i

Aktuální číslo:

2025/7

Téma měsíce:

Umění

Obálka čísla

Když dětská kniha není jen pro děti

 |  28. 2. 2022
 |  Vesmír 101, 198, 2022/3

Knih o přírodě pro dospělé i dětské čtenáře vychází poměrně hodně, a to je jistě potěšitelné. Obsahově se ale nezřídka dost překrývají, což platí zvláště pro encyklopedie a atlasy, a tak nemusí být jednoduché si z nabídky vybrat.

U odbornějších publikací má každý náročnější čtenář při rozhodování, zda kniha stojí za pořízení, vcelku jasná kritéria – třeba inovativnost, zajímavost sdělovaného, přesnost, čtivost nebo kvalitu překladu. Knihy o přírodě určené dětem bychom mohli považovat za nakladatelsky jednodušší počin, ale ve skutečnosti taková kniha může být pro autora, překladatele i redaktora mnohem náročnější. Autor musí šikovně pracovat s výběrem témat nebo druhů a také s mírou detailu na škále mezi povrchností a zahlcením. Dětské knihy navíc často obsahují kresby, které oproti relativně neutrální fotografii mohou knihu obohatit, ale při nezvyklém grafickém stylu nebo v extrémním případně i špatných kresbách titul poškodit. V roce 2020 vyšel český překlad knihy Objevuj svět zvířat. Podivní, divocí, úžasní!, která by na první pohled mohla připomínat jednu z mnoha knih o zvířatech pro mladé čtenáře, ale při druhém pohledu minimálně zoologové zbystří. Autorem je totiž Tim Flannery, známý zoolog a paleontolog, který je při badatelské práci doma jak v muzejním depozitáři, tak v terénním výzkumu v novoguinejských či celebeských horách nebo ve vyprahlém australském vnitrozemí. Ačkoliv se profesně původně zabýval převážně současnými a vymřelými savci australské oblasti, kde objevil více než tři desítky nových druhů, posunul postupně své působení i do ochrany přírody a popularizace ekologických témat. Z více než dvou desítek Flanneryho autorských počinů byla kniha o klimatické změně dlouhou dobu jediná přeložena do češtiny (pro recenzi od Vojena Ložka viz Vesmír 87, 491, 2008/7). Flanneryho knihy málokdy uniknou širší pozornosti, a to nepochybně i proto, že jsou čtivé, obsahují pozoruhodné informace i jejich inspirativní shrnutí nebo propojení a v neposlední řadě také atraktivní obrazový doprovod, např. úžasné kresby Petera Schoutena.

Zde představovaná publikace sice vybočuje z řady odbornějších knih, neboť je zacílena na mladší čtenáře, ale ve skutečnosti i u ní můžeme vysledovat stejné charakteristiky – čtivost, výběr fascinujících informací a jejich správné dávkování s ohledem na věk čtenářů. Pro dětského čtenáře je nepochybně zajímavé „Moje okénko“, které autor u jednotlivých skupin používá k vylíčení osobnějších zážitků s daným zvířetem. Tímto způsobem děti zjišťují, že ona fascinující stvoření někde skutečně žijí, lze je potkat i jinde než na stránkách knihy a třeba s nimi i zažít něco humorného.

Kniha po krátkém úvodu popisuje subjektivně vybrané skupiny živočichů v několika typech prostředí (voda, vzduch, lesy, polopouště a travnaté oblasti). Z každého biotopu vybral autor druhy notoricky známé svými pozoruhodnými vlastnostmi (kolibříky, rypoše lysé nebo mořské koníčky), druhy méně známé, a přesto zajímavé (klubáky, štětinatce, varany), ale i druhy, které malý čtenář běžně zná, ale jejich biologické zvláštnosti možná ještě neobjevil (sovy, žirafy, štíry), nebo druhy, které u dětí nepatří mezi nejoblíbenější (noční motýly, žáby, pavouky), a je možné k nim dětem ukázat cestu. Nechybí autorova oblíbená skupina – stromoví klokani –, ale výběr celkově není savcocentrický. Autor dětského čtenáře vnímá jako rovnocenného partnera a nebojí se jít do detailu.

Obsah je mnohovrstvý, fascinaci může zažít jak čtenář bez jakékoliv znalosti určité skupiny, tak profesionální zoolog. Flannery je totiž faktograficky přesný a při výběru faktů se nejspíše opíral o kvalitní rešerše, soudě podle toho, že vybrané údaje minimálně vypadají neotřele. V případě stromových klokanů převzal i originální interpretaci ze své knihy o této skupině (opět s autobiografickými prvky) Chasing Kangaroos (Grove Press, 2007), v níž předpokládá, že klokani zlepšují své trávení pomocí hlístic okupujících jejich trávicí ústrojí. Konkrétně by hlístice mohly být prospěšné tím, že by se mohly živit hůře využitelnou tráveninou a jejich výměšky či uhynulá těla by pak představovala vítané zpestření relativně fádní klokaní stravy. Tato neotřelá hypotéza zřejmě zaskočila i překladatele, kteří po správném překladu „břicho plné červů“ vztahují užitečnost k bakteriím a prvokům. Autorovo zaměření je též výrazné u boxů Klimatické změny, poukazujících na komplikace, kterým mohou skupiny v budoucnu čelit.

Část ilustrací Sama Caldwella rozverně zachycuje informace popisované v textu, což jistě přispívá k zapamatování. Zbylé ilustrace vykreslují zvíře bez karikování a celek působí vyváženě.

Kniha je primárně určena pro čtenáře od  osmi let, ale naše zkušenost ukazuje, že výběrem skupin a způsobem líčení je poutavá i pro mladší děti. Můžeme ji považovat za „rodinnou knihu“, v níž si každý najde své. Má přesah i mimo dětskou literaturu – nám pedagogům ukazuje, jak pojmout přednášky či popularizaci pro mladší posluchače, ale dost možná i pro vysokoškolské studenty. Často si klademe otázku, co všechno říct a jak to udělat, aby student zažil co nejčastěji pocit fascinace nad probíranými skupinami, fenomény nebo zdánlivě triviálními fakty. Stačí vzpomenout jelena – všichni víme, že samci shazují parohy, ale při nadhledu lze žasnout, co že to vlastně dělá. Není přece normální, že zvíře každoročně zahodí mnoho kilogramů kostní tkáně, a není triviální, jak to udělá, aby příští rok mělo na toto „plýtvání“ dost stavebních látek. Pozoruhodná je i samotná povaha parohu (jde vlastně o dobře kontrolovaný osteosarkom, viz Vesmír 99, 130, 2020/3).

Jak jsme již zmínili, výběr skupin je subjektivní a z hlediska systematické zoologie značně chudý. Jinak by se kniha proměnila v jednu z mnoha encyklopedií, které jsou jistě také užitečné, ale v hutném popisu snadno zaniknou informace o výjimečnosti či pozoruhodnosti jednotlivých skupin. V této souvislosti nelze nevzpomenout profesora Zdeňka Veselovského, u jehož přednášek jsme si občas kladli otázku, proč nám toho s ohledem na své rozsáhlé znalosti říká „tak málo“. Při zpětné bilanci musím uznat, že jeho styl – výběr zásadních nebo nezvyklých faktů spojených s vlastnoručními kresbami nebo osobní vzpomínkou – přispěl k tomu, že si studenti bez ohledu na obor z jeho přednášek odnesli mnohem více než od kolegů, kteří studenty zahltili informacemi.

Ve vzdělávacím procesu by nám nemělo jít o proměnu studentů v chodící encyklopedie, potřebujeme u nich nejprve probudit zájem o obor a také zvědavost a touhu dovědět se víc. Vzhledem k aktuální dostupnosti informací je schopnost zaujmout ideální vlastností pedagoga i popularizátora. Pokud studenta zaujme, podrobnější informace si sám najde. Dobrý pedagog studenty provází a ukazuje na souvislosti, které nejsou na  první pohled zřejmé. V ochraně přírody nám pozornost upřená na charismatické či něčím zvláštní druhy pomáhá vytvořit základní povědomí o některých jevech a pod heslem „poznej a chraň“ přimět příjemce takových informací k větší angažovanosti a zájmu o druh, místo a prostředí.

V neposlední řadě se tato kniha může hodit i zoologům a marketérům v zoologických zahradách a muzeích. Najdou v ní nejednu zvláštnost ze života uvedených druhů, která by jim mohla pomoci mediálně „prodat“ ohrožené druhy – v případě zoo chovance nebo záchranné projekty in situ. K tématům spojeným s ochranou přírody je totiž třeba efektivně přilákat pozornost nejen univerzitních studentů, ale i široké veřejnosti. Úsilí vynaložené tímto směrem se určitě vyplatí. 

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Biologie
RUBRIKA: Nad knihou

O autorech

Jan Robovský

Martina Konečná

Doporučujeme

Najít své těžiště kontroly

Najít své těžiště kontroly uzamčeno

„Svobodu, nebo smrt je návod, jak vyhrát bitvu, ale zároveň recept na rozchod,“ říká bývalý hlavní armádní psychiatr Jan Vevera. Faktory, které...
Věstonická superstar

Věstonická superstar video

Soška tělnaté ženy z ústředního tábořiště lovců mamutů u dnešních Dolních Věstonic pod Pálavou je jistě nejznámějším archeologickým nálezem...
K čemu je umění?

K čemu je umění? uzamčeno

Petr Tureček  |  7. 7. 2025
Výstižná teorie lidské evoluce by měla nabídnout vysvětlení, proč trávíme tolik času zdánlivě zbytečnými činnostmi. Proč, jako například lvi,...