie, třeba frekvence možných tvarů podobných sloves (téct, upéct).

Naše dvouletá dcera systematicky používá vazbu všimnout (si) + 4. pád, tedy všimla tátu, všimla děťátko, všimla krávu. Není to žádná chyba v jejím chápání, naopak. Jednak se slovesa vidění běžně pojí se 4. pádem, vidět/ pozorovat něco, koukat na něco, jednak si často všímáme koníka, psa nebo pána, u nichž jsou tvary 2. a 4. pádu shodné a jejich odlišování se tak ukotvuje postupně. Její řešení je vlastně logické a srozumitelné.

To, co běžně bereme jako roztomilé přeřeky nebo co bohužel dětem i opravujeme, může vypovídat o češtině něco hlubšího. Pozorovat nebo spíš poslechovat, jak děti mluví, je dechberoucí výpravou do lidské mysli. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Lingvistika

O autorovi

Hana Dufková

Mgr. Hana Dufková, Ph.D., (*1986) vystudovala doktorské studium v oboru český jazyk, dlouhodobě pracuje v Ústavu českého jazyka a teorie komunikace FF UK, podílí se na projektu v Psychologickém ústavu AV ČR, píše učebnici, je v projektu Zeptej se vědce a externě učí na Ústavu bohemistiky pro cizince a komunikace neslyšících FF UK. Zajímá ji didaktika jazyka, popularizace vědy, znakové jazyky a mnoho podob vztahu jazyka a společnosti, která funguje na provázanosti mysli a jazyka, a jedince ve společnosti jazyků. Přestala věřit v to, že jazyk se dá a má dát usměrnit. Kromě práce miluje cesty vlakem kamkoli pryč, zvěř, pivovarnictví a svoje blízké.

Doporučujeme

Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...
Paradoxní příběh paradoxu obezity

Paradoxní příběh paradoxu obezity uzamčeno

Petr Sucharda  |  7. 7. 2025
Obezita představuje jednu z nejzávažnějších civilizačních chorob, jejíž důsledky zasahují do téměř všech oblastí lidského zdraví. Její definice...